OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Velcí retaileři:
- jsou vědomi své velikosti, finanční síly a převahy z titulu obecného převisu nabídky nad poptávkou
- praktikují vůči svým dodavatelům velice tvrdou obchodní politiku tlak na ceny, splatnost faktur a další podmínky (často za hranici „dobrých mravů“
- výrobci – nuceni přistoupit na dlouhodobě neudržitelné podmínky (pokud toto kapitálově neustojí snadno nahrazeny jinými)
- Retailing v ČR:
- postupně docházelo k utváření velkých obchodních podnikatelských společností – na základě vstupu silných mezinárodních retailerů
- proces koncentrace potravinářského obchodu dokládá přehled první desítky největších obchodních společností
- přední místa zaujímají zahraniční společnosti
- př.: Kaufland, REWE Group - Penny/Albert, Tesco, Lidl (Schwarz), Coop, Globus
8. přednáška
Kooperace v obchodním podnikání, vertikální a horizontální kooperace
Kooperace:
-spolupráce, součinnost, spolupůsobení lidí, kteří jsou zainteresováni na efektivním výsledném produktu svých společných aktivit
- vzájemná spolupráce, součinnost, psych. ochota ke spolupráci, neegoistický, přátelský postoj
Kooperace v rámci obchodní činnosti:
- sdružování se na smluvním základě
- resp. cílevědomá spolupráce jednotlivých samostatných podnikatelských subjektů s cílem dosáhnout silnějšího postavení na trhu
- členové kooperací:
- většinou menší a střední společnosti
- sdružují se do většího celku, aby získaly konkurenční výhodu a vybalancovaly tím své postavení při obchodním styku
- kooperace se uskutečňuje ve dvou hlavních směrech vertikální a horizontální kooperace
Vertikální kooperace:
- spolupráce mezi jednotlivými články hodnotového řetězce
- sleduje logistický pohyb zboží od výrobce až ke konečnému zákazníkovi princip dodavatel – odběratel
- projevuje se ve stejném sortimentním zaměření jednotlivých článků
- nejtypičtější podoby vertikální kooperace:
nákupní družstva a nákupní svazy
- nejstarší forma vertikální kooperace
- výraznější rozvoj: 1. pol. 20. stol. – potravinářství
- základna ze strany maloobchodníků
- i v dnešní době velice často využívaná a oblíbená podoba spolupráce mezi MO firmami
- původní družstva se nyní posouvají na kvalitativně vyšší úroveň nákupní svazy
- nákupní svazy:
- vedle nákupu realizují další služby pro své členy – správní a administrativní aktivity, konzultace, marketing
-vyčleňování tzv. správních center
- jednotliví maloobchodníci na něj přenášejí doprovodnou agendou své činnosti a sami se soustřeďují výhradně na svůj „core business“ (tj. vlastní obchodování)
- správní centrum v podstatě supluje roli centrály v holdingu
- pro jednotlivé členy zajišťuje: výzkum trhu, marketingovou strategii, finanční a investiční poradenství, školení a semináře, vedení účetnictví a daňové agendy, atd.
- charakterem své činnosti se příliš neliší od aktivit obchodních řetězců
- míra kooperace jednotlivých obchodníků – mnohdy výrazně překračuje obvyklý rámec vazeb spolupráce, která není realizována na kapitálovém a vlastnickém základě
- nejširší uplatnění: potravinářství
- nejvíce rozšířeny v SRN(EDEKA, Kaufring), dále v Itálii, Nizozemí a Dánsku
- stěžejní: cenové vyjednávaní s dodavateli smyslem centrály je pro jednotlivé členy zajistit výhodné obchodní podmínky