Konstrukce a dopravní stavby - otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Prirozeného sklonu terénu využívají garáže svahové s vjezdem z ruzných výškových úrovní. Samostatné objekty jsou budovány pro garáže nadzemní. Které mají více etáží a pocet stání presahuje i tisíc vozidel. Príjezd do jednotlivých úrovní muže být prímými, obvodovými, lomenými, zakrivenými rampami jedno nebo dvoupruhovými,prípadne doprava vozidel na jednotlivé stání v ruzných
patrech muže být rešena výtahy, jak tomu je u autosil.
V zahranicí se setkáváme se záchytnými garážemi, umístenými na okraji města u hlavních príjezdných komunikací. Jejich hlavním úkolem je soustředit vnejší dopravu v záchytných zónách a tím zabránit dalšímu zvýšení intenzity dopravy na mestských komunikacích a pretežování vnitromestských parkovišt. Záchytné garáže musí být situovány v blízkosti stanic výkonné MHD.
5. Trasa komunikace, situace, podélný profil, příčný řez
Trasa - prostorová čára určující směrový a výškový průběh dané komunikace
-spojnice středů povrchu silniční koruny v jednotlivých příčných řezech tělesa komunikace.
Směrové řešení = osa
Přímé úseky
Směrové oblouky
Prostý kružnicový
Kružnicový s přechodnicemi (klotoida, lemniskáta, kubická parabola)
Přechodnicový
Složený
Řídící čára = čára stejného sklonu, která jde po povrchu území
-používáme pouze v členitém terénu
=100*v/s
=>polygon protínacích úseků
-vedení trasy po ní by znamenalo minimum zemních prací,ale pro směrové řešení je nepřijatelné – proto vyrovnání ř.č.do tečnového polygonu
-podélný profil-zpracovává se v měřítku, které odpovídá měřítku osy.
-zobrazuje průběh terénu a nivelety
Výškové řešení = niveleta
Přímé úseky
Výškové oblouky(parabola 2° se svislou osou)
Vypuklý
Vydutý
Neprovádí se podélné řezy, ale 10x převýšené profily(kvůli malému podélnému sklonu trasy)
6. Směrové oblouky, přechodnice ve tvaru klotoidy
Směrové návrhové prvky jsou zastoupeny úseky v prímé a úseky ve smerových obloucích. Osa silnicní komunikace je tedy obecnou carou vyrovnanou v plynulou křivku ruzné krivosti.
Komunikace v prímé
Úseky silnicní komunikace, v nichž nedochází ke smerovým zmenám, oznacujeme jako prímou. Odtud jsou odvozeny termíny jako trasa v prímé, délka rozhledu v prímé, meziprímá (krátká prímka mezi dvema smerovými oblouky). Prímá jako taková se prakticky nevyskytuje. Prímé prvky jsou tedy z hlediska zaclenení do krajiny vetšinou jako prvek nežádoucí. Praktické zkušenosti doporucují,
aby délka úseku v prímé nepresáhla hodnotu odpovídající dvema minutám jízdy návrhovou rychlostí. V clenité krajine se budeme prímým úsekum vyhýbat.
Smerové oblouky
Plynulosti trasy lze dosáhnout vložením smerových oblouku, t.j. pudorysných krivek vhodné konstrukce. Mužeme volit prostý kružnicový oblouk, oblouk s prechodnicemi, prechodnicový oblouk, složený oblouk a v clenitém terénu tocku. Vzájemný délkový pomer a sled prímých úseku a oblouku je nutno z hlediska smerového i výškového volit tak, aby navržené trasa vyhovovala bezpecné jízde