Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBC_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky
  • agenturní/ traťový VO – neskladový

- též spojovací můstekmezi výrobou a konečným prodejem
- spíše forma zprostředkovatelské činnosti než působnost klasického prostředníka
- fyzický pohyb zboží přes vlastní sklady agenturního (traťového) VO není realizován – jeho úkolem je komplexní organizační zajištění celého toku zboží, peněz a informací
- někdy je propojen poměrně úzce s výrobcem
- zpravidla má pevnou vazbu na své odběratele, pro které uskutečňuje co nejefektivnější proces pořizování zboží
- tento VO využívají:

  1. nákupní centrály maloobchodníků pro sortiment spotřebního zboží

  2. obchody se zbožím pro další podnikání – zejména v průmyslu

  3. subjekty figurující v zahraničním obchodě – ve smyslu pomoci s organizačním zajištěním logistiky zboží včetně všech souvisejících úkonů

- výhody

- cena (= vyloučení jednoho skladového článku dochází k úsporám nákladů)

- určitá pružnost vztahů mezi jednotlivými články řetězce

- nižší nároky na počáteční investičnínáklady (v porovnání s provozováním dodávkového VO)

- nevýhody

- delší dodací doba
- ne vždy plná schopnost vyhovět všem požadavkům odběratelů dle jejich časových a množstevních požadavků
- pro trvalé obchodní vztahy mezi VO a MO není ideální (hlavní role je zprostředkovatelské, tj. nezjišťuje srovnatelný servis s dodavatelským VO)

  • samoobslužný VO – skladový

- „Cash and Carry“ nebo též „C+C“
- kořeny v USA
- vhodný zejména pro menší odběry vlastním dopravním prostředkem zákazníka
- vyhovující pro:

- provozovatele pohostinských a restauračních zařízení
- drobné MO prodejce (stánkaře, trafikanty)

- malé výrobce, řemeslníky, poskytovatele služeb

- s růstem sortimentu vzrostl i okruh zákazníků vybavení prodejen a kanceláří, potřeby pro krejčí a opraváře
- někdy přístupné i nepodnikatelům kombinace původního VO s MO orientací

- sortiment:

- v době rozvoje – výrazná převaha potravinářského zboží ze suchého sortimentu
- nyní – plný sortiment potravin (vč. čerstvého zboží)
+ obsáhlá nabídky nepotravin

- v současné době podobné hypermarketům
- samoobslužný nákup většiny sortimentu – velké vozíky
- zboží je většinou uskladněno přímo v prodejní hale
- časté pravidlo: zboží musí být odebíráno ve větším množství, obvykle v celých baleních

- výhody pro zákazníky:

- možnost fyzického výběru a vizuální kontroly zboží
- celý kupní proces od objednávky až po přejímku je realizován najednou přímo v obchodní jednotce

- nevýhody pro zákazníky:

- nutnost odvážet si zboží z jednotky
- cena (pro větší dodávky) – není zde prostor pro individuální jednání pro velké maloobchodníky, výrobce slouží tento VO k nákupu okrajového, doplňkového či příležitostného sortimentu

- výhody pro VO jednotku:

Témata, do kterých materiál patří