OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Smíšené prodejny
-
Široký, ale mělký sortiment
-
Zboží běžné denní potřeby – potraviny i nepotraviny
-
Rozsah doprovodných služeb – nízký
-
Odborná úroveň obsluhy nebývá vysoká
-
Umístění – především na venkově + jiná místa s nízkou mírou osídlení (tj. s malou frekvencí poptávky)
-
Cenová úroveň – vyšší – protože obrat nedosahuje přílišné úrovně a relativní podíl režijních nákladů je vysoký
-
Bývá podporováno a dotováno místní samosprávou pro zajištění obslužnosti svým obyvatelům
Superety – samoobsluhy s potravinami
-
„small neighborhood market“
-
Samoobslužné prodejny potravin + základní druhy nepotravinářského zboží denní potřeby
-
Prodejní plocha: cca 200 m2 – 400 m2
-
Klíčové: max. blízkost zákazníkovi
-
Umístění: v sídlištních oblastech, ve větších střediskových vesnicích, u dopravních a komunikačních cest
-
Především na nádražích, letištích, pochodech, dálničních odpočívadlech nebo jako součást velkých čerpacích stanic
Supermarkety
-
Velkokapacitní prodejny s plným sortimentem potravin a základními druhy nepotravinářského zboží
-
Forma samoobslužného prodeje + vybrané zboží je nabízeno u obslužných úseků
-
Velikost prodejní plochy – od 400 m2 – do 2 500m2 – nejčastěji okolo 1 500m2
-
Počet druhů zboží: mezi 5 až 10 tis. Položek – výraznou většinu tvoří potraviny, nepotravinářský sortiment je zde doplňkovým segmentem
-
Umístění: na okraji měst, v regionálních nákupních centrech, jako součást větších obchodních domů, v místech s vysokou frekvencí zákazníků, na dopravně významných trasách
Hypermarkety
-
Typická forma obchodní jednotky v globalizovaném světě
-
Vyvinuly se ze supermarketů (jsou v podstatě jejich nadstavbou) – odrážejí nárůst životní úrovně vyspělých zemí v 2. pol. 20.stol.,akcent společnosti nekonzumní hodnoty
-
Reflektují požadavky strany poptávky na:
-
Bohatost výběru
-
Nákup na 1 místě z důvodu nedostatku času
-
Tlak na přijatelné ceny
-
-
Velké prodejní plochy => znatelné rozšíření nabízeného sortimentu – 2 500m2 až 20 000m2
-
Vedle kompletního prodeje potravin zastoupen značně široký segment nepotravinářského zboží – největší hypermarkety – až 50 tis. položek zboží
-
Komplexní zázemí pro zákazníky
-
Dostatek bezplatných parkovacích míst
-
Soubor doprovodných služeb – zejména občerstvení
-
-
Typické atributy:
-
Halové, zpravidla jednopodlažní řešení
-
Plný sortiment potravin a rozsáhlá nabídka nepotravinářského zboží
-
Přístup zákazníků ke zboží s nákupními vozíky pro prodejnu i parkoviště
-
Agresivní cenová politika (diskontní orientace)
-
Výhodná dopravní poloha
-
Rozsáhlá parkoviště
-
-
Výhody:
-
Relativně nízké provozní náklady (např. v porovnání s plnosortimentními obchodními domy) => možnost agresivní cenové politiky
-