Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Operace – pojem má širší význam, vztahuje se na činnosti poskytující výrobky nebo služby v širokém spektru organizací: veřejných soukromých, ziskových, neziskových.
Donnelly, Gibson, Ivancevich: Operační management:
je do značné míry shodný s produkčním managementem
je zaměřen na širší škálu problémů
vztahuje se i na organizace, jejichž technologie mohou být značně vzdáleny od technologií výrobních
existuje značná podobnost materiálových toků ve výrobě a službách
Současné přístupy k analýze managementu:
různé přístupy zejména akademických pracovníků v posledních čtyřiceti až padesáti letech vytváří jistý zmatek v tom, co je to management, co je to věda a teorie managementu a jak by měly být manažerské činnosti analyzovány
Koontz tento stav nazývá džungle managementu
starší přístupy ve světle těch nových nabývají nových významů
různé přístupy k analýze managementu lze pro přehled seřadit do následujících kategorií:
empirický, respektive případový přístup
interpersonální behavioristický přístup
skupinové chování
spolupracující sociální systémy
sociálně-technické systémy
teorie rozhodování
systémový přístup
matematický přístup, respektive „věda managementu“
kontingence, respektive situační přístup
Mitzbergovy manažerské úkoly (role)
McKinsyeův rámec „7S
operační přístup
7S:
1981, Richard Pascale a Anthony Athos – Umění japonského managementu
jednotlivá S znamenají:
strategie (strategy)
struktura (structure)
systémy (systems)
styl (style)
sdílené hodnoty (shared values)
zaměstnanci (staffs)
dovednosti (skills)
první tři jsou tzv. tvrdé faktory, zbývající čtyři jsou tzv. měkké faktory
McKinsey „7S“ Framework:
poradenská firma McKinsey & Company
rozsáhle testován
uznáván např. na Harvardu a Stanfordu
rámec „7S“ je podobný rámci klasických manažerských funkcí
tato teorie zvyšuje schématickou džungli, nelze jí ale upřít pozitivní přínos
Mintzberg: Manažerské role
stanoveno na základě pozorování skutečné činnosti manažerů
lze dojít k závěru, že manažeři vlastně nevykonávají klasické manažerské funkce, ale zabývají se řadou jiných činností
je možné je vidět jako jinak rozvrstvené klasické manažerské funkce
10 manažerských rolí ve třech skupinách
Mezilidské vztahy:
Manažer s autoritou – rutinní činnosti, přijímání návštěv, podpisy smluv
Vůdce – motivace podřízených, nábor, školení, jednání s pracovníky
Budovatel vztahů – navazuje a udržuje kontakty, komunikuje, působí ve prospěch vnějšího prostředí
Předávání informací:
Monitorování – získávání informací, sledování dějů uvnitř i vně organizace
Rozšiřování – předávání získaných poznatků uvnitř i vně organizace
Mluvčí – předávání informací o plánech, postupech, aktivitách, výsledcích mimo organizaci