Jakost v podniku - Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Přednáška 3. – dne 28.4.2012
Ekonomika jakosti
Obr. Strana 65 skripta, nebo sešit
Ekonomika jakosti dle výrobce – Náklady na jakost:
Dva přístupy:
Profesor Herington
Švédský profesor Walter Masing
Rozdíl – Herington bere v úvahu pouze N související s jakostí, Masing bere v úvahu všechny N
Náklady na jakost:
Přímé – ty N, které souvisí přímo s jakostí, ale lze je najít přímo v účetnictví výrobce
Nepřímé – nedají se najít přímo v účetnictví
Přímé náklady:
Náklady na sledování kvality – na kontrolu, mzdové N inspektorů kvality, N související s nákupem měřidel, N na zmetky a opravu vadných výrobků
N na prevenci – školení inspektorů, na zavedení systému kvality, certifikaci
Investiční N
Použití při modelu PAF (skripta str. 66)
Nepřímé náklady:
Náklady, které vzniknou v důsledku nákupu méně kvalitního výrobku
Náklady z přechodu na výrobek jiného výrobce – náklady na proškolení lidí
Ztráta ze ztráty dobrého jména – nehrnou se k nám zákazníci v důsledku špatné pověsti, pokles tržeb
Model Taguchiho (Tagušiho) ztrátová funkce – nemusíme si ho pamatovat! – koeficienty jsou pro dané firmy rozdílné, v praxi udává zkreslený pohled, v Japonsku
Model procesních nákladů – předpoklad plně automatizovaný proces! Máme technologický postup s operacemi, které nesmí být navrhnuty jako u nás. V Japonsku každou tech. Operaci navrhují jako optimální za účelem dosažení minima času v požadované kvalitě. Celý pracovní postup je optimalizovaný při optimálním času. Počítač v reálném čase v každém v okamžiku sleduje spotřebu času, nakonec musí být souhrnný čas shodný s optimálním. Pokud ne, musí se hledat příčiny atd.
Ekonomika jakosti dle uživatele
Uživatel dnes chápe, že právě jeho pořizovací náklady nejsou poslední náklady ani největší náklady, které musí vynaložit při užívání výrobku.
Náklady na životní cyklus výrobku (celoživotní náklady na výrobek) – N od pořízení stroje klesají do doby, než potřebuje opravy atd.
Celospolečenské náklady na jakost – externality (záporná, kladná). Když se vyskytují záporné externality musíme vynakládat náklady na likvidaci atd. (skripta str. 68.)
Strategie jakosti podniku
Firemní (korporátní) strategie musí být přijata jako první a pak ty ostatní strategie na nižším řádu. Musí být rozpracována do jednotlivých částí – marketingová strategie, finanční, strategie jakosti, výrobní, personální, atd.
Strategie jakosti a její základní prvky:
Politika jakosti firmy
Plány jakosti
Výchovné programy k jakosti
Organizační struktura systému jakosti
Spolupráce s dodavateli
Prověrky systému jakosti
Ekonomika jakosti – efektivnost systému kvality
Konstrukčně-technologická dokonalost výrobků
Atd……….
Od b) do i) se informace nezveřejňují!!
U prvních třech problematik zodpovídá vrcholové vedení firmy.