Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Konstrukce a dopravní stavby - otázky ke zkoušce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.88 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Prirozeného sklonu terénu využívají garáže svahové s vjezdem z ruzných výškových úrovní. Samostatné objekty jsou budovány pro garáže nadzemní. Které mají více etáží a pocet stání presahuje i tisíc vozidel. Príjezd do jednotlivých úrovní muže být prímými, obvodovými, lomenými, zakrivenými rampami jedno nebo dvoupruhovými,prípadne doprava vozidel na jednotlivé stání v ruzných

patrech muže být rešena výtahy, jak tomu je u autosil.

V zahranicí se setkáváme se záchytnými garážemi, umístenými na okraji města u hlavních príjezdných komunikací. Jejich hlavním úkolem je soustředit vnejší dopravu v záchytných zónách a tím zabránit dalšímu zvýšení intenzity dopravy na mestských komunikacích a pretežování vnitromestských parkovišt. Záchytné garáže musí být situovány v blízkosti stanic výkonné MHD.

5. Trasa komunikace, situace, podélný profil, příčný řez

  • Trasa - prostorová čára určující směrový a výškový průběh dané komunikace

-spojnice středů povrchu silniční koruny v jednotlivých příčných řezech tělesa komunikace.

  • Směrové řešení = osa

    • Přímé úseky

    • Směrové oblouky

      • Prostý kružnicový

      • Kružnicový s přechodnicemi (klotoida, lemniskáta, kubická parabola)

      • Přechodnicový

      • Složený

  • Řídící čára = čára stejného sklonu, která jde po povrchu území

-používáme pouze v členitém terénu

=100*v/s

=>polygon protínacích úseků

-vedení trasy po ní by znamenalo minimum zemních prací,ale pro směrové řešení je nepřijatelné – proto vyrovnání ř.č.do tečnového polygonu

-podélný profil-zpracovává se v měřítku, které odpovídá měřítku osy.

-zobrazuje průběh terénu a nivelety

  • Výškové řešení = niveleta

    • Přímé úseky

    • Výškové oblouky(parabola 2° se svislou osou)

  • Vypuklý

  • Vydutý

  • Neprovádí se podélné řezy, ale 10x převýšené profily(kvůli malému podélnému sklonu trasy)

6. Směrové oblouky, přechodnice ve tvaru klotoidy

Směrové návrhové prvky jsou zastoupeny úseky v prímé a úseky ve smerových obloucích. Osa silnicní komunikace je tedy obecnou carou vyrovnanou v plynulou křivku ruzné krivosti.

Komunikace v prímé

Úseky silnicní komunikace, v nichž nedochází ke smerovým zmenám, oznacujeme jako prímou. Odtud jsou odvozeny termíny jako trasa v prímé, délka rozhledu v prímé, meziprímá (krátká prímka mezi dvema smerovými oblouky). Prímá jako taková se prakticky nevyskytuje. Prímé prvky jsou tedy z hlediska zaclenení do krajiny vetšinou jako prvek nežádoucí. Praktické zkušenosti doporucují,

aby délka úseku v prímé nepresáhla hodnotu odpovídající dvema minutám jízdy návrhovou rychlostí. V clenité krajine se budeme prímým úsekum vyhýbat.

Smerové oblouky

Plynulosti trasy lze dosáhnout vložením smerových oblouku, t.j. pudorysných krivek vhodné konstrukce. Mužeme volit prostý kružnicový oblouk, oblouk s prechodnicemi, prechodnicový oblouk, složený oblouk a v clenitém terénu tocku. Vzájemný délkový pomer a sled prímých úseku a oblouku je nutno z hlediska smerového i výškového volit tak, aby navržené trasa vyhovovala bezpecné jízde

Témata, do kterých materiál patří