Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Operace – pojem má širší význam, vztahuje se na činnosti poskytující výrobky nebo služby v širokém spektru organizací: veřejných soukromých, ziskových, neziskových.

Donnelly, Gibson, Ivancevich: Operační management:

  • je do značné míry shodný s produkčním managementem

  • je zaměřen na širší škálu problémů

  • vztahuje se i na organizace, jejichž technologie mohou být značně vzdáleny od technologií výrobních

  • existuje značná podobnost materiálových toků ve výrobě a službách

Současné přístupy k analýze managementu:

  • různé přístupy zejména akademických pracovníků v posledních čtyřiceti až padesáti letech vytváří jistý zmatek v tom, co je to management, co je to věda a teorie managementu a jak by měly být manažerské činnosti analyzovány

  • Koontz tento stav nazývá džungle managementu

  • starší přístupy ve světle těch nových nabývají nových významů

  • různé přístupy k analýze managementu lze pro přehled seřadit do následujících kategorií:

    • empirický, respektive případový přístup

    • interpersonální behavioristický přístup

    • skupinové chování

    • spolupracující sociální systémy

    • sociálně-technické systémy

    • teorie rozhodování

    • systémový přístup

    • matematický přístup, respektive „věda managementu“

    • kontingence, respektive situační přístup

    • Mitzbergovy manažerské úkoly (role)

    • McKinsyeův rámec „7S

    • operační přístup

7S:

  • 1981, Richard Pascale a Anthony Athos – Umění japonského managementu

  • jednotlivá S znamenají:

    • strategie (strategy)

    • struktura (structure)

    • systémy (systems)

    • styl (style)

    • sdílené hodnoty (shared values)

    • zaměstnanci (staffs)

    • dovednosti (skills)

  • první tři jsou tzv. tvrdé faktory, zbývající čtyři jsou tzv. měkké faktory

  • McKinsey „7S“ Framework:

    • poradenská firma McKinsey & Company

    • rozsáhle testován

    • uznáván např. na Harvardu a Stanfordu

    • rámec „7S“ je podobný rámci klasických manažerských funkcí

    • tato teorie zvyšuje schématickou džungli, nelze jí ale upřít pozitivní přínos

Mintzberg: Manažerské role

  • stanoveno na základě pozorování skutečné činnosti manažerů

  • lze dojít k závěru, že manažeři vlastně nevykonávají klasické manažerské funkce, ale zabývají se řadou jiných činností

  • je možné je vidět jako jinak rozvrstvené klasické manažerské funkce

  • 10 manažerských rolí ve třech skupinách

  • Mezilidské vztahy:

    • Manažer s autoritou – rutinní činnosti, přijímání návštěv, podpisy smluv

    • Vůdce – motivace podřízených, nábor, školení, jednání s pracovníky

    • Budovatel vztahů – navazuje a udržuje kontakty, komunikuje, působí ve prospěch vnějšího prostředí

  • Předávání informací:

    • Monitorování – získávání informací, sledování dějů uvnitř i vně organizace

    • Rozšiřování – předávání získaných poznatků uvnitř i vně organizace

    • Mluvčí – předávání informací o plánech, postupech, aktivitách, výsledcích mimo organizaci

Témata, do kterých materiál patří

Podobné materiály