OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Družstva:
- je společenství neuzavřeného počtu osob, které je založeno za účelem vzájemné podpory svých členů nebo třetích osob, případně za účelem podnikání, př. COOP
- má nejméně 3 členy, firma obsahuje označení ,,družstvo“
- orgány – členská schůze, představenstvo, kontrolní komise a jiné orgány zřízené stanovami
a) členská schůze – mění stanovy, volí a odvolává členy a náhradníky členů představenstva a kontrolní komise, schvaluje účetní závěrku
b) představenstvo – statutární orgán
- přísluší mu obchodní vedení družstva
- plní usnesení členské schůze
- zajišťuje řádné vedení účetnictví
c) kontrolní komise – nezávislá na členské schůzi a představenstvu
Státní podniky:
- podniky v plném či částečném vlastnictví státu
- fungují na ziskovém principu stejně jako soukromé podniky
- jejich existence ve vyspělých ekonomikách a je spíše výjimečná a nacházíme je zejména v oblastech strategického zájmu státu
- typické příklady: oblast veřejné dopravy, energetik a těžby surovin, atd.
4. přednáška
Podnikatelské prostředí a obchod
Podnikatelské prostředí
= souhrn všech vlivů, které působí na podnik
1. pojetí podnikatelského prostředí v oblasti strategických analýz
- vnější vlivy makroprostředí a mikroprostředí
- vnitřní faktory podniku samotného
2. pojetí podnikatelského prostředí očima vládních/nadnárodních institucí
(jež ovlivňují ekonomiku a vytvářejí podmínky pro podnikání)
- podnikatelské prostředí = soubor politik, nástrojů a faktorů, které působí na podnik a
zlepšují jeho konkurenceschopnost a růstový potenciál
- zpravidla sledovány následující oblasti:
- stav podnikání dané země (např. klíčová odvětví aj.)
- legislativní prostředí (např. vymahatelnost práva aj.)
- oblast financí a daní (např. daňová zátěž aj.)
- trh práce (např. pružnost či nepružnost trhu práce aj.)
- podpora podnikání (např. dostupnost poradenských služeb aj.)
- a další
Podnikatelské prostředí Evropské unie
- jednotlivé státy a jejich integrační uskupení se snaží ovlivnit podnikatelské prostředí
+ vytvářet podmínky, které budou kvalitu podnikatelského prostředí zlepšovat
- jednotlivé trhy jsou silně provázány
,,Evropa 2020“
,,Strategie pro inteligentní, udržitelný a začleňující růst“
- zveřejněna Evropskou komisí v roce 2010
- cíl strategie: oživit v průběhu desetiletí hospodářský růst => vytvořit v EU inteligentní a udržitelnou ekonomiku, která podporuje sociální začleňování
(to vše s vědomím současného měnícího se světa)
- dílčí cíle:
- zaměstnanost (zaměstnanost 75 % osob ve věku 20-64 let)
- výzkum, vývoj a inovace (investovat 3 % HDP Evropské unie)
- změna klimatu a energetika (snížit emise skleníkových plynů)
- vzdělávání (např. snížit míru nedokončení studia)