Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jakost v podniku - Zápisky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (120 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Zásada realizace odběratelsko-dodavatelského modelu:

  • Interní zákazník - každý v tom podniku, kdo pokračuje v něčí práci – může být jak fyzická osoba, tak organizační jednotka podniku

  • I internímu zákazníkovi patří jen to nejlepší!

  • Kolega, který pracuje přede mnou na zakázce je pro mě můj dodavatel a já jeho zákazník, kolega, který pracuje po mě je můj zákazník a já jsem jeho dodavatel. Každý pracovník by měl pracovat tak, jakoby jeho výrobek šel rovnou k zákazníkovi.

  • TEST- Jakébyste systémové opatření zavedli ve vašem útvaru, aby fungovala tato zásada? – otázka do testu!

Ad 2 : 7 jednoduchých nástrojů jakosti

Častá otázka v testu!

  1. Sběr a třídění dat

  2. Grafy a histogramy (sloupcové grafy) – vizualizace, znázornění, zpřehlednění vývoje, zlomy

  3. Vývojové diagramy (bloková schémata) – proudové grafy- znázornění složitých procesů

  4. Ishikawův diagram

  5. Paretova analýza

  6. Regresní a korelační analýza

  7. Regulační diagramy

Sběr a třídění dat:

  • Pravdivost dat!

  • Třídění dat – statistika

  • Když něco měříme – skutečně měříme to, co chceme?

Ishikawův diagram (diagram příčin a účinků) – „rybí kost“:

  • Na jednotlivých větvích jsou hlavní oblasti, které mohou zapříčinit nějakou nejakost, která povede např. k zadření ložiska

  • Výrobková inovace – změna konstrukce výrobku

  • Hledáme důvody zadření ložiska a možné příčiny v jednotlivých větvích

  • Zda vůbec ta větev má souvislost se zadřením ložiska

  • Technika, prostředí, osobní faktory – to vše může ovlivnit např. nedostatek nových klientů!

  • Ex post – musím ošetřit všechny činnosti, které můžou způsobit nejakost

  • Ex ante – musím najít všechny činnosti, které dosáhnou požadované jakosti

  • Seminární práce na 1 list A4 – popsat oblast, ve které pracujeme, ze které jsem diagnostikovala jakost či nejakost. Mohu se věnovat ex post nebo ex ante. Nakreslit „rybí kost“, čtvereček či kolečko!

Paretova analýza (metoda ABC):

  • Pareto – Ital

  • Existují faktory, které ovlivňují výslednou jakost

  • Vyjádření diagramu na základě kumulovaných hodnot či konstantních hodnot

  • TEST - Proč se Paretově analýze říkalo metoda ABC? – protože faktory jsou rozděleny do skupiny A,B,C. Nás zajímá skupina A, ve které jsou dominantní faktory, které ovlivňují výslednou jakost. Používáme ji pro identifikování vlivů.

  • TEST - K čemu nám slouží Paretova analýza ? - k identifikaci faktorů, které ovlivňují výslednou jakost

Regresní a korelační analýza

  • Časová řada, kterou prochází křivka, přímka, tak aby nám co nejlépe vystihovala tu danou časovou řadu

  • Korelace – vztah jak jedna proměnná ovlivňuje druhou proměnnou

Regulační diagramy (Shevhartesovi diagramy) – regulační karty

Ad 3 Přehled metod používaných v jakosti:

  1. Cyklus P-D-C-A – plánuj, jednej, kontroluj, zlepši (str. 44 skripta). Tzv. zlepšení na druhou, zlepšení dvakrát po sobě téhož. Druhé zlepšení, díky tomu, že už máme více informací z prvního zlepšení, je větší – přínos z něj je větší.

  2. QFD – dům jakosti – (str. 43 skripta).

  3. Metoda FMEA - identifikuje možná místa v konstrukci (konstrukční) nebo technologii (procesní) nebo oboje dohromady (výrobku), kde je vyšší pravděpodobnost vzniku nějaké poruchy. Počítá se určitá pravděpodobnost možných chyb a následně se vyhodnocují rizika

Témata, do kterých materiál patří