Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBC_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

7. přednáška

Postavení velkoobchodu, význam, provozní jednotky, nákupní velkoobchodní centrály

Postavení velkoobchodu a význam:

-tvoří mezičlánek mezi výrobcem a maloobchodem
- nakupuje ve velkém zboží, které skladuje a zpravidla také rozváží odběratelům
- na nakoupeném zboží však neprovádí výrazné změny
- obchod prováděný ve velkém či větším měřítku, které není primárně určen pro koncového spotřebitele (domácnosti, jednotlivé osoby)
- velkoobchodní prodejní jednotky pak nejčastěji zásobují jiná velkoobchodní zařízení nebo maloobchodní síť

Velkoobchod (VO):
- obchod mezi jednotlivými podnikatelskými subjekty na trhu B2B
- velkoobchodní ceny jsou vždy nižší než ceny maloobchodní, které jsou zvýšeny o příslušnou maloobchodní marži, ta tvoří faktický zisk koncové obchodní jednotky
- tato marže musí pokrýt dopravu do prodejen, fixní náklady za místo v obchodech, uskladnění, elektřinu, platy prodavačů, v některých případech i prostředky na podporu prodeje

- funkce velkoobchodu:

  1. úprava výrobního sortimentu na obchodní sortiment

  2. kompletace sortimentu od výrobců na jednom místě

  3. skladování a rozvoz zboží odběratelům

  4. poskytování úvěru na zboží dobrým zákazníkům

  5. přebírání rizik, tj. krytí nákladů spojených s krádežemi, poškozením a uplynutím lhůty spotřeby výrobků

  6. poskytování informací o trhu

Provozní jednotky VO:

  • dodávkový VO – skladový

- klasický a v praxi nejvyužívanější model VO
- založen na dlouhodobé vazbě na předmětný okruh dodavatelů a odběratelů
- 2 možnosti:

1) samostatné subjekty stojící mezi výrobou a konečným prodeje
2) subjekty s úzkou vazbou či dokonce kapitálovým propojením na výrobce či naopak na maloobchodníky (časté)

- nutností je:

- dokonalá logistika, organizace, strategie, provozní model v oblasti plánování a řízení zásob
- využívání progresivních informačních a komunikačních technologií

- nutno najít rozumnou rovnováhumezi nároky na pružnost a promptnost dodávek dle požadavků jejich odběratelů (tj. MO)
- promptnost dodávek vysoké nároky na udržování pohotových hladin zásob zboží
- dodávky za přijatelné ceny nelze vynakládat neúměrné náklady na držení stavu zboží, skladů a obsluhy

- maloobchodníci preferují režim „just in time“ VO přejímají nutnost udržování přiměřeného stavu zásob včetně potřebných rezerv
- je proto nezbytné zajistit i směrem k dodatelům (tj. výrobcům) dostatečně pružný a efektivní model zásobování
- distribuce zboží na základě objednávek až na místo určení (tj. do MO provozoven)

- dodávkové VO na pomezí mezi klasickým obchodníkem a dopravcem
- dříve: přepravní úkony většinou outsourcovány směrem ke specializovaným dopravním nebo speditérským společnostem … dnes se tyto role propojují

- kromě přepravních úkonůjsou nyní zajišťovány různé konzultační a reklamní činnosti, školení odběratelů, technický servis atd.
- to vede k prohlubování vazeb mezi jednotlivými články řetězce a přispívání k tvorbě obchodních sítí a vertikálních kooperací

Témata, do kterých materiál patří