OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- nevýhody z hlediska obchodníka:
- vyšší nároky a náklady na hledání zákazníků (může vést k vnucování produktů hraničící s vlezlostí a drzostí)
- vysoké organizační a technické nároky na rozjezd a úspěšné etablování na trhu
- výhoda z hlediska zákazníka:
- nižší cena, komfort nákupu z pohodlí domova či provozovny
- nevýhody z hlediska zákazníka:
- nemožnost fyzického výběru a vyzkoušení zboží (toto lze eliminovat předchozí prohlídkou v klasickém prodejně tím se však stírá časový benefit)
- větší rizikovost takového obchodního vztahu – zákazník nemá jistotu, jaký výrobek mu bude skutečně doručen
- faktický proces reklamace je více nejistý a komplikovaný
- zákazník je ochuzen o možnost konzultace s prodejcem na místě
-patří sem:zásilkový obchod (přes katalog, leták) a e-commerce (e-shopy)
6. přednáška
Typologie maloobchodních jednotek
Maloobchodní stacionární síť
klasifikace obchodních jednotek pomocí klíčových atributů
rozeznáváme strukturní (statické) a instrumentální (dynamické) znaky
Strukturní (statické) znaky
-
Sortimentní profil
-
Forma prodeje
-
Umístění jednotky
-
Velikost jednotky
-
Dispoziční řešení
Instrumentální (dynamické) znaky
-
Cenová politika
-
Kvalita nabízeného zboží
-
Soubor nabízených služeb
Rozlišujeme tzv. šířku a hloubku sortimentu
Šířka sortimentu
-
Dána počtem skupin zboží vzniklých účelovým seskupením výrobků
Hloubka sortimentu
-
Dána možností výběru v dané skupině v závislosti na užitných vlastnostech, výrobci, ceně
Hlavní typy stacionárních obchodních jednotek
Specializované prodejny
-
Úzký a hluboký sortiment
-
Zaměření na vybrané sortimentní skupiny či podskupiny
-
Zpravidla oblast nepotravin – segment rychloobrátkového zboží, ale i zboží s nižší frekvencí poptávky
-
Spíše vyšší cenová úroveň
-
Vysoký stupeň a rozsah poskytovaných doprovodných služeb
-
Vysoké nároky na odbornost a erudici personálu
-
Místa působnosti:
-
Městská centra
-
Regionální nákupní centra
-
Městské lokality s vysokou frekvencí potencionálních zákazníků
-
Úzce specializované prodejny
-
Užší a hlubší sortiment (než ve specializovaných prodejnách)
-
Zcela specifická profilace na určité sortimentní spektrum – obvykle oblast nepotravin
-
Rozsah služeb souvisejících s prodejem – značný – výražně nadstandardní (oproti jiným typům obchodních jednotek)
-
Cenová úroveň – dosti vysoká
-
Vyšší režijní náklady z důvodů:
-
Kvalitního servisu a služeb
-
Atraktivního umístění jednotek
-
Potřebou udržování relativně vysokého stavu zásob i v oblasti zboží s pomalou obrátkou
-
Osobních nákladů
-
-
Vysoké nároky na odbornost personálu i dispoziční a architektonické řešení OJ
-
Obvyklé lokality: městská centra, regionální nákupní střediska, jiné obchodní zóny