Jakost v podniku - Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Ad a) Politika jakosti firmy je definována jako základní myšlenka. V podstatě znamená – co vlastně chce management firmy s tou jakostí dělat –chce získat titul EFQM, budovat systém jakosti……….. Patří sem problematika deklarace politiky (veřejné vyhlášení) generálním ředitelem.
Měly by být definovány obecné cíle, pojmenována jakost – jak ji chápe management, na jaké úrovni, význam jakosti pro firmu a pro zaměstnance, význam kvality v konkurenčním boji.
Seznámeni s politikou (formou dopisu) musí být seznámeni všichni zaměstnanci, všichni dodavatelé, významní odběratelé – chceme říct, že naše výrobky jsou kvalitní, příslušní funkcionáři daného regionu, kde sídlí firma.
(skripta str. 71 – druhy politiky)
Ad b) Plány jakosti
Obsah pojmu plánování jakosti výrobku (skripta str. 72):
Otázka OdpověďCo, čeho se má dosáhnout?
Kdo toho má dosáhnout?
Jak, s jakými materiálními prostředky?
S jakými finančními prostředky?
S jakými hmotnými vstupy se má toho dosáhnout?
Ad 2. V případě, že nebylo dosaženo cíle, musíme hledat příčiny, proč. Nezajímá nás, že se ten dotyčný snažil o dosažení cíle!
Ad c) Výchovné programy jakosti
Ishikawa tvrdí: „řízení jakosti začíná a končí výchovou“.
Ve firmě se vytváří výchovné programy jakosti, které musí mít určité vlastnosti:
Musí se týkat všech zaměstnanců – vrátný, uklízečka
Musí být diferencované k jednotlivým skupinám zaměstnanců – minimálně v kategorii top management, střední management, střední management kvality, operativní man., pracovníci. Top management by měl dostat zákl. školení v oblasti strategické – co mu patří do úkolů – tvorba strategií, oblast směrování jakosti ve světě (trendy), ekonomika jakosti. Střední management by měl dostat co nejvíc informací, jelikož budou tyto činnosti dělat. Střední management jakosti také co nejvíc informací. Operativní – mistři, jsou školení na zabezpečení úrovně jakosti, atd. Školení by nemělo probíhat přímo ve firmě – narušení školení atd.
Pravidelnost školení – periodičnost – novinky, fluktuace zaměstnanců
Finanční zabezpečení na školení – v případě, že se firmě nedaří, zruší nejprve školení
Ad d) Organizační struktura systému jakost
Jak bude tento systém ve firmě organizován:
Centralistický model – dominantní roli má silný útvar řízení jakosti. Vznikl v USA na vojenských zakázkách, součástí řady ISO 9000
Decentralistický model – na základě filosofie – patří do systému TQM (souhrn prvků) – úkoly útvaru řízení jakosti přebírá každý profesní útvar. Útvary řízení jakosti se věnují tvorbě podkladů pro strategické rozhodování pro vrcholové vedení.Tento model je lepší, ale tento systém je schopen dobře pracovat, ale musí mít vytvořené k tomu podmínky:
Vysoká znalost kvality u všech zaměstnanců – protože oni přebírají úkoly toho útvaru jakosti
Existence ekonomického zájmu na kvalitě (v tržní společnosti je splněna)