OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pojem a význam MSP
- doporučení Komise Evropské unie č. 96/280/EC – sjednocuje vymezení pojmu malého a středního podnikání v členských státech Evropské unie
- rozhodujícím kritériem je počet zaměstnanců, dále potom roční obrat, roční bilanční
suma a nezávislost
- rozlišujeme tři kategorie podniků v rámci MSP:
- mikrofirma – 1 až 9 pracovníků, roční obrat nebo roční bilanční suma méně
než 2 mil. EUR
- malá firma – 10 až 49 pracovníků, roční obrat nebo roční bilanční suma méně
než 10 mil. EUR
- střední firma – 50 až 249 pracovníků, aktiva/majetek méně než 43 mil. EUR, roční obrat
méně než 50 mil EUR
Eurostat (statistický úřad Evropské unie) – vymezuje dva typy podniků:
- malé podniky – zaměstnávají max. 20 pracovníků
- střední podniky – zaměstnávají max. 100 pracovníků
Charakteristiky MSP
- MSP představují významnou část ekonomiky
- často jsou vytlačovány z trhu silnými nadnárodními výrobci nebo obchodníky
- proto se snaží o co nejvýhodnější uplatnění na místních trzích (např. uspokojováním
individuálních přání zákazníků i díky znalosti lokálních podmínek)
- flexibilnější než velké společnosti
- často se MSP angažují v okrajových oborech trhu, které se velkým firmám zdají
druhořadé a nezajímavé
- řada MSP spolupracuje s velkými firmami jako jejich subdodavatelé
- nejsou kapitálově silné => omezené finanční a lidské zdroje neumožňují jejich výraznější technologický i kariérní růst => slabší pozice v konkurenčním boji s velkými podniky
Ekonomické přínosy MSP
- situace v EU:
- MSP tvoří 99,8 % ze všech firem v EU
- je v nich zaměstnáváno více než 2/3 ekonomicky aktivního obyvatelstva
- situace v ČR:
- MSP tvoří 99,84 % ze všech firem v ČR
- je v nich zaměstnáno 60,85 % ze všech zaměstnanců
- MSP jsou velmi citlivé na kvalitu podnikatelského prostředí
Společenské přínosy MSP
- od MSP se neočekává, že dosáhnou nějakého výrazného postavení
- ve většině případů je podpora těchto podniků běžnou cestou, jak oživit region
- zpravidla reprezentují domácí či místní kapitál
- obvykle svázány s místním regionem
=> to jim umožňuje flexibilní reakci na změny v poptávce
- MSP jsou v daném regionu často nositeli zaměstnanosti
- pohlcují pracovníky propuštěné velkými firmami
=> šetří dávky podpor, které by byly vypláceny ze státního rozpočtu
- v menších obcích představují hlavní zdroj pracovních příležitostí
- vysoká motivace vlastníků na dosažených výsledcích
MSP v obchodě
- obchod patřil v minulosti k odvětvím, kde převažovalo malé podnikání
- obchůdky živnostníků utvářely typickou atmosféru sídel
- rostoucí koncentrace obchodních činností v min. stol. + internacionalizace => vliv na MSP
- v jižních evropských státech postupuje koncentrace pomaleji – spotřebitelé stále rádi