Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
monitorování
hodnocení, zda se směřuje k cíli
srovnání naměřených hodnot se stanovenými cíly
návrh a realizace nápravných opatření
Robbins: Průběh funkcí managementu v realitě je proces
rozčlenění funkcí managementu napomáhá pochopení disciplíny managementu
realita managementu se nedá jednoduše uchopit jako soubor funkcí
sled manažery prováděných funkcí nemá stanovené pořadí, často probíhají paralelně
vhodnější je mluvit o procesu managementu jako o sledu činností z oblasti plánování, organizování, vedení a kontroly
Funkce nebo role managementu?
oba přístupy mají svá opodstatnění
přístup založený na funkcích představuje užitečnější způsob zobecnění manažerské práce
přístup založený na rolích představuje dobrou metodu klasifikace mnoha aktivit, které manažeři vykonávají
existuje dobrá korelace mezi rolemi a funkcemi, jsou to dva různé pohledy na jednu realitu
Manažerské dovednosti
Výzkum Roberta Katze ukázal potřebnost tří základních druhů dovedností pro manažery:
Technické dovednosti (inženýring, IT, výroba, technologie, …) – důležité pro manažery první linie
Lidské dovednosti (komunikace, motivování, vedení, podpora nadšení a důvěry, …) – důležité pro všechny manažery
Koncepční dovednosti (vnímání organizace jako celku, vztahy mezi jejími součástmi, souvislosti s vnějším prostředím) – důležité zejména pro vrcholové manažery
Organizace
pojem svázaný s managementem – kde není organizace, nejsou potřeba manažeři
= sdružení lidí (zpravidla dobrovolné) existující, aby naplnilo daný účel
Plánování
Robbins: Co je to plánování
Proces, ve kterém jsou definovány cíle organizace, formulovány strategie, postupy k dosažení cílů a vytvoření souboru plánů pro koordinování činností organizace
rozlišujeme formalizované a neformalizované plánování (neformalizované je obtížně sdílené, chybí kontinuita
Jinak vyjádřená definice plánování
Plánování zahrnuje výběr úkolů, cílů a činností potřebných pro jejich dosažení. Plán pak poskytuje racionální výběr mezi možnostmi budoucího průběhu činností.
Cíle a plány
cíle jsou předpokládané výsledky jednotlivců, skupin i celé organizace
poskytují směr pro manažerské rozhodování
jsou kritériem pro měření toho, nakolik bylo splněno to, co se mělo splnit
plány jsou dokumenty, které popisují, jak dosáhnout cílů. Uvádí, jaké jsou k tomu potřebné zdroje, časový harmonogram a aktivity.
Hierarchie plánů
Graficky – pyramida po patrech od vrcholu: Vize, Dlouhodobé cíle, Strategie jejich dosažení, Krátkodobé cíle, Soubory dalších typů plánů (taktiky, postupy, pravidla, rozpočty, …)
Robbins: Plánování v hierarchii organizace
Od provozní úrovně managementu k vrcholové je postupně operativní plánování nahrazováno strategickým.