OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- výhody pro franchisanta:
- překlenutí složité fáze rozjezdu a zavedení jednotky na trhu
- menší riziko neúspěchu (díky využití know-how franchisora)
- nevýhody pro franchisanta:
- ztráta svobody pojetí podnikání
- nutnost určitého finančního plnění poskytovateli
Horizontální kooperace:
- spolupráce obchodních firem na stejné úrovni řetězce pohybu zboží
- společné aktivity obchodníků působících v jedné lokalitě
- hlavní motivy:zvýšení celkové atraktivity a přitažlivosti příslušné lokality docílení lepších ekonomických výsledků (zvýšením tržeb a snížením nákladů)
- patří sem:
kooperace v maloobchodě
- cílevědomá spolupráce MO působících v určité lokalitě
- cíl: zatraktivnit příslušné oblasti pro zákazníky zvýšení přitažlivosti jednotlivých OJ
- trend současnosti: obecná tendence zákazníků minimalizovat přejezdy (či jiné přesuny) mezi různými lokalitami konkurenční boj se přesouvá z úrovně souboje vlastních OJ na konkurenční soupeření jednotlivých obchodních zón, komerčních center a nákupních středisek (obchodníci jsou nuceni koordinovat své aktivity)
- obchodníci jsou nuceni koordinovat své aktivity:
- zajištění patřičné sortimentní přitažlivosti a komplexnosti
- nabídka doplňkových služeb pro zákazníky
- zajištění dodatečného množství parkovacích prostor
- provádění úklidu a údržby
- společné využití některých marketingových nástrojů
- vedlejší efekt:úspora nákladů díky centralizaci obslužných a doplňkových činností
- kapitálové propojení jednotlivých obchodníků není žádné
- každý z obchodníků realizuje své podnikání na svůj účet a nese své riziko
- míra kooperace– různá podle okolností, charakteru, území
- typologie míry kooperace:
- nižší úroveň – spolupráce individuálních obchodníků v určitém bloku, ulici nebo náměstí
- hlubší kooperace – společná obchodní pasáž
- nejvyšší stupeň – společný obchodní dům
regionální nákupní střediska
- ještě vyšší stupeň kooperace než v předchozím případě
- není to pouhá systematická spolupráce zcela autonomních subjektů
- je to centrálně řízené a organizované uskupení participujících účastníků, kteří navenek vytvářejí jeden celek
- jsou to plánovitě vytvořené soubory individuálních provozoven určených k příslušné obchodní činnosti dle jednotného konceptu a strategie
- nejčastěji budována: na volných plochách nebo na lukrativních místech v centrech měst
- př.: IGY Centrum, Smíchov
kooperace ve velkoobchodě
- podstata: územní koncentrace logistických a skladovacích prostor do společných areálů a dosažení z toho vyplývajících ekonomických benefitů
- tzv. skladové areály
- hlavní cíl: úspora investičních a provozních nákladů
- klíčová úspora: sdílení výdajů na vybudování patřičné infrastruktury (tj. inženýrských sítí, pozemních komunikací a odstavných ploch, železniční vlečky, kontejnerového překladiště, oplocení či potřebných terénních úprav)