Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Konstrukce a dopravní stavby - otázky ke zkoušce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.88 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

9. Přetvoření příčného sklonu, klopení, vzestupnice

Z dopravního hlediska je nejvýhodnejší vodorovný povrch jízdního pásu v prímé. Z hlediska rychlého odtoku srážkové vody je zapotrebí vytvorit sklon co nejvetší. Konecný sklon je kompromisem mezi obema temito požadavky. Rídí se zpusobem úpravy krytu vozovky. Pro šterkové a stabilizované kryty je předepsán 3%, pro živicné koberce a penetrace a kamenné dlažby 2,5%, pro asfaltové betony, lité asfalty a cementobetonové vozovky l,5%. Zpevnené krajnice mají zpravidla stejný sklon jako prilehlý jízdní pás, nezpevnená krajnice se provádí v jednotném sklonu 8% smerem k hrane koruny komunikace. Prícný sklon v prímé se provádí u obousmerných jízdních pásu strechovitý, s odtokem smerem ke krajnicím, u jednosmerných pásu smerove delených komunikací jednostranný. Ve smerovém oblouku je treba provádet jednostranný dostredný sklon, který eliminuje vodorovnou složku odstredivého zrychlení a tím zvyšuje bezpecnost vozidla proti preklopení nebo usmýknutí pri jízde v oblouku. Velikost dostredného sklonu závisí na návrhové rychlosti a polomeru oblouku a CSN 736101 pro jeho velikost stanoví rozmezí od 1,5% do 6,0%, výjimecne u tocek 8%.

Prechod ze strechovitého sklonu v prímé do dostredného sklonu v oblouku se provede na délku prechodnice. Prubehy výškových zmen hran jízdního pásu a osy komunikace v podélném smeru se nazývají vzestupnice nebo sestupnice. Rozeznáváme dva základní zpusoby oklápení komunikace ze střechovitého sklonu do jednostranného. Oklápení kolem vnitrní hrany (nejběžnější zpusob) a oklápení kolem osy, který se používá ve stísnených podmínkách. V obou prípadech je prvá fáze pri oklápení stejná, kdy vnejší polovina jízdního pásu se ze strechovitého sklonu vyrovná do jednostranného, další prubeh oklápení se liší podle polohy stredu otácení. Pri oklápení kolem vnitrní hrany se poloha vnitrní hrany nemení, vnejší hrana se plynule zvedá až do maximálního vypocteného sklonu. V tomto prípade CSN predepisuje délku přechodnice 1,5 vn. Pri oklápení kolem osy je v nemenné výšce osa komunikace a od místa docílení jednostranného sklonu se vnejší hrana zvedá stejne rychle, jako vnitrní hrana klesá. Délka prechodnice v tomto prípade je rovna 1,0 vn.

Vzestupnice

Dostředný sklon ve směrových obloucích musí být v odpovídajícím vztahu k návrhové rychlosti a k poloměru Přechod střechovitého sklonu do jednostranného dostředného se provádí klopením (otáčením) jízdních pruhů. Toto klopení, nebo-li postupná změna příčného sklonu, se provádí na délku přechodnice (stejně jako rozšíření) postupným zvedáním vnější hrany vozovky po plynulé křivce, která se nazývá vzestupnice (sestupnice).

10. Zemní těleso, sklony svahů, Odvodnění silničních komunikací, příkopy, rigoly, trativody

• Odvodňovací stavby:

Témata, do kterých materiál patří