Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBC_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

- okamžité placení za zboží
- snížení dopravních nákladů na distribuci k zákazníkům

- MAKRO Cash and Carry ČR, s.r.o.

- zákazníkem se mohou stát podnikatelé, obchodníci a další subjekty jako nemocnice, školy, orgány státní správy apod.
- nabízí podnikatelům výběr ze širokého sortimentu potravinářského i nepotravinářského sortimentu

  • regálový VO – skladový

- vznikl jako cesta k zahrnutí nepotravinářského sortimentu do velkých potravinářských MO jednotek
- podstata:

- dohoda mezi VO a MO
- MO bude na velkoobchodníkovo riziko prodávat ve vymezených regálech sortimentu VO
- finanční benefity jsou následně v dohodnutém poměru rozděleny mezi obě strany

- aplikováno zejména u nepotravin nebo u nápojů a kávy
- úkoly VO :

- komplexní péče o přidělenou část prodejní plochy
- doplňování, prezentace a obměna jeho zboží
- zajišťování dodávek

- výhody pro VO:

- dostane se do limitované prodejní plochy MO (resp. dostane zde větší prostor a atraktivnější pozici)
- někdy – nástroj, jak dostat do prodejny novinky nebo méně známé výrobky

- nevýhody pro VO:

- úspora provozních prostředků (protože přenáší některé činnosti na VO)
- možnost vyvíjet tlak při dojednávání obchodních podmínek

- př. Tchibo (bývá v testech jako vypisovací otázka)

Retailing

- tradiční historický model (str. 96):

- obchodníci silně regionálně vázáni
- hlavně malé a střední podniky
- rodinné podniky(dědily se z generace na generaci)
- specialisté na určitý sortiment
- preference regionálních dodavatelů výrobky produkované mimo region – spíše doplňkem místního sortimentu
- silná osobní vazba mezi obchodníky a jejich zákazníky často se znali jménem, nákup byl zároveň společenskou aktivitou
- maloobchod statisíce jednotlivých prodejen (často se prodejna rovnala obchodnímu podniku)
- př.: prodejny na venkově
- v dnešní době to není běžné

- podstatné změny – v průběhu 20. století:

- hospodářský růst růst bohatství obyvatel růst koupěschopné poptávky
- neustálý růst příjmu obyvatel po 2. sv. válce
- mnoho lidí má dostatek peněz může nakupovat stále více zboží
- další fenomény: přesun obyvatel z venkova do měst, pokles naturální spotřeby, rozvoj mobility obyvatelstva
- navyšování počtu MO jednotek + výrazné zvětšování jejich prodejní plochy

- úspěšní podnikatelé: navyšování počty provozovaných OJ tj. základy rozvoje MO řetězců
- další fáze:výrazná koncentrace obchodních jednoteka provozoven pod větší a kapitálově silnější skupiny
- absolutní růst počtu jednotek, prodejních ploch a objemů obchodů + stagnace/ pokles počtu samostatných podnikatelských subjektů
- obchodní korporace nepředstavovaly rodinné podniky
- vlastníci se na podnikání účastní výhradně kapitálové

- Koncentrace v obchodě Retailing

- obchodní firmy rozšířily svůj okruh působnosti i do oblasti distribuce
- velcí maloobchodníci si vybudovaly svůj VO, vlastní dopravu
- mnohdy i přímo korigují činnosti a sortimentní plány výrobních podniků
- pro označení takových subjektů: pojem „Retailing“
- Retailing = „maloobchod s mezinárodní působností, vedený profesionálním managementem, plně disponující veškerým logistickým zázemím, se špičkovými informačními systémy a silným kapitálem“

Témata, do kterých materiál patří