Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zdroje:
rozpočtování
alokování disponibilních zdrojů (lidé, materiál, energie, peníze)
úzká vazba rozpočtu jako plánovacího nástroje na výkon kontrolní funkce managementu
Implementace plánů
podle některých autorů spadá tento prvek do funkce plánování
při implementaci plánů jsou však již využívány funkce organizování a vedení lidí (delegování pravomocí, uschopňování – empowerment, přesvědčování, motivace, …)
Donnelly, Gibson, Ivancevich: Proč je plánování užitečné?
plánování způsobuje koordinaci úsilí
plánování připravuje změny – čím je žádaná změna náročnější a její dosažení časově vzdálenější, o to víc je plánování potřebnější
plány jsou standardy výkonnosti – hodnocení se odvíjí od toho, do jaké míry se podařilo plány naplnit
plánování umožňuje dělat složité věci jednoduše, je to významná intelektuální aktivita
plánování rozvíjí schopnosti manažerů
Organizování
Týká se manažerských rozhodnutí o:
specializování prací
delegování pravomocí
vytváření organizačních jednotek (oddělení)
velikosti organizačních jednotek
PN: vztahy nadřízenosti a podřízenosti
jsou to základní organizační vztahy
činí organizační strukturu funkční
usnadňují organizačním jednotkám vykonávání činnosti
vnášejí do firmy koordinaci
PN: Pravomoc
je to právo příslušející dané pozici používat volnost k rozhodování, které ovlivňuje ostatní
osoba, která zastává danou pozici, disponuje tímto právem
pravomoc lze chápat jako oprávnění činit vše potřebné ke splnění určitého úkolu
PN: Odpovědnost
s převzetím úkolu je přejímána též odpovědnost za jeho splnění
každý úkol musí mít stanovenou odpovědnost
s odpovědností bývá též spojena hmotná odpovědnost
Úkol, pravomoc a odpovědnost pracovníka musí vzájemně odpovídat – tvoří nedělitelnou jednotku.
PN: Delegování pravomoci
= vedoucí dává svému podřízenému definovanou volnost k rozhodování
pokud není pravomoc delegována, je centralizována
Proces delegování zahrnuje:
určení výsledků, které jsou na určité pozici (na kterou je pravomoc delegována) očekávány
určení úkolů pro tuto pozici
delegování pravomoci pro splnění těchto úkolů
určení osoby, která odpovídá za splnění úkolů na dané pozici
Organizační struktura
Odráží výsledky manažerských rozhodnutí o:
specifikaci prací a požadavku na ně kladených
uspořádání organizačních jednotek, které zabezpečují specifické pracovní úkoly
UPOL: Vznik organizací
organizace vznikají jako prostředek koordinace aktivit většího počtu lidí
z koordinace plynou výhody, proto stále větší oblast lidských aktivit je provozována organizovaně
formálnost organizací spočívá v tom, že principy jejich fungování jsou podobné pro nejrůznější oblasti lidských činností
formální organizace vznikají jako pokusy řešení problému:
jak zajistit koordinaci společné akce
jak zajistit její stálost (opakovatelnost)
jak zajistit, aby byla nezávislá na náhodné výměně osob