OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Obchod jako instituce
v tomto přístupu jsou za obchodníky považovány ty subjekty, u nichž je obchod převažující činností
za obchodní instituce v užším slova smyslu jsou tedy označován ty subjekty, které nakupují fyzické zboží za účelem dalšího prodeje bez jeho podstatnější úpravy
v rámci takového náhledu se rozlišují dvě hlavní oblasti obchodování fyzickým zbožím:
-
obchod spotřebním zbožím
(B2C = business-to-costumer) – zboží určené pro konečného individuálního spotřebitele
-
obchod zbožím pro další podnikání
(B2B = business-to-business) – mezičlánek mezi výrobou a obchodem spotřebním zbožím
Obchodním spotřebním zbožím (B2C)
- zabývá se dispozicemi zbožím určeným pro konečného individuálního spotřebitele
- patří sem zejména potraviny, oblečení, potřeby pro domácnost, zahrádkářské potřeby, sportovní a turistické doplňky, dopravní prostředky, elektronika atd.
- taktéž sem spadají nákup menších výrobců a řemeslníků a vybrané nákup ostatních podnikatelských i neziskových organizací
Obchodním zbožím pro další podnikání (B2B)
představuje mezičlánek mezi výrobou a obchodem spotřebním zbožím
může mít charakter:
-
obchodu materiály a výrobními činiteli
-
obchodu zbožím pro další prodej v původní podobě či po provedení jistých úprav
Vnitřní obchod
= obchod na vnitřním trhu
představuje působnost na celostátním a regionálním trhu
jedná se o dispozice zbožím na území jednoho státu
-
prodávající i kupující jsou subjekty domácího trhu
spadají sem jak obchody spotřebním zbožím, tak zbožím pro další podnikání
velice významný segment hospodářství
-
působení na vnitřním trhu má pro obchodníka celou řadu výhod a je stále ekonomicky i časově nejméně náročné
-
taktéž jistá míra národního cítění spotřebitelů vždy nahrává obchodům tuzemským zbožím
Zahraniční obchod
tvořen vývozem (exportem) a dovozem (importem) zboží přes hranice státu
spadají sem jak obchody spotřebním zbožím, tak zbožím pro další podnikání
podnikání v zahraničním obchodě klade na podnikatele daleko větší organizační, kompetenční i ekonomické nároky
-
na druhou stranu je velkou příležitostí pro rozvoj a růst
-
v mnoha oblastech obchodního podnikání se jedná o nezbytný krok k zajištění dostatečného odbytu, neboť na domácí trh se naopak tlačí dovozy z jiných zemí, které se podílejí na nasycení koupěschopné poptávky
-
s postupem globalizace, odbourávání bariér a rozvoje moderních technologií se význam zahraničního obchodu zvyšuje
Mezinárodní obchod
= ,,nadstavba“
jedná se o komplexní soubor obchodních aktivit ve větším množství zemí či na celém světě
zahrnuje i obchod na jednotlivých vnitřních trzích
v dnešní době se v obchodním podnikání stírají hranice mezi jednotlivými státy a řadě segmentů již hovoříme o globálních či minimálně kontinentálních trzích