Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jakost v podniku - Zápisky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (120 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Přednáška 3. – dne 28.4.2012

Ekonomika jakosti

Obr. Strana 65 skripta, nebo sešit

Ekonomika jakosti dle výrobce – Náklady na jakost:

Dva přístupy:

  1. Profesor Herington

  2. Švédský profesor Walter Masing

Rozdíl – Herington bere v úvahu pouze N související s jakostí, Masing bere v úvahu všechny N

Náklady na jakost:

  1. Přímé – ty N, které souvisí přímo s jakostí, ale lze je najít přímo v účetnictví výrobce

  2. Nepřímé – nedají se najít přímo v účetnictví

Přímé náklady:

  1. Náklady na sledování kvality – na kontrolu, mzdové N inspektorů kvality, N související s nákupem měřidel, N na zmetky a opravu vadných výrobků

  2. N na prevenci – školení inspektorů, na zavedení systému kvality, certifikaci

  3. Investiční N

  • Použití při modelu PAF (skripta str. 66)

Nepřímé náklady:

  1. Náklady, které vzniknou v důsledku nákupu méně kvalitního výrobku

  2. Náklady z přechodu na výrobek jiného výrobce – náklady na proškolení lidí

  3. Ztráta ze ztráty dobrého jména – nehrnou se k nám zákazníci v důsledku špatné pověsti, pokles tržeb

Model Taguchiho (Tagušiho) ztrátová funkce – nemusíme si ho pamatovat! – koeficienty jsou pro dané firmy rozdílné, v praxi udává zkreslený pohled, v Japonsku

Model procesních nákladů – předpoklad plně automatizovaný proces! Máme technologický postup s operacemi, které nesmí být navrhnuty jako u nás. V Japonsku každou tech. Operaci navrhují jako optimální za účelem dosažení minima času v požadované kvalitě. Celý pracovní postup je optimalizovaný při optimálním času. Počítač v reálném čase v každém v okamžiku sleduje spotřebu času, nakonec musí být souhrnný čas shodný s optimálním. Pokud ne, musí se hledat příčiny atd.

Ekonomika jakosti dle uživatele

Uživatel dnes chápe, že právě jeho pořizovací náklady nejsou poslední náklady ani největší náklady, které musí vynaložit při užívání výrobku.

  1. Náklady na životní cyklus výrobku (celoživotní náklady na výrobek) – N od pořízení stroje klesají do doby, než potřebuje opravy atd.

Celospolečenské náklady na jakost – externality (záporná, kladná). Když se vyskytují záporné externality musíme vynakládat náklady na likvidaci atd. (skripta str. 68.)

Strategie jakosti podniku

Firemní (korporátní) strategie musí být přijata jako první a pak ty ostatní strategie na nižším řádu. Musí být rozpracována do jednotlivých částí – marketingová strategie, finanční, strategie jakosti, výrobní, personální, atd.

Strategie jakosti a její základní prvky:

  1. Politika jakosti firmy

  2. Plány jakosti

  3. Výchovné programy k jakosti

  4. Organizační struktura systému jakosti

  5. Spolupráce s dodavateli

  6. Prověrky systému jakosti

  7. Ekonomika jakosti – efektivnost systému kvality

  8. Konstrukčně-technologická dokonalost výrobků

  9. Atd……….

Od b) do i) se informace nezveřejňují!!

U prvních třech problematik zodpovídá vrcholové vedení firmy.

Témata, do kterých materiál patří