OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Působí jako mezičlánek v rámci toku informací mezi výrobcem a spotřebitelem
Na jedné straně předává spotřebitelům informace o obchodní firmě a jejím sortimentu
Na druhé straně dostává zpětnou vazbu od spotřebitelů na jednotlivé výrobky (skrytě = podle vývoje prodejů, explicitně = řeší reklamace a stížnosti) → tuto zpětnou vazbu pak přenáší na výrobce (přímo nebo prostřednictvím velkoobchodu), který využije tyto impulzy ze strany poptávky k dalším podnikatelským rozhodnutím
Vývojové trendy maloobchodu
Navyšování prodejních kapacit při zmenšování počtu obchodních jednotek
Dochází ke koncentraci maloobchodu
Růst podílu velkých obchodních organizací na úkor malých a středních podniků
Vytvářejí se celé retailingové sítě
Velkoobchod (VO)
Velkoobchodní činnost = nákup zboží ve značných objemech a jeho následný prodej bez podstatných úprav dalším podnikatelským subjektům pro jejich činnost
Dodavatelé VO – většinou přímo výrobci, popř. další velkoobchodníci v případě vícestupňového řetězce
Odběratelé VO – nejprve maloobchodní firmy, dále výrobní podniky a poskytovatelé služeb
Zahraniční obchod (ZO)
Spočívá ve vývozu (exportu) zboží do zahraničí nebo jeho dovozu (importu) ze zahraničí
Tato kategorie je vyčleněna samostatně, ačkoli se jedná v podstatě o činnost velkoobchodníků
Vedle překonání časové a prostorové propasti mezi nabídkou a poptávkou však musí taktéž zajistit celou řadu případných činností nad rámec běžného tuzemského obchodování
Legislativní, společenské, kulturní, jazykové a další odlišnosti
Samostatné specializované firmy zabývající se výhradně exportem a importem se uplatňují zejména u specializovaných sortimentů a při zajištění složitých dodávek pro firemní klientelu
b) Zprostředkovatelé
V rámci obchodního vztahu figurují spíše jako jakási „servisní složka“
jejich role spočívá v zajištění účinné interakce nabídky a poptávky
Nejedná se tedy o klasickou obchodní činnost, nýbrž o službu pro obchodní činnost
Zprostředkovatelé tedy nepořizují zboží od svých dodavatelů, neplatí za něj a nejsou tedy nositeli plného podnikatelského rizika, neboť nemají ve zboží vázán svůj kapitál
Zprostředkovatelé obchodní činnosti
Fungují na provizní bázi – dostávají odměny za úspěšné zprostředkovávání obchodu
Jejich hlavní náplní je:
Vyhledávat trhy pro nákup nebo prodej určitého zboží
Vytipovávat obchodní partnery
Dojednávat podmínky, které by vyhovovaly oběma subjektům pro konkrétní obchodní případy
Organizovat jednotlivé fáze obchodního jednání
Do skupiny zprostředkovatelů obchodních činností patří:
Obchodní zástupce
= samostatný právní subjekt, který koná jménem podniku, s nímž uzavřel smlouvu o obchodním zastoupení, a na jeho účet
Může se jednat o osobu fyzickou i právnickou
Je to v podstatě specializovaný reprezentant podniku
Jeho nejdůležitější aktivity:
Vyhledávání potenciálních odběratelů
Prezentace nabídky zastoupeného podniku
Komplexní jednání směřující k uzavírání obchodní spolupráce
Zevrubné představení zboží, distribuce katalogů, vzorků a ceníků
Péče o obchodní partnery s cílem udržení těchto aktivit, případně jejich další rozvoj
Působí zároveň jako pozorovatel vývoje a tendencí na trhu, komunikační můstek mezi jednotlivými stranami