Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jakost v podniku - Zápisky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (120 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Přednáška 1.

Vývoj pohledu na jakost

  • Jakost a kvalita jsou synonyma – STEJNÉ!!!

Vývojové stupně:

  1. Jakost – chápáno na úrovni finálního výrobku (poskytovanou službu, kvalita procesu). Za kvalitní výrobek je považován ten, který byl vyroben přesně podle technické dokumentace – podle Etanolu. Kvalita výrobku = bezvadnost (aby to bylo splněno, byly zavedeny technické normy)

  2. Jakost – finální výrobek - za kvalitní výrobekbyl považován jenom ten, který měl špičkové technické parametry. Bezvadnost se zde považuje za samozřejmost. Došlo k růstu nákladů, ceny. Maximálně možná dosažitelná cena – cena, kterou je zákazník ochoten na daném trhu a v daném čase zaplatit.

  3. Jakost –finálního výrobku – ten, který měl špičkové technické a optimální ekonomické parametry – zákazník příslušném daném čase dostal hodnotu (peníz), který potřeboval – došlo k optimalizaci.

  4. Zavedl se termín komplexní systém řízení jakosti (Dr. Žaludová) – systém ČSNENISO řady 9000 – certifikace většiny firem kromě automobilového průmyslu – certifikace v mnoha případech nesplnila úlohu, která se od ní očekávala.

  5. KaoruIshikawa – jakost je veškerá činnost firmy. Na této úrovni se provádí systém TQM, který dnes přechází v systém nulových vad, z nichž nejznámější je Six Sigma. Tento stupeň je nejvyšší. Evropské podniky (Siemens, Volvo) se dali dohromady, jelikož jim tato úroveň nestačila a začali dělat evropské TQM – EFQM (evropský model excelence jakosti – je na vyšší úrovni než ISO normy a v ČR je pár podniků, které toto dodržují).

Vymezení pojmu jakost (kvalita) dvěma způsoby:

  1. Podle ISO normy řady 9000 – souhrn vlastností výrobku (poskytované služby), kterými se uspokojují skutečné nebo předpokládané potřeby uživatele => spokojenost uživatele.

Tato definice byla zrušena a nahrazena ISO normou – souhrn vlastností výrobků (poskytované služby), kterými se uspokojují skutečné nebo předpokládané potřeby zákazníka (uživatele) – (jakost = stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků, inherentní znak je rozlišující vlastnost výrobků (poskytované služby), týkající se požadavků).

  1. Třída výrobku – skupina výrobků určená ke stejnému použití, ALE pro různou úroveň potřeb zákazníka danou úrovní luxusnosti a náročnosti zákazníka, okruhem uživatelů, cenovou kategorií, počtem vedlejších znaků atd.

Např. jednotlivé značky automobilů (trabant, škoda, rolls-roice, jaguár atd.). Počet vedlejších znaků – co umí to auto, cenová kategorie

Skripta str. 8 - znát graf:

Pro získání certifikace je nutné dodržovat podmínku – splnění norem ISO je podmínka nutná, nikoliv však postačující!!! Jestliže certifikaci získáme, není to záruka úspěšnosti. Je to jedna z podmínek.

Cyklus rozvoje vědy a techniky (RVT) znamená, že se jedná o činnosti po sobě jdoucí, které se transformují až do fáze hotového výrobku, jednotlivé fáze:

Témata, do kterých materiál patří