bman1P_prehled_ze_skript
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Henry Mintrberg – definoval 10 manažerských rolí, které rozdělil do oblastí role pro mezilidské vztahy (zahrnují lidi, povinnosti, které mají ceremoniální a symbolický charkter – manažer s autoritou, vůdce, budovatel vztahů), role pro předávání informací (přijímání, shromažďují a rozšiřují informace – monitorování, rozšiřování, mlvčí), role pro rozhodování (výběr možného řešení problému – podnikatel, krizový manažer, alokátor zdrojů, vyjednavač)
Odbornost manažera – znalosti, zkušenosti, dovednosti, schopnosti
3 základní dovednosti manažera – technická dovednost (znalosti a schopnosti v určitých oblastech – účetnictví, výroba), lidská dovednost (schopnost dobře splupracovat s lidmi), koncepční dovednost (schopnost koncepčně a komplexně myslet)
Úspěšný manažer – stále a lépe informovaný, nabízet vyšší a lepší kvalitu, v konkurenci být pohotovější, schopnější a pružnější, dovednost pracovat ve skupině, sdělovat myšlenky …
Zděněk Souček – definoval 8 zásad úspěšného manažera
Evropské standardy – řídit operace, finanční zdroje, lidi, informace
KAPITOLA 3
Plánování – výběr úkolů, cílů a činností potřebných pro jejich dosažení. Je zaměřeno do budoucnosti
Plán – racionální výběr mezi možnostmi budoucího průběhu činností. Plán je možné považovat za efektivní, jestliže dosáhne svých cílů při vynaložení přiměřených nákladů
Charakteristické rysy – přispívání k dosažení záměrů a cílů, je prioritní mezi manažerskými úlohami, vztahuje se na veškeré aktivity, umožňuje efektivní provádění činností
Efektivnost – je obecně dána stupněm dosažení vytyčených záměrů a cílů vzhledem k nákladům vynaloženým na jeho sestavení a realizaci
8 druhů plánů podle H. Kootze a H. Weihricha – smysl či poslání, úkoly či cíle, strategie, tatktiky, postupy, pravidla, programy, rozpočty
Postup plánování – uvědomit si příležitost, stanovit cíle, zhodnotit podmínky, určit možné postupy, zhodnotit jednotlivé postupy, vybrat nejlepší postup, formulovat odvozené plány, vyčíslit plány
Stanovení cílů (10 tipů) – stanovení cílů na vrcholové úrovni dané organizace, vyjasnění specifických úloh potřebných pro dosažení cílů, určování a modifikování cílů pro podřízené
Strom – hierarchie cílů – 1 hlavní cíl a od něj se odvíjí cíle pro všechny části firmy
Síť cílů – zdůrazňuje jak spolu jednotilvé cíle souvisí
Motivační role zapojení zaměstnanců do stanovování cílů –
vysoký
výkon velké zapojení
pracovníků
malé zapojení
nízký
malý velký
význam cíle
SMART – zásady pro jasné definování cíle, S(specific = jasné, konkrétní), M (measurable = měřitelné), A (attainable but challenging = dosažitelné ale inspirující), R (relevant and recorder = relevantní a zaznamenaný), T(time frame = časový rámec)