OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nevýhody:
-
Značná velikost prodejní plochy => dlouhá doba nákupu bez ohledu na jeho rozsah – tj. není příhodné pro menší operativní nákupy
-
Nízká erudice pracovníků v rámci poradenství zákazníků
Plnosortimentní obchodní domy
-
Velice široký, značně hluboký sortiment zboží
-
Krédo: „nakoupit vše pod jednou střechou“
-
Forma obchodního podnikání s nejširším a nejucelenějším sortimentem
-
Počet nabízených druhů – výrazně vyšší než u hypermarketů – může být i kolem 200 tis. položek
-
Umístění: v centrech měst, v regionálních nákupních centrech a obchodních či komerčních zónách
-
Prodejní plocha – 5 tis. m2 až 20 tis. m2
-
Náročnost provozu – odráží se ve středních a vyšších cenách
-
Rozvoj v 19. Století – spjat s ekonomickým růstem a akceleraci výrobní činnosti
-
Byly nejmodernější, nejoblíbenější, nejefektivnější formou obchodního podnikání až do okamžiku vzniku hypermarketů – které mají nižší ceny, lepší dostupnost automobilem a dostatek prostor pro parkování
Specializované obchodní domy
-
Užší a hluboký sortiment – profilace na určitý segment trhu
-
Nejčastější specializace – sortiment odívání (oděvy, obuv, textil), zboží pro volný čas
-
Prodejní plochy – okolo 1 50m2
-
Umístění: v centrech měst, v regionálních nákupních centrech, obchodních zónách
-
Vysoké nároky na profesionalitu obsluhy zákazníků a doprovodné služby
-
Vyšší provozní náklady => vyšší cenová úroveň
Nákupní centra (střediska)
-
Koncentrovaná forma nabídky – velkými široký a hluboký sortiment nepotravinářského i potravinářského zboží
-
Definice podle ICSC (mezinárodní rada nákupních center)
-
Nákupní centra = soubor maloobchodních a jiných obchodních zařízení, který je plánován, postaven, vlastněn a řízen jako jeden celek a jednotlivé obchodní jednotky pak provozují nájemci
-
-
Další doplňkové služby:
-
Pohodlné parkování
-
Široká nabídka gastronomických a volnočasových aktivit
-
-
Vznik nákupních center – počátek min. století
-
Rozvoj
-
v USA po 2. Sv. válce
-
v západní Evropě: počátkem 60. Let minulého století
-
v ČR: vznik koncem 90. Let minulého století, rozvoj v posledním desetiletí
-
Odborné (specializované) velkoprodejny
-
důraz kladen na zboží s rychlou obrátkou
-
samoobslužná forma
-
halové řešení stavby
-
menší počet obsluhujících pracovníků
-
nižší úroveň služeb
-
diskontní orientace – agresivní cenová politika, cíl: minimalizace provozních nákladů
-
populární zejména u nábytku, domácích potřeb, sportovních potřeb, elektra, hraček, potřeb pro kutily a zahrádkáře
Diskontní prodejny
-
podstata: maximální akcent na cenovou konkurenci
-
minimalizace provozních nákladů
-
jsou eliminovány „zbytné“ aktivity
-
typické atributy:
-
nabídka nejrychloobrátkovějších druhů zboží
-
omezený rozsah položek
-
samoobslužná forma prodeje – nabídka zboží z jednoduchých regálů, palet
-
jednoduchá stavba a vybavení – omezení výkladních skříní, resp. průhledů do prodejní místnosti
-
lokalizace na levných pozemních
-
nákup u dodavatelů ve velkém
-
prodloužená otevírací doba
-