Jakost v podniku - Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Výzkum
Vývoj
Osvojení výroby
Výroba
Užití
Likvidace
Výzkum má dvě základní metody:
Základní výzkum – úkolem je objevovat nové „pravdy“, objevení nových vědeckých poznatků, o kterých není představa pro komerční využití – tento výzkum musí financovat stát.
Aplikovaný výzkum přebírá poznatky základního výzkumu a aplikuje je do výrobního oboru a jiných oborů. Řeší, zda je možné poznatky použít, a jestli ano, tak za jakých podmínek
Vývoj – konstrukční, organizační, technický rozvoj. Výstupem je úplná konstrukční dokumentace pro sériovou výrobu
Osvojení výroby – technická projekce výroby
Užití –zde nastupuje zákazník, kterého nezajímá žádná z předchozích etap – při pití piva nevěnuje pozornost tomu, co všechno musel pan Sládek provést, aby vyrobil pivo. Zákazník s konečnou platností rozhoduje o kvalitě a úspěchu firmy!
Likvidace – o způsobu likvidace musí být rozhodnuto ve fázi vzniku (aplikovaný výzkum). Na likvidaci musíme splnit – technické, ekonomické a ekologické (environmentální) kritérium.
Obr. Viz sešit
Pokud chceme, aby zákazník dostal požadovanou úroveň kvality a pokud nám daná úroveň v některé fázi klesne, musíme se vrátit na začátek! (zelená šipka)
Musíme zabezpečit úroveň činností ve všech fázích, které se na výrobě podílejí.
Výsledná jakost bude daná v nejlepším případě úrovní nejhorší etapy.
Každá následující fáze se na celkové kvalitě podílí stále menší částí – kvalita je determinována předchozí etapou.
První 3 etapy (výzkum, vývoj, osvojení výroby) jsou tzv. předvýrobní etapy a na celkové kvalitě výrobku se podílejí 90 – 95%.
Znaky jakosti ve 3 případech (viz skripta):
Výrobku
Poskytované služby
Procesu
Jen přečíst národní politiku jakosti – nebude v testu!
Základy řízení jakosti
Zásady řízení jakosti
7 jednoduchých nástrojů řízení jakosti
Přehled metod užívaných v jakosti
Ad 1: Zásady řízení jakosti
Zásada neustálého zdokonalování (zlepšování)
Zásada neexistence správné úrovně jakosti
Zásada soustředění pozornosti na procesy
Zásada realizace odběratelsko-dodavatelského modelu přes celou smyčku jakosti
Zásada neustálého zdokonalování:
V praxi se realizuje cyklem P-D-C-A
Někdy označována jako Kajzen
Zásada neexistence správné úrovně jakosti:
ukazatel lambda – po určité době dochází k nějakým poruchám, statistický průměr kdy se projeví porucha výrobku. Máme zájem, aby ten čas t mezi poruchami byl co nejdelší. A lambda se vypočítá 1/t – zájem, aby ukazatel byl co nejmenší.
Této zásady nemůžeme dosáhnout bez první zásady, jsou propojené
Zásada soustředění pozornosti na procesy:
Proces, který se vyvíjí v čase
je definovaný cíl, kterého chceme dosáhnout
proces se chová podle svých vnitřních zákonitostí –tuhost atd.
na celý tento proces působí podmínky, které musí být vytvořeny, aby byl proces realizovatelný, aby fungoval v pořádku, byl úspěšný
v průběhu časového horizontu působí na proces faktory – ve směru dosažení našeho cíle (akcelerátory), proti směru dosažení, a ti, kteří způsobují zbrždění našeho vývoje, chtějí nás vykolejit.
V každém okamžiku byste měli mít proces pod kontrolou, případně provádět korekce – záporná zpětná vazba - snaží se udržet proces v toleranci
Týká se to jakéhokoli procesu v podniku, nejenom výrobního – např. proces odměňování by měl být kvalitní, aby dokázal ohodnotit výkon, či nadvýkon, proces přijetí zakázky ve firmě.
Procesy musí být pečlivě popsány, musí pro ně být určeny podmínky