Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jakost v podniku - Zápisky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (120 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Ad a) Politika jakosti firmy je definována jako základní myšlenka. V podstatě znamená – co vlastně chce management firmy s tou jakostí dělat –chce získat titul EFQM, budovat systém jakosti……….. Patří sem problematika deklarace politiky (veřejné vyhlášení) generálním ředitelem.

Měly by být definovány obecné cíle, pojmenována jakost – jak ji chápe management, na jaké úrovni, význam jakosti pro firmu a pro zaměstnance, význam kvality v konkurenčním boji.

Seznámeni s politikou (formou dopisu) musí být seznámeni všichni zaměstnanci, všichni dodavatelé, významní odběratelé – chceme říct, že naše výrobky jsou kvalitní, příslušní funkcionáři daného regionu, kde sídlí firma.

(skripta str. 71 – druhy politiky)

Ad b) Plány jakosti

Obsah pojmu plánování jakosti výrobku (skripta str. 72):

Otázka Odpověď
  1. Co, čeho se má dosáhnout?

Stanovení budoucích cílů jakosti
  1. Kdo toho má dosáhnout?

Stanovení odpovědnosti za dosažení cíle
  1. Jak, s jakými materiálními prostředky?

Stanovení metod, prostředků ke splnění cílů
  1. S jakými finančními prostředky?

Stanovení finančních prostředků na splnění cílů
  1. S jakými hmotnými vstupy se má toho dosáhnout?

Stanovení požadavků na úroveň kvality budoucích dodávek

Ad 2. V případě, že nebylo dosaženo cíle, musíme hledat příčiny, proč. Nezajímá nás, že se ten dotyčný snažil o dosažení cíle!

Ad c) Výchovné programy jakosti

Ishikawa tvrdí: „řízení jakosti začíná a končí výchovou“.

Ve firmě se vytváří výchovné programy jakosti, které musí mít určité vlastnosti:

  1. Musí se týkat všech zaměstnanců – vrátný, uklízečka

  2. Musí být diferencované k jednotlivým skupinám zaměstnanců – minimálně v kategorii top management, střední management, střední management kvality, operativní man., pracovníci. Top management by měl dostat zákl. školení v oblasti strategické – co mu patří do úkolů – tvorba strategií, oblast směrování jakosti ve světě (trendy), ekonomika jakosti. Střední management by měl dostat co nejvíc informací, jelikož budou tyto činnosti dělat. Střední management jakosti také co nejvíc informací. Operativní – mistři, jsou školení na zabezpečení úrovně jakosti, atd. Školení by nemělo probíhat přímo ve firmě – narušení školení atd.

  3. Pravidelnost školení – periodičnost – novinky, fluktuace zaměstnanců

  4. Finanční zabezpečení na školení – v případě, že se firmě nedaří, zruší nejprve školení

Ad d) Organizační struktura systému jakost

Jak bude tento systém ve firmě organizován:

  1. Centralistický model – dominantní roli má silný útvar řízení jakosti. Vznikl v USA na vojenských zakázkách, součástí řady ISO 9000

  2. Decentralistický model – na základě filosofie – patří do systému TQM (souhrn prvků) – úkoly útvaru řízení jakosti přebírá každý profesní útvar. Útvary řízení jakosti se věnují tvorbě podkladů pro strategické rozhodování pro vrcholové vedení.Tento model je lepší, ale tento systém je schopen dobře pracovat, ale musí mít vytvořené k tomu podmínky:

    1. Vysoká znalost kvality u všech zaměstnanců – protože oni přebírají úkoly toho útvaru jakosti

    2. Existence ekonomického zájmu na kvalitě (v tržní společnosti je splněna)

Témata, do kterých materiál patří