Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBC_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

Obchod jako instituce

  • v tomto přístupu jsou za obchodníky považovány ty subjekty, u nichž je obchod převažující činností

  • za obchodní instituce v užším slova smyslu jsou tedy označován ty subjekty, které nakupují fyzické zboží za účelem dalšího prodeje bez jeho podstatnější úpravy

  • v rámci takového náhledu se rozlišují dvě hlavní oblasti obchodování fyzickým zbožím:

  • obchod spotřebním zbožím

(B2C = business-to-costumer) – zboží určené pro konečného individuálního spotřebitele

  • obchod zbožím pro další podnikání

(B2B = business-to-business) – mezičlánek mezi výrobou a obchodem spotřebním zbožím

Obchodním spotřebním zbožím (B2C)

- zabývá se dispozicemi zbožím určeným pro konečného individuálního spotřebitele

- patří sem zejména potraviny, oblečení, potřeby pro domácnost, zahrádkářské potřeby, sportovní a turistické doplňky, dopravní prostředky, elektronika atd.

- taktéž sem spadají nákup menších výrobců a řemeslníků a vybrané nákup ostatních podnikatelských i neziskových organizací

Obchodním zbožím pro další podnikání (B2B)

  • představuje mezičlánek mezi výrobou a obchodem spotřebním zbožím

  • může mít charakter:

  • obchodu materiály a výrobními činiteli

  • obchodu zbožím pro další prodej v původní podobě či po provedení jistých úprav

Vnitřní obchod

= obchod na vnitřním trhu

  • představuje působnost na celostátním a regionálním trhu

  • jedná se o dispozice zbožím na území jednoho státu

  • prodávající i kupující jsou subjekty domácího trhu

  • spadají sem jak obchody spotřebním zbožím, tak zbožím pro další podnikání

  • velice významný segment hospodářství

  • působení na vnitřním trhu má pro obchodníka celou řadu výhod a je stále ekonomicky i časově nejméně náročné

  • taktéž jistá míra národního cítění spotřebitelů vždy nahrává obchodům tuzemským zbožím

Zahraniční obchod

  • tvořen vývozem (exportem) a dovozem (importem) zboží přes hranice státu

  • spadají sem jak obchody spotřebním zbožím, tak zbožím pro další podnikání

  • podnikání v zahraničním obchodě klade na podnikatele daleko větší organizační, kompetenční i ekonomické nároky

  • na druhou stranu je velkou příležitostí pro rozvoj a růst

  • v mnoha oblastech obchodního podnikání se jedná o nezbytný krok k zajištění dostatečného odbytu, neboť na domácí trh se naopak tlačí dovozy z jiných zemí, které se podílejí na nasycení koupěschopné poptávky

  • s postupem globalizace, odbourávání bariér a rozvoje moderních technologií se význam zahraničního obchodu zvyšuje

Mezinárodní obchod

= ,,nadstavba“

  • jedná se o komplexní soubor obchodních aktivit ve větším množství zemí či na celém světě

  • zahrnuje i obchod na jednotlivých vnitřních trzích

  • v dnešní době se v obchodním podnikání stírají hranice mezi jednotlivými státy a řadě segmentů již hovoříme o globálních či minimálně kontinentálních trzích

Témata, do kterých materiál patří