Konstrukce a dopravní stavby - otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
zachycují a odvádějí povrchové a podzemní vody nebo snižují hladinu
podzemních vod, zajišťují rychlý odtok vody mimo těleso železničního
spodku
- Otevřená - odvádějí vodu z povrchu: drážní příkopy
rigoly
náhorní příkopy
příkopové zídky
skluzy, kaskády a vpusti
lapače splavenin
- Krytá - odvádí podzemní vodu : trativody
svahová trativodní žebra
výusti
svodná potrubí
šachty a odvodňovací vrty
vsakovací potrubí a jímky
geodrény a odvodňovací štoly
Svahy: 1:2
Zpevněná krajnice: 2,5 %
Nezpevněná krajnice: 8%
11. Kategorie drah, obvod dráhy, ochranné pásmo dráhy a další základní pojmy
Dráha je cesta určená k pohybu drážních vozidel včetně
pevných zařízení potřebných pro zajištění bezpečnosti a
plynulosti.
• Provozuschopnost dráhy je technický stav dráhy zaručující
její bezpečné a plynulé provozování.
• Provozováním dráhy jsou činnosti, kterými se zabezpečuje
a obsluhuje dráha a organizuje drážní doprava.
• Provozování drážní dopravy je činnost, při níž mezi
provozovatelem této dráhy (dopravcem) a osobou, jejíž
přepravní potřeba se uspokojuje, vzniká právní vztah,
jehož předmětem je přeprava osob nebo věcí.
• Kategorie drah:
– železniční;
celostátní;
regionální;
vlečky;
speciální (dopravní obslužnost obce);
– tramvajová;
– trolejbusová;
– lanová;
Základní pojmy:
• Obvod dráhy je území určené územním
rozhodnutím pro umístění stavby dráhy.
• U celostátních a regionálních drah je obvod
dráhy ohraničen hranicemi drážního
pozemku.
• U ostatních drah je obvod dráhy 3 m vně od
osy krajní koleje, nejméně 1,5 od stavby
dráhy.
• Stavba dráhy – stavba určená k pohybu
drážních vozidel a stavba, která rozšiřuje,
doplňuje nebo mění tuto stavbu.
• Stavbou na dráze jsou všechny stavby v
obvodu dráhy, které nejsou stavbou dráhy.
• Speciálním stavebním úřadem pro stavby
dráhy a stavby na dráze je drážní správní
úřad.
• V ochranném pásmu dráhy lze zřizovat stavby, provádět
hornickou činnost apod. jen se souhlasem drážního
správního úřadu a za podmínek jím stanovených.
• Vymezení ochranného pásma:
– celostátní a regionální 60 m od osy krajní koleje, nejméně 30 m od
hranice obvodu dráhy;
– pro rychlost větší jak 160 km.h-1 100 m;
– u vlečky 30 m od osy krajní koleje;
– speciální dráha 30 m, u tunelů 35 m od osy;
– u lanové dráhy 10 m od nosného, dopravního lana nebo osy krajní
koleje
– u tramvajové nebo trolejbusové 30 m od osy krajní koleje nebo
krajního trolejového drátu.
12. Geometrické parametry koleje, konstrukční a geometrické uspořádání, prostorová poloha (vymezení základních pojmů, např. osa a niveleta koleje atd.)
Základní pojmy:
• Železniční svršek - část trati, která plní nosnou a vodící funkci pro jízdu
drážního vozidla, je tvořena kolejnicemi, kolejnicovými podporami s