OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- chudoba a sociální vyloučení (snížit počet lidí, kteří jsou chudobě a sociálnímu vyloučení
vystaveni)
- 3 základní oblasti představující zdroje růstu a pracovních míst:
- inteligentní růst (stimulace občanů, aby zvyšovali svou kvalifikaci a pravidelně ji
doplňovali o nové poznatky)
- udržitelný růst (vytvoření konkurenceschopnější nízkouhlíkové ekonomiky, ochrana
životního prostředí, zlepšování podnikatelského prostředí, vzdělávání
spotřebitelů)
- růst podporující začlenění (modernizace pracovních trhů a systémů sociálního
zabezpečení, vytvoření ekonomiky s vysokou zaměstnaností přinášející
hospodářskou, sociální a územní soudržnost)
Podnikatelské prostředí České republiky
Charakteristiky:
- vysoká míra otevřenosti ekonomiky
- vysoké zapojení do obchodu Evropské unie (EU)
- závislost českého hospodářství na stavu ekonomiky v Německu (!)
- konsolidovaný a stabilní bankovní sektor s dodatečnou nabídkou finančních služeb
- složitost a neustálé změny daňového systému (!)
- nestabilní politické prostředí (!)
- nedostatečná infrastruktura pro podnikání
- nízký stupeň inovačních aktivit
- limitovaný trh práce kvůli vysokým nákladům na pracovní sílu
- nedostatečná mobilita pracovníků
- regionálně nevyvážená struktura odvětví (dáno historicky)
- v důsledku ekonomické a finanční krize a následné recese vznikají rozdíly mezi regiony
v míře nezaměstnanosti, v zániku malých podniků a ve snižující se kupní síle obyvatelstva
Z mezinárodních srovnávání vyplývá:
- české podniky jsou úspěšnými subdodavateli s výrazným omezením aktivního salda
obchodní bilance téměř výhradně na sousední země
- tj. ČR může být charakterizována jako výrobní základna pro trhy v Evropě a blízkém okolí
- podnikatelský sektor ČR – dosud slabý, málo založený na inovacích a přímých vztazích
s koncovými zákazníky
- jeho rozvoj je silně závislý na poptávce ze strany nadnárodních korporací
lokalizovaných mimo ČR
Pro zlepšení podnikatelského prostředí byly přijaty zásadní strategické dokumenty:
- strategie mezinárodní konkurenceschopnosti ČR na roky 2012 až 2020
- koncepce podpory malých a středních podnikatelů na období let 2014 až 2020
- strategický rámec udržitelného rozvoje ČR (platí od roku 2010)
- národní inovační strategie
Malé a střední podnikání a jeho role v obchodě (MSP)
- sektor malého a středního podnikání tvoří významnou součást každé ekonomiky
- vedle ekonomické funkce plní roli politickou a stabilizační
- EU a ČR si je vědoma nezastupitelné úlohy tohoto sektoru při zabezpečení:
- ekonomické stability
- zaměstnanosti
- zahraničního obchodu
- regionální a sociální stability
=> proto se snaží podporou MSP zlepšit růst, podmínky, technologickou úroveň a zejména konkurenceschopnost