Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • monitorování

  • hodnocení, zda se směřuje k cíli

  • srovnání naměřených hodnot se stanovenými cíly

  • návrh a realizace nápravných opatření

  • Robbins: Průběh funkcí managementu v realitě je proces

    • rozčlenění funkcí managementu napomáhá pochopení disciplíny managementu

    • realita managementu se nedá jednoduše uchopit jako soubor funkcí

    • sled manažery prováděných funkcí nemá stanovené pořadí, často probíhají paralelně

    • vhodnější je mluvit o procesu managementu jako o sledu činností z oblasti plánování, organizování, vedení a kontroly

    Funkce nebo role managementu?

    • oba přístupy mají svá opodstatnění

    • přístup založený na funkcích představuje užitečnější způsob zobecnění manažerské práce

    • přístup založený na rolích představuje dobrou metodu klasifikace mnoha aktivit, které manažeři vykonávají

    • existuje dobrá korelace mezi rolemi a funkcemi, jsou to dva různé pohledy na jednu realitu

    Manažerské dovednosti

    Výzkum Roberta Katze ukázal potřebnost tří základních druhů dovedností pro manažery:

    • Technické dovednosti (inženýring, IT, výroba, technologie, …) – důležité pro manažery první linie

    • Lidské dovednosti (komunikace, motivování, vedení, podpora nadšení a důvěry, …) – důležité pro všechny manažery

    • Koncepční dovednosti (vnímání organizace jako celku, vztahy mezi jejími součástmi, souvislosti s vnějším prostředím) – důležité zejména pro vrcholové manažery

    Organizace

    • pojem svázaný s managementem – kde není organizace, nejsou potřeba manažeři

    • = sdružení lidí (zpravidla dobrovolné) existující, aby naplnilo daný účel

    Plánování

    Robbins: Co je to plánování

    • Proces, ve kterém jsou definovány cíle organizace, formulovány strategie, postupy k dosažení cílů a vytvoření souboru plánů pro koordinování činností organizace

    • rozlišujeme formalizované a neformalizované plánování (neformalizované je obtížně sdílené, chybí kontinuita

    Jinak vyjádřená definice plánování

    Plánování zahrnuje výběr úkolů, cílů a činností potřebných pro jejich dosažení. Plán pak poskytuje racionální výběr mezi možnostmi budoucího průběhu činností.

    Cíle a plány

    • cíle jsou předpokládané výsledky jednotlivců, skupin i celé organizace

    • poskytují směr pro manažerské rozhodování

    • jsou kritériem pro měření toho, nakolik bylo splněno to, co se mělo splnit

    • plány jsou dokumenty, které popisují, jak dosáhnout cílů. Uvádí, jaké jsou k tomu potřebné zdroje, časový harmonogram a aktivity.

    Hierarchie plánů

    Graficky – pyramida po patrech od vrcholu: Vize, Dlouhodobé cíle, Strategie jejich dosažení, Krátkodobé cíle, Soubory dalších typů plánů (taktiky, postupy, pravidla, rozpočty, …)

    Robbins: Plánování v hierarchii organizace

    Od provozní úrovně managementu k vrcholové je postupně operativní plánování nahrazováno strategickým.

    Témata, do kterých materiál patří