Konstrukce a dopravní stavby - otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
• niveleta temene kolejnicového pásu – bokorysný průmět
temene nepřevýšeného kolejnicového pásu
• niveleta koleje – bokorysný průmět spojnic průsečíků osy
symetrie kolejnicového profilu a podélné osy úložných
(horních) ploch kolejnicových podpor pod nepřevýšeným
kolejnicovým pásem
13. Rozchod koleje, převýšení koleje, směrové a sklonové poměry
14. Průjezdní průřez, osová vzdálenost kolejí
Průjezdný průřez - je obrys obrazce v
rovině kolmé k ose koleje, jehož osa je
kolmá ke spojnici temen kolejnic a
prochází středem koleje.
Pohybem průjezdního průřezu ve
směru podélné osy je nad kolejí
vymezen volný prostor pro bezpečný
průjezd vozidel.
- odvozuje se z něj prostorové
uspořádání tratí, staveb a zařízení
celostátních drah a vleček.
- základní, jmenovitý, mezní
Základní tvary PP dané ČSN 73 63 20
- Z-GC zahrnuje širší vozidla
- Z-GB
- Z-GČD
Pro elektrizovanou trať se k profilu přidává tzv. nástavec
Osová vzdálenost: 4m (ve stanicích 5m)
15. Železniční spodek, pražcové podloží, odvodnění
Spodek: konstrukce, která je z velké části vybudována stavební úpravou terénu a je tvořena zemním tělesem a umělými stavbami
Těleso žel.spodku
Odvodňovací stavby)
Otevřená-z povrchu (příkopy, rygoly)
Krytá-podzemní voda(trativody, výpusti, geodrény, šachty)
Zdi(opěrné, obladní)
Mosty, tunely
16. Železniční svršek, kolejnice, pražce, upevnění, kolejové lože
- Železniční svršek je část trati, která plní nosnou a vodicí funkci pro jízdu drážního vozidla, je tvořena kolejnicemi, kolejnic. podporami s upevněním kolejnic a kolej. ložem. V příčném řezu je vymezen plání tělesa železničního spodku.
Železniční svršek, kolejnice, pražce, upevnění, kolejové lože
Tvar kolejnic, jejich rozměry a únosnost, způsob připevnění k pražci, typ podkladnic a upevňovadel, druh pražců a jejich hustota v koleji, délka kolejnic, konstrukce styku, uspořádaní kolejového lože závisejí na:
důležitosti trati, intenzitě provozu, velikosti nápravových tlaků, traťové rychlosti, spadových poměrech
- Pražce -vytvářejí spolu s kolejnicovými pásy kolejový rošt
-zajišťují stálost rozchodu koleje a roznášení účinku zatížení od pohybujících se vozidel do pražcového podloží
příčné(nejčastěji používané), blokové, deskové, dřevěné (u nás borové, modřínové, bukové, dubové), ocelové, betonové (železobetonové nebo z předpjatého betonu), z plastu
Upevnění - Přímé-kolejnice přímo nebo s podkladnicí je upevněna k podkladu společnými upevňovadly.
Nepřímé-kolejnice je k podkladnici upevněna jedním druhem a podkladnice k podkladu dalším druhem upevňovadel
- Kolejové lože - slouží k roznášení tlaků pražců na pláň železničního spodku (min. tl. 300 mm pod pražcem), k výškové a směrové regulaci koleje a k odvodnění železničního svršku.