Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBC_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

Smíšené prodejny

  • Široký, ale mělký sortiment

  • Zboží běžné denní potřeby – potraviny i nepotraviny

  • Rozsah doprovodných služeb – nízký

  • Odborná úroveň obsluhy nebývá vysoká

  • Umístění – především na venkově + jiná místa s nízkou mírou osídlení (tj. s malou frekvencí poptávky)

  • Cenová úroveň – vyšší – protože obrat nedosahuje přílišné úrovně a relativní podíl režijních nákladů je vysoký

  • Bývá podporováno a dotováno místní samosprávou pro zajištění obslužnosti svým obyvatelům

Superety – samoobsluhy s potravinami

  • „small neighborhood market“

  • Samoobslužné prodejny potravin + základní druhy nepotravinářského zboží denní potřeby

  • Prodejní plocha: cca 200 m2 – 400 m2

  • Klíčové: max. blízkost zákazníkovi

  • Umístění: v sídlištních oblastech, ve větších střediskových vesnicích, u dopravních a komunikačních cest

  • Především na nádražích, letištích, pochodech, dálničních odpočívadlech nebo jako součást velkých čerpacích stanic

Supermarkety

  • Velkokapacitní prodejny s plným sortimentem potravin a základními druhy nepotravinářského zboží

  • Forma samoobslužného prodeje + vybrané zboží je nabízeno u obslužných úseků

  • Velikost prodejní plochy – od 400 m2 – do 2 500m2 – nejčastěji okolo 1 500m2

  • Počet druhů zboží: mezi 5 až 10 tis. Položek – výraznou většinu tvoří potraviny, nepotravinářský sortiment je zde doplňkovým segmentem

  • Umístění: na okraji měst, v regionálních nákupních centrech, jako součást větších obchodních domů, v místech s vysokou frekvencí zákazníků, na dopravně významných trasách

Hypermarkety

  • Typická forma obchodní jednotky v globalizovaném světě

  • Vyvinuly se ze supermarketů (jsou v podstatě jejich nadstavbou) – odrážejí nárůst životní úrovně vyspělých zemí v 2. pol. 20.stol.,akcent společnosti nekonzumní hodnoty

  • Reflektují požadavky strany poptávky na:

    • Bohatost výběru

    • Nákup na 1 místě z důvodu nedostatku času

    • Tlak na přijatelné ceny

  • Velké prodejní plochy => znatelné rozšíření nabízeného sortimentu – 2 500m2 až 20 000m2

  • Vedle kompletního prodeje potravin zastoupen značně široký segment nepotravinářského zboží – největší hypermarkety – až 50 tis. položek zboží

  • Komplexní zázemí pro zákazníky

    • Dostatek bezplatných parkovacích míst

    • Soubor doprovodných služeb – zejména občerstvení

  • Typické atributy:

    • Halové, zpravidla jednopodlažní řešení

    • Plný sortiment potravin a rozsáhlá nabídka nepotravinářského zboží

    • Přístup zákazníků ke zboží s nákupními vozíky pro prodejnu i parkoviště

    • Agresivní cenová politika (diskontní orientace)

    • Výhodná dopravní poloha

    • Rozsáhlá parkoviště

  • Výhody:

    • Relativně nízké provozní náklady (např. v porovnání s plnosortimentními obchodními domy) => možnost agresivní cenové politiky

Témata, do kterých materiál patří