OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- členění nepotravinářského MO:
- specializovaný MO – menší rozsah sortimentu, typický pro menší prodejny, sofistikovanější sortimentní kategorie a zboží s vyšší hodnotou
- univerzální MO – zajištění nákupu „pod jednou střechou“
2. Maloobchod realizovaný mimo síť prodejen
- prozatím menšinová složka nepotravinářského MO
- zaujímá však poměrně stabilní místo na trhu
- hlavní princip:hledání konkurenční výhody oproti klasickému obchodování v síti prodejen
- cenová konkurence (snaha najít hospodárnější způsoby provozování podnikáni z hlediska režijních nákladů)
- přesun procesu nakupování směrem k zákazníkovi (úspora jeho času)
- alternativa k nákupnímu procesu v gigantických OJ
- podoby: prodejní automaty, osobní (přímý) prodej, přímý (direct) marketing
Prodejní automaty:
- zejména k prodeji občerstvení (studené a teplé nápoje, sladkosti, pečivo)
- většinou umisťovány v místech s velkou koncentrací lidí
- obvykle je více těchto zařízení pohromadě
- výhody: nepřetržitá činnost bez nutnosti lidské obsluhy (výrazná úspora nákladů)
- nevýhody: složitost a technická stránka (větší poruchovost), názor některých zákazníků
(příliš složitá či příliš neosobní obsluha)
Osobní (přímý) prodej:
- přímá cesta nabídky a dodávky zboží směrem k zákazníkovi
- podstata: adresný vztah výrobce se zákazníkem
- prodej je realizován prostřednictvím specializovaných prodejců
- prodejci obsluhují zákazníka na jim určeném místě (typicky v jeho provozovně, obydlí)
- může být organizován i pro více zákazníků současně
- přesto snaha o osobní přístup (jenž se vymezuje oproti tradičnímu odosobnělému pojetí obchodování)
- typický rys: dlouhodobější kontakt zákazníka se svým prodejcem
- využití: pro specializovaný sortiment a pro zboží, které je nutné přizpůsobit konkrétnímu zákazníkovi
- oblíbené u movitějších zákazníků: zakládají si na nadstandardním osobním přístupu a významným benefitem je pro úspora času
- nevýhoda:nákladovost (to se musí promítnout v ceně zboží), tj. bariéra větší expanze přímého prodeje
Přímý (direct) marketing:
- jedna z neprogresivnějších forem obchodní činností
- princip: eliminace neproduktivních činností pro zákazníka (vedou k úspoře času i peněz)
- patří sem různé druhy zásilkového a dodávkového obchodu až na místo určení zákazníkem
- největší rozvoj zaznamenávají obchody prostřednictvím internetu
- výhody z hlediska obchodníka:
- redukce provozních nákladů – osobních nákladů, nákladů na udržování zásob a nákladů na zajištění fyzických prodejních prostor (markantní úspory možné nabízet totéž zboží jako v tradiční síti prodejen za výhodnější ceny)
- možnost rovnoměrného zajištění „obsluhy“ zákazníků – obsluha nepodléhá výkyvům frekvence poptávky (protože proces zajištění dodávky je oddělen od objednávky)