Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBC_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky
  1. Burzy

  • = specifický systém pro obchodování se specifickým sortimentem

  • Obchodování hromadným, zastupitelným a nepřítomným zbožím

    • Typický sortiment: cenné papíry, měny, komodity

  • Podléhají přísné regulaci ze strany veřejné moci

  • Mají různé formy a mechanismy participace jednotlivých klientů

    • Některé systémy jsou všeobecně přístupné při splnění jistých pravidel (např. registrace, minimální objem prostředků apod.)

    • Jindy se jedná o uzavřený okruh účastníků

  • Vystupují zde makléři a zjednávají své prodeje

  1. Aukce

  • = veřejné dražby, na nichž probíhá soutěž přítomných zájemců o koupi v podobě postupného navyšování nabídek za příslušné aktivum

    • Aktivum se následně prodá tomu, kdo nabídne nejvyšší cenu

  • Je to organizovaná jednostranná soutěž kupujících

  • Oproti burze mohou být realizovány i menší objemy transakcí, zboží bývá někdy zájemcům fyzicky vystaveno

  • Většina aukcí má obvykle velkoobchodní charakter

    • Je zde nabízeno povětšinou zboží k dalšímu podnikání

  • Maloobchodní charakter pak mají především aukce nemovitostí či starožitností

  • Pořádány většinou profesionálními poskytovateli takových služeb

  • Taktéž mohou být organizovány přímo výrobcem či zpracovatelem určitého zboží a komodit

    • Aukce je pak jejich základní nebo doplňkový distribuční kanál

  • V dnešní době mají nejčastěji formu internetové elektronické soutěže mezi zájemci

    • Výrazné zefektivnění a zlevnění procesu

    • Odbourání geografických bariér

  1. Veletrhy

  • = místní koncentrace nabídky a poptávky v určitém sortimentním zaměření na vymezeném místě a v určeném termínu

  • Organizátoři veletrhů působí zde jen jako klasičtí zprostředkovatelé

    • Nechávají si platit za svůj prostor na akci, za podíl na marketingu události i na souvisejících službách

  • Jednotlivé obchody jsou zde realizovány přímo mezi vystavujícími (prodávajícími) a návštěvníky (kupující)

    • Původně byly uskutečňovány prodeje přímo vystaveného a nabízeného zboží

    • V dnešní době jsou vystavovány spíše vzorky zboží, kdy konkrétní dispozice probíhají až následně

3. přednáška

Právní formy obchodního podnikání

- vymezení podniků v rámci celé ekonomiky

- hospodářské prostředí tvořeno podniky a neziskovými organizacemi

- neziskové organizace se oproti podnikům liší především svým cílem, jimž není tvorba zisku

- jejich smyslem je plnit určité poslání, kvůli němuž byly založeny

- tj. velký důraz je kladen na sociální prospěšnost, ekonomická rovina je na druhém místě

- organizace, nezisková organizace (veřejné, soukromé), podniky (podniky jednotlivce, obchodní společnosti, družstva, státní podniky)

Podniky jednotlivce:

- vlastněny pouze jednou osobou
- mají podobu živnosti
- výhody:
malá kapitálová společnost a administrativní náročnost
- nevýhody: obtížný přístup ke kapitálu, neomezené ručení celým osobním majetkem podnikatele a omezená životnost (ta je dána pouze dobu života majitele)

Témata, do kterých materiál patří