OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
agenturní/ traťový VO – neskladový
- též spojovací můstekmezi výrobou a konečným prodejem
- spíše forma zprostředkovatelské činnosti než působnost klasického prostředníka
- fyzický pohyb zboží přes vlastní sklady agenturního (traťového) VO není realizován – jeho úkolem je komplexní organizační zajištění celého toku zboží, peněz a informací
- někdy je propojen poměrně úzce s výrobcem
- zpravidla má pevnou vazbu na své odběratele, pro které uskutečňuje co nejefektivnější proces pořizování zboží
- tento VO využívají:
nákupní centrály maloobchodníků pro sortiment spotřebního zboží
obchody se zbožím pro další podnikání – zejména v průmyslu
subjekty figurující v zahraničním obchodě – ve smyslu pomoci s organizačním zajištěním logistiky zboží včetně všech souvisejících úkonů
- výhody
- cena (= vyloučení jednoho skladového článku dochází k úsporám nákladů)
- určitá pružnost vztahů mezi jednotlivými články řetězce
- nižší nároky na počáteční investičnínáklady (v porovnání s provozováním dodávkového VO)
- nevýhody
- delší dodací doba
- ne vždy plná schopnost vyhovět všem požadavkům odběratelů dle jejich časových a množstevních požadavků
- pro trvalé obchodní vztahy mezi VO a MO není ideální (hlavní role je zprostředkovatelské, tj. nezjišťuje srovnatelný servis s dodavatelským VO)
samoobslužný VO – skladový
- „Cash and Carry“ nebo též „C+C“
- kořeny v USA
- vhodný zejména pro menší odběry vlastním dopravním prostředkem zákazníka
- vyhovující pro:
- provozovatele pohostinských a restauračních zařízení
- drobné MO prodejce (stánkaře, trafikanty)
- malé výrobce, řemeslníky, poskytovatele služeb
- s růstem sortimentu vzrostl i okruh zákazníků vybavení prodejen a kanceláří, potřeby pro krejčí a opraváře
- někdy přístupné i nepodnikatelům kombinace původního VO s MO orientací
- sortiment:
- v době rozvoje – výrazná převaha potravinářského zboží ze suchého sortimentu
- nyní – plný sortiment potravin (vč. čerstvého zboží)
+ obsáhlá nabídky nepotravin
- v současné době podobné hypermarketům
- samoobslužný nákup většiny sortimentu – velké vozíky
- zboží je většinou uskladněno přímo v prodejní hale
- časté pravidlo: zboží musí být odebíráno ve větším množství, obvykle v celých baleních
- výhody pro zákazníky:
- možnost fyzického výběru a vizuální kontroly zboží
- celý kupní proces od objednávky až po přejímku je realizován najednou přímo v obchodní jednotce
- nevýhody pro zákazníky:
- nutnost odvážet si zboží z jednotky
- cena (pro větší dodávky) – není zde prostor pro individuální jednání pro velké maloobchodníky, výrobce slouží tento VO k nákupu okrajového, doplňkového či příležitostného sortimentu
- výhody pro VO jednotku: