Konstrukce a dopravní stavby - otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Podle doby trvání a podle změn velikosti, polohy smyslu a směru se zatížení dají rozdělit na:
stálá zatížení, za která se považují zejména tíha nosné konstrukce a všech trvalých částí objektu; trvale působící tlaky hornin, sypkých hmot a kapalin; účinky předpětí, pokud se považují za vnější sílu
nahodilá zatížení, za která se považují zejména zatížení užitná, klimatická, od vynucených přetvoření, montážní apod. Nahodilá zatížení lze podle doby trvání rozdělit na dlouhodobá, krátkodobá a mimořádná
Otázky – BO01 Konstrukce a dopravní stavby – část Doprava
1. Definice dopravy a přepravy, rozdělení dopravy
- doprava = soubor procesů, které vedou k cílenému přesunu, osob, materiálu, informací v prostoru a čase.
KONVENČNÍ: pozemní: železniční, silniční
Letecká:
Vodní: říční, námořní
NEKONVENČNÍ: potrubní, dopravníková, lanové dráhy, vznášedla
SPOJE:radiokomunikace, telekomunikace, pošta, internet
Podle místa působnosti: příměstská, mezinárodní, vnitrostátní, technologické, vnitrozávodní
Provozně-organizační hledisko:
veřejná-pro cizí potřebu, uskutečňovaná podle zvláštních podmínek
Neveřejná-pro vlastní potřebu
Provozně-technologické hledisko:
Hromadná: pravidelnost daná jízdním řádem.
Individuální:bez předem určených tras
2. Rozdělení pozemních komunikací, kategorie silnic a dálnic, kategorie místních komunikací
3. Šířkové uspořádání silnic a dálnic, šířkové uspořádání městských komunikací
Nerozdělená komunikace
Rozdělená komunikace
Názvosloví komunikace
1 - směrový sloupek
2 - svah výkopu
3 - hranice silničního pozemku
4 – mezník
5 - původní terén
6 - humus a zatravnění
7 - výkop (zářez)
8 – příkop
9 - nezpevněná krajnice
10 - zpevněná krajnice
11 - vodicí proužek
12 - jízdní pruh
13 – násyp
14 - svah násypu
15 – svodidlo
16 - osa komunikace
Města:
Radiální-řazení staveb a domů do určitých řad a bloků-systémů ulic. Významnější komunikace na spojnici městské brány a tržiště.
Diametrálně okružní- diametrální doplněný o kruhy, zrušení hradeb umožnilo budování kružních komunikací
Pravoúhlý-města u USA
Hvězdicovitý-Paříž
Tangenciální-rychlostní kom.vedeny tečně k centru, plochy náročné na
území jsou na předměstí
Roštový-rozdílný význam komunikací, větší počet uzlů
MHD - speciální dopravní systém k přepravě velkého množství osob na krátké vzdálenosti
DSM - jsou ve velkých městech většinou kombinované
- v centru - ekologické prostředky - tramvaj, trolejbus
- příměstské oblasti - autobusy - nenáročné na infrastrukturu
- spojení centra - okrajové čtvrti - autobusy
- příměstské - železnice, metro
Kombinované DSM:
Praha - metro, tramvaje, trolejbusy, autobusy
Brno - Tramvaje, trolejbusy, autobusy
Dopravní prostředky MHD: