Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBC_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

1. stálá maloobchodní síť

- je trvale umístěna v dané lokalitě po celý rok
- koná činnosti pravidelně
- zájmová oblast je konstantní

2. doplňková maloobchodní síť

- má přechodná či sezónní charakter
- je otevřeny OJ, jež jsou aktivní při krátkodobém a místním zvýšení poptávky
- např. v rekreačních oblastech, při masových akcích ve vazbě na chod sousedních podniků či organizací apod.

- z hlediska místní působnosti:

1. síť stacionární – s pevně daným trvalým stanovištěm obchodních jednotek

2. sít ambulantní – s proměnnou lokalizací místa působnosti obchodních jednotek

- dle charakteru místa působnosti

1. síť městská
2. sít venkovská
3. síť v nákupních centrech mimo sdílení útvary („na zelené louce“)

- dle charakteru obchodních jednotek

1. primární síť

- tvořena tradičními OJ
- specializované prodejny, obchodní domy

2. sekundární síť

- tvořena novými typy OJ založených na samoobslužné formě prodeje
- supermarkety, hypermarkety, odborné velkoprodejny

3. terciální síť

- nemá hmotnou podobu
- obch. činnosti probíhají prostřednictvím moderních informačně technologických zařízení

4. kvartérní sít

- tvořena skladovými, výstavními a jinými podpůrnými prostory

Druhy maloobchodních činností:

- hlavní skupiny:

- maloobchod realizovaný v síti prodejen
- maloobchod realizovaný mimo prodejní síť

1. Maloobchod realizovaný v síti prodejen:

- dominantní podoba organizace provozních jednotek
- zaujímá v ekonomicky vyspělých státech světa téměř 90% všech maloobchodních tržeb - členění:

  1. potravinářský maloobchod

- základní sortiment – potraviny
- spadají sem též OJ, jejichž sortiment doplňují nepotraviny (zejména zboží denní spotřeby a jiné doplňkové zboží)
- z hlediska typologie OJ sem vedle prodejen potravin radíme: smíšené prodejny, superety (menší obchůdky – př.: na letištích, večerky), supermarkety a hypermarkety
- obchodování zbožím s velmi rychlou obrátkou
- kladen max. důraz na efektivitu a hospodárnost veškerých obchodně-provozních činností
- jednotkové marže – poměrně nízké (s ohledem na velkou konkurenci)
- výhody této kategorie:

- poměrně pravidelný a rovnoměrný průběh poptávky
- menší citlivost na vývoj ekonomiky jako celku

- výrazné působení globalizačních tendencí a tvrdého konkurenčního boje
- typický rys: extrémní koncentrace

- OJ mají značné velikosti prodejních ploch, nejmodernější informační a komunikační systémy, vysokou míru automatizace činností, sofistikovanou logistiku a marketing

  1. nepotravinářský maloobchod

- široká škála OJ a rozličných sortimentů
- značná dynamika a proměnlivost tohoto sektoru
- OJ využívané v nepotravinářském maloobchodě – velmi různorodě:

  • menší i větší „kamenné“ provozovny

  • showroomy

  • vzorkovny

  • různé kombinace uvedeného…

Témata, do kterých materiál patří