Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBC_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky
  • Působí jako mezičlánek v rámci toku informací mezi výrobcem a spotřebitelem

  • Na jedné straně předává spotřebitelům informace o obchodní firmě a jejím sortimentu

  • Na druhé straně dostává zpětnou vazbu od spotřebitelů na jednotlivé výrobky (skrytě = podle vývoje prodejů, explicitně = řeší reklamace a stížnosti) → tuto zpětnou vazbu pak přenáší na výrobce (přímo nebo prostřednictvím velkoobchodu), který využije tyto impulzy ze strany poptávky k dalším podnikatelským rozhodnutím

Vývojové trendy maloobchodu

  • Navyšování prodejních kapacit při zmenšování počtu obchodních jednotek

    • Dochází ke koncentraci maloobchodu

  • Růst podílu velkých obchodních organizací na úkor malých a středních podniků

    • Vytvářejí se celé retailingové sítě

  1. Velkoobchod (VO)

  • Velkoobchodní činnost = nákup zboží ve značných objemech a jeho následný prodej bez podstatných úprav dalším podnikatelským subjektům pro jejich činnost

  • Dodavatelé VO – většinou přímo výrobci, popř. další velkoobchodníci v případě vícestupňového řetězce

  • Odběratelé VO – nejprve maloobchodní firmy, dále výrobní podniky a poskytovatelé služeb

  1. Zahraniční obchod (ZO)

  • Spočívá ve vývozu (exportu) zboží do zahraničí nebo jeho dovozu (importu) ze zahraničí

  • Tato kategorie je vyčleněna samostatně, ačkoli se jedná v podstatě o činnost velkoobchodníků

  • Vedle překonání časové a prostorové propasti mezi nabídkou a poptávkou však musí taktéž zajistit celou řadu případných činností nad rámec běžného tuzemského obchodování

    • Legislativní, společenské, kulturní, jazykové a další odlišnosti

  • Samostatné specializované firmy zabývající se výhradně exportem a importem se uplatňují zejména u specializovaných sortimentů a při zajištění složitých dodávek pro firemní klientelu

b) Zprostředkovatelé

  • V rámci obchodního vztahu figurují spíše jako jakási „servisní složka“

    • jejich role spočívá v zajištění účinné interakce nabídky a poptávky

  • Nejedná se tedy o klasickou obchodní činnost, nýbrž o službu pro obchodní činnost

  • Zprostředkovatelé tedy nepořizují zboží od svých dodavatelů, neplatí za něj a nejsou tedy nositeli plného podnikatelského rizika, neboť nemají ve zboží vázán svůj kapitál

Zprostředkovatelé obchodní činnosti

  • Fungují na provizní bázi – dostávají odměny za úspěšné zprostředkovávání obchodu

  • Jejich hlavní náplní je:

    • Vyhledávat trhy pro nákup nebo prodej určitého zboží

    • Vytipovávat obchodní partnery

    • Dojednávat podmínky, které by vyhovovaly oběma subjektům pro konkrétní obchodní případy

    • Organizovat jednotlivé fáze obchodního jednání

  • Do skupiny zprostředkovatelů obchodních činností patří:

  1. Obchodní zástupce

  • = samostatný právní subjekt, který koná jménem podniku, s nímž uzavřel smlouvu o obchodním zastoupení, a na jeho účet

  • Může se jednat o osobu fyzickou i právnickou

  • Je to v podstatě specializovaný reprezentant podniku

  • Jeho nejdůležitější aktivity:

    • Vyhledávání potenciálních odběratelů

    • Prezentace nabídky zastoupeného podniku

    • Komplexní jednání směřující k uzavírání obchodní spolupráce

    • Zevrubné představení zboží, distribuce katalogů, vzorků a ceníků

    • Péče o obchodní partnery s cílem udržení těchto aktivit, případně jejich další rozvoj

    • Působí zároveň jako pozorovatel vývoje a tendencí na trhu, komunikační můstek mezi jednotlivými stranami

Témata, do kterých materiál patří