Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jakost v podniku - Zápisky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (120 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. Výzkum

  2. Vývoj

  3. Osvojení výroby

  4. Výroba

  5. Užití

  6. Likvidace

Výzkum má dvě základní metody:

  1. Základní výzkum – úkolem je objevovat nové „pravdy“, objevení nových vědeckých poznatků, o kterých není představa pro komerční využití – tento výzkum musí financovat stát.

  2. Aplikovaný výzkum přebírá poznatky základního výzkumu a aplikuje je do výrobního oboru a jiných oborů. Řeší, zda je možné poznatky použít, a jestli ano, tak za jakých podmínek

Vývoj – konstrukční, organizační, technický rozvoj. Výstupem je úplná konstrukční dokumentace pro sériovou výrobu

Osvojení výroby – technická projekce výroby

Užití –zde nastupuje zákazník, kterého nezajímá žádná z předchozích etap – při pití piva nevěnuje pozornost tomu, co všechno musel pan Sládek provést, aby vyrobil pivo. Zákazník s konečnou platností rozhoduje o kvalitě a úspěchu firmy!

Likvidace – o způsobu likvidace musí být rozhodnuto ve fázi vzniku (aplikovaný výzkum). Na likvidaci musíme splnit – technické, ekonomické a ekologické (environmentální) kritérium.

Obr. Viz sešit

Pokud chceme, aby zákazník dostal požadovanou úroveň kvality a pokud nám daná úroveň v některé fázi klesne, musíme se vrátit na začátek! (zelená šipka)

Musíme zabezpečit úroveň činností ve všech fázích, které se na výrobě podílejí.

Výsledná jakost bude daná v nejlepším případě úrovní nejhorší etapy.

Každá následující fáze se na celkové kvalitě podílí stále menší částí – kvalita je determinována předchozí etapou.

První 3 etapy (výzkum, vývoj, osvojení výroby) jsou tzv. předvýrobní etapy a na celkové kvalitě výrobku se podílejí 90 – 95%.

Znaky jakosti ve 3 případech (viz skripta):

  • Výrobku

  • Poskytované služby

  • Procesu

Jen přečíst národní politiku jakosti – nebude v testu!

Základy řízení jakosti

  1. Zásady řízení jakosti

  2. 7 jednoduchých nástrojů řízení jakosti

  3. Přehled metod užívaných v jakosti

Ad 1: Zásady řízení jakosti

  1. Zásada neustálého zdokonalování (zlepšování)

  2. Zásada neexistence správné úrovně jakosti

  3. Zásada soustředění pozornosti na procesy

  4. Zásada realizace odběratelsko-dodavatelského modelu přes celou smyčku jakosti

Zásada neustálého zdokonalování:

  • V praxi se realizuje cyklem P-D-C-A

  • Někdy označována jako Kajzen

Zásada neexistence správné úrovně jakosti:

  • ukazatel lambda – po určité době dochází k nějakým poruchám, statistický průměr kdy se projeví porucha výrobku. Máme zájem, aby ten čas t mezi poruchami byl co nejdelší. A lambda se vypočítá 1/t – zájem, aby ukazatel byl co nejmenší.

  • Této zásady nemůžeme dosáhnout bez první zásady, jsou propojené

Zásada soustředění pozornosti na procesy:

  • Proces, který se vyvíjí v čase

  • je definovaný cíl, kterého chceme dosáhnout

  • proces se chová podle svých vnitřních zákonitostí –tuhost atd.

  • na celý tento proces působí podmínky, které musí být vytvořeny, aby byl proces realizovatelný, aby fungoval v pořádku, byl úspěšný

  • v průběhu časového horizontu působí na proces faktory – ve směru dosažení našeho cíle (akcelerátory), proti směru dosažení, a ti, kteří způsobují zbrždění našeho vývoje, chtějí nás vykolejit.

  • V každém okamžiku byste měli mít proces pod kontrolou, případně provádět korekce – záporná zpětná vazba - snaží se udržet proces v toleranci

  • Týká se to jakéhokoli procesu v podniku, nejenom výrobního – např. proces odměňování by měl být kvalitní, aby dokázal ohodnotit výkon, či nadvýkon, proces přijetí zakázky ve firmě.

  • Procesy musí být pečlivě popsány, musí pro ně být určeny podmínky

Témata, do kterých materiál patří