Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBC_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

- nevýhody z hlediska obchodníka:

- vyšší nároky a náklady na hledání zákazníků (může vést k vnucování produktů hraničící s vlezlostí a drzostí)
- vysoké organizační a technické nároky na rozjezd a úspěšné etablování na trhu


- výhoda z hlediska zákazníka:

- nižší cena, komfort nákupu z pohodlí domova či provozovny


- nevýhody z hlediska zákazníka:

- nemožnost fyzického výběru a vyzkoušení zboží (toto lze eliminovat předchozí prohlídkou v klasickém prodejně tím se však stírá časový benefit)
- větší rizikovost takového obchodního vztahu – zákazník nemá jistotu, jaký výrobek mu bude skutečně doručen
- faktický proces reklamace je více nejistý a komplikovaný
- zákazník je ochuzen o možnost konzultace s prodejcem na místě


-patří sem:
zásilkový obchod (přes katalog, leták) a e-commerce (e-shopy)

6. přednáška

Typologie maloobchodních jednotek

Maloobchodní stacionární síť

  • klasifikace obchodních jednotek pomocí klíčových atributů

  • rozeznáváme strukturní (statické) a instrumentální (dynamické) znaky

Strukturní (statické) znaky

  • Sortimentní profil

  • Forma prodeje

  • Umístění jednotky

  • Velikost jednotky

  • Dispoziční řešení

Instrumentální (dynamické) znaky

  • Cenová politika

  • Kvalita nabízeného zboží

  • Soubor nabízených služeb

Rozlišujeme tzv. šířku a hloubku sortimentu

Šířka sortimentu

  • Dána počtem skupin zboží vzniklých účelovým seskupením výrobků

Hloubka sortimentu

  • Dána možností výběru v dané skupině v závislosti na užitných vlastnostech, výrobci, ceně

Hlavní typy stacionárních obchodních jednotek

Specializované prodejny

  • Úzký a hluboký sortiment

  • Zaměření na vybrané sortimentní skupiny či podskupiny

  • Zpravidla oblast nepotravin – segment rychloobrátkového zboží, ale i zboží s nižší frekvencí poptávky

  • Spíše vyšší cenová úroveň

  • Vysoký stupeň a rozsah poskytovaných doprovodných služeb

  • Vysoké nároky na odbornost a erudici personálu

  • Místa působnosti:

    • Městská centra

    • Regionální nákupní centra

    • Městské lokality s vysokou frekvencí potencionálních zákazníků

Úzce specializované prodejny

  • Užší a hlubší sortiment (než ve specializovaných prodejnách)

  • Zcela specifická profilace na určité sortimentní spektrum – obvykle oblast nepotravin

  • Rozsah služeb souvisejících s prodejem – značný – výražně nadstandardní (oproti jiným typům obchodních jednotek)

  • Cenová úroveň – dosti vysoká

  • Vyšší režijní náklady z důvodů:

    • Kvalitního servisu a služeb

    • Atraktivního umístění jednotek

    • Potřebou udržování relativně vysokého stavu zásob i v oblasti zboží s pomalou obrátkou

    • Osobních nákladů

  • Vysoké nároky na odbornost personálu i dispoziční a architektonické řešení OJ

  • Obvyklé lokality: městská centra, regionální nákupní střediska, jiné obchodní zóny

Témata, do kterých materiál patří