Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rozhodování:
Podnikatel – zkoumá příležitosti uvnitř i vně organizace, organizuje komunikaci pro tvorbu nových záměrů
Krizový manažer - organizuje nápravná opatření v krizových situacích, řídí rizika, dbá na prevenci
Alokátor zdrojů – rozhoduje o alokaci disponibilních zdrojů, řídí tvorbu rozpočtů, harmonogramů, plánuje práci a s ní spojené zdroje
Vyjednavač – zastupuje organizaci na různých jednáních uvnitř i vně organizace
Donnelly, Gibson, Ivancevich: Systémový přístup
Organizace = skupina navzájem propojených prvků
prvky mají společný cíl
prvky se navzájem ovlivňují
jednotlivé prvky je třeba chápat ve vztahu k ostatním – mají vzájemné vazby
organizace je chápána jako dynamický celek
problémy nejsou řešeny izolovaně
Donnelly, Gibson, Ivancevich: Kontingenční přístup
neexistuje žádný nejlepší způsob plánování, organizování a kontrolování
správnost manažerské praxe je závislá na tom, nakolik je v souladu s určitou situací
jsou hledány vhodné metody pro různé situace
Donnelly, Gibson, Ivancevich: Aktuálnost kontingenčního přístupu – důvody
internacionalizace obchodu, globalizace
požadavky etického a sociálně zaměřeného managementu
změna požadavků na dovednosti pracovní síly
vznik nových organizačních struktur
změny preferencí a požadavků pracovníků (bezpečnost práce, účast na řízení, uspokojení z práce, …)
Robbins: 4 nejznámější kontingenční proměnné
Velikost organizace – podle počtu řízených lidí se mění způsob koordinace, mění se organizační struktura
Rutina, technologie, úkoly – rutinní technologie vyžaduje jiné přístupy (organizační struktura, vedení, kontrola) než například zákaznicky orientované technologie (pivovar versus vývoj SW)
Nejistota prostředí – vyplývá ze všech aspektů prostředí – PEST. Přístupy, které fungují výborně ve stabilním a předvídatelném prostředí, nemusí být tak dobře použitelné v prostředí nejistém
Individuální odlišnosti – důležitost individuálních odlišností lidí vystupuje například do popředí při rozhodování manažerů o motivačních technikách, stylu vedení a uspořádání práce
Robbins: funkce managementu
Plánování:
definování vize, mise, cílů
formulace strategie pro dosažení cílů
kaskádování cílů na jednotlivé úrovně
stanovení měřitelných znaků jednotlivých cílů
stanovení cílových hodnot znaků
Organizování:
uspořádání pracovních činností za účelem dosažení cílů
stanovení úkolů, které mají být splněny
určení, kdo je bude plnit
stanovení způsobů komunikace
definování odpovědností a pravomocí
Vedení:
stanovení kvalifikačních požadavků
výběr pracovníků
formace pracovníků
motivování podřízených
ovlivňování způsobů práce
zvládání problémů
jít příkladem
Kontrola:
posuzování skutečnosti