Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBC_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky
  1. dobrovolné řetězce

- příliš se neliší od předcházející kategorie
- je zde však iniciativa ze strany velkoobchodu (s cílem zajištění odběrů ze strany MO)
- vznikaly na počátku 50. let 20. stol.
- opět vzniká „centrála“ bez kapitálové či vlastnické vazby na participující subjekty zabývá se organizací nákup a souvisejících činností
- přínosy – obdobné jako v předcházející kategorii:

- lepší podmínky pro MO
- větší míra jistoty a pravidelnosti prodejů pro VO

- volnějšínež činnost nákupních družstev a svazů (ty jsou více formalizované)
- výhoda: větší míra flexibility
- nevýhody: poměrně velká fluktuace členů, centrála má menší koordinační sílu

stále více dochází k jevu, kdy dobrovolné řetězce otevírají vlastní filiálkové prodejny, které direktivně řídí

- př.: Flop

  1. nákupní centrály a strategické aliance

- představují vyšší míru vertikální kooperace než nákupní družstva či nákupní svazy
- jejich hlavní rozšíření: v letech 1988-1989 jako příprava na společný evropský trh od roku 1993
- jsou to aktivity největších maloobchodních hráčů na trhu kteří tím ještě více posilují svou tržní pozici
- členové strategických aliancí:

- nejčastěji velké retailingové firmy s řetězci hypermarketů, supermarketů, obchodních domů
- velká spotřební družstva

- počet členů v rámci aliance: nebývá vysoký (většinou do 10 společností)

- klíčové oblasti působení nákupních centrál a strategických aliancí jsou:

- společný nákup velkých objemů zboží za výhodné ceny
- rozšíření sortimentu organizováním nákupu ve více zemích
- zavedení vlastního značkového zboží, které se bude prodávat ve vlastní síti

- př.: COOP Centrum družstvo (založen 1993, objem integrovaných nákupů členských družstev)

  1. franchising

- franchisor = poskytovatel obchodního modelu
- franchisee (franchisant) = samotný obchodní subjekt
- vztah, při němž franchisor na základě dlouhodobého smluvního spojení poskytuje franchisantovi za úhradu právo realizovat obchodní činnost podle svého obchodního modelu
- a to:

- pod názvem firmy franchisora
- s využitím značky franchisora
- zapojením specifického know-how franchisora

- příslušný obchodní model bývá předmětem ochranných práv franchisora
- velmi striktní a formalizovaný model
- celý právní vztah – smluvně zakotven (jasně definována práva a povinnosti obou stran)
- v dnešní době: klíčový systém pro zajištění MSP v určitých segmentech trhu (zejména v oblasti potravin a občerstvení)
- do budoucna se očekává další rozvoj franchisingu

- výhody pro franchisora (poskytovatele): realizuje výnosy z titulu přenechání svého know-how dalšímu subjektu, aniž by sám nesl podnikatelské riziko

- nevýhody pro franchisora (poskytovatele): riziko množného poškození dobrého jména

Témata, do kterých materiál patří