OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. stálá maloobchodní síť
- je trvale umístěna v dané lokalitě po celý rok
- koná činnosti pravidelně
- zájmová oblast je konstantní
2. doplňková maloobchodní síť
- má přechodná či sezónní charakter
- je otevřeny OJ, jež jsou aktivní při krátkodobém a místním zvýšení poptávky
- např. v rekreačních oblastech, při masových akcích ve vazbě na chod sousedních podniků či organizací apod.
- z hlediska místní působnosti:
1. síť stacionární – s pevně daným trvalým stanovištěm obchodních jednotek
2. sít ambulantní – s proměnnou lokalizací místa působnosti obchodních jednotek
- dle charakteru místa působnosti
1. síť městská
2. sít venkovská
3. síť v nákupních centrech mimo sdílení útvary („na zelené louce“)
- dle charakteru obchodních jednotek
1. primární síť
- tvořena tradičními OJ
- specializované prodejny, obchodní domy
2. sekundární síť
- tvořena novými typy OJ založených na samoobslužné formě prodeje
- supermarkety, hypermarkety, odborné velkoprodejny
3. terciální síť
- nemá hmotnou podobu
- obch. činnosti probíhají prostřednictvím moderních informačně technologických zařízení
4. kvartérní sít
- tvořena skladovými, výstavními a jinými podpůrnými prostory
Druhy maloobchodních činností:
- hlavní skupiny:
- maloobchod realizovaný v síti prodejen
- maloobchod realizovaný mimo prodejní síť
1. Maloobchod realizovaný v síti prodejen:
- dominantní podoba organizace provozních jednotek
- zaujímá v ekonomicky vyspělých státech světa téměř 90% všech maloobchodních tržeb - členění:
potravinářský maloobchod
- základní sortiment – potraviny
- spadají sem též OJ, jejichž sortiment doplňují nepotraviny (zejména zboží denní spotřeby a jiné doplňkové zboží)
- z hlediska typologie OJ sem vedle prodejen potravin radíme: smíšené prodejny, superety (menší obchůdky – př.: na letištích, večerky), supermarkety a hypermarkety
- obchodování zbožím s velmi rychlou obrátkou
- kladen max. důraz na efektivitu a hospodárnost veškerých obchodně-provozních činností
- jednotkové marže – poměrně nízké (s ohledem na velkou konkurenci)
- výhody této kategorie:
- poměrně pravidelný a rovnoměrný průběh poptávky
- menší citlivost na vývoj ekonomiky jako celku
- výrazné působení globalizačních tendencí a tvrdého konkurenčního boje
- typický rys: extrémní koncentrace
- OJ mají značné velikosti prodejních ploch, nejmodernější informační a komunikační systémy, vysokou míru automatizace činností, sofistikovanou logistiku a marketing
nepotravinářský maloobchod
- široká škála OJ a rozličných sortimentů
- značná dynamika a proměnlivost tohoto sektoru
- OJ využívané v nepotravinářském maloobchodě – velmi různorodě:
menší i větší „kamenné“ provozovny
showroomy
vzorkovny
různé kombinace uvedeného…