Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBC_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky
  • Nevýhody:

    • Značná velikost prodejní plochy => dlouhá doba nákupu bez ohledu na jeho rozsah – tj. není příhodné pro menší operativní nákupy

    • Nízká erudice pracovníků v rámci poradenství zákazníků

  • Plnosortimentní obchodní domy

    • Velice široký, značně hluboký sortiment zboží

    • Krédo: „nakoupit vše pod jednou střechou“

    • Forma obchodního podnikání s nejširším a nejucelenějším sortimentem

    • Počet nabízených druhů – výrazně vyšší než u hypermarketů – může být i kolem 200 tis. položek

    • Umístění: v centrech měst, v regionálních nákupních centrech a obchodních či komerčních zónách

    • Prodejní plocha – 5 tis. m2 až 20 tis. m2

    • Náročnost provozu – odráží se ve středních a vyšších cenách

    • Rozvoj v 19. Století – spjat s ekonomickým růstem a akceleraci výrobní činnosti

    • Byly nejmodernější, nejoblíbenější, nejefektivnější formou obchodního podnikání až do okamžiku vzniku hypermarketů – které mají nižší ceny, lepší dostupnost automobilem a dostatek prostor pro parkování

    Specializované obchodní domy

    • Užší a hluboký sortiment – profilace na určitý segment trhu

    • Nejčastější specializace – sortiment odívání (oděvy, obuv, textil), zboží pro volný čas

    • Prodejní plochy – okolo 1 50m2

    • Umístění: v centrech měst, v regionálních nákupních centrech, obchodních zónách

    • Vysoké nároky na profesionalitu obsluhy zákazníků a doprovodné služby

    • Vyšší provozní náklady => vyšší cenová úroveň

    Nákupní centra (střediska)

    • Koncentrovaná forma nabídky – velkými široký a hluboký sortiment nepotravinářského i potravinářského zboží

    • Definice podle ICSC (mezinárodní rada nákupních center)

      • Nákupní centra = soubor maloobchodních a jiných obchodních zařízení, který je plánován, postaven, vlastněn a řízen jako jeden celek a jednotlivé obchodní jednotky pak provozují nájemci

    • Další doplňkové služby:

      • Pohodlné parkování

      • Široká nabídka gastronomických a volnočasových aktivit

    • Vznik nákupních center – počátek min. století

    • Rozvoj

      • v USA po 2. Sv. válce

      • v západní Evropě: počátkem 60. Let minulého století

      • v ČR: vznik koncem 90. Let minulého století, rozvoj v posledním desetiletí

    Odborné (specializované) velkoprodejny

    • důraz kladen na zboží s rychlou obrátkou

    • samoobslužná forma

    • halové řešení stavby

    • menší počet obsluhujících pracovníků

    • nižší úroveň služeb

    • diskontní orientace – agresivní cenová politika, cíl: minimalizace provozních nákladů

    • populární zejména u nábytku, domácích potřeb, sportovních potřeb, elektra, hraček, potřeb pro kutily a zahrádkáře

    Diskontní prodejny

    • podstata: maximální akcent na cenovou konkurenci

    • minimalizace provozních nákladů

    • jsou eliminovány „zbytné“ aktivity

    • typické atributy:

      • nabídka nejrychloobrátkovějších druhů zboží

      • omezený rozsah položek

      • samoobslužná forma prodeje – nabídka zboží z jednoduchých regálů, palet

      • jednoduchá stavba a vybavení – omezení výkladních skříní, resp. průhledů do prodejní místnosti

      • lokalizace na levných pozemních

      • nákup u dodavatelů ve velkém

      • prodloužená otevírací doba

    Témata, do kterých materiál patří