Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Zdroje:

    • rozpočtování

    • alokování disponibilních zdrojů (lidé, materiál, energie, peníze)

    • úzká vazba rozpočtu jako plánovacího nástroje na výkon kontrolní funkce managementu

  • Implementace plánů

    • podle některých autorů spadá tento prvek do funkce plánování

    • při implementaci plánů jsou však již využívány funkce organizování a vedení lidí (delegování pravomocí, uschopňování – empowerment, přesvědčování, motivace, …)

    Donnelly, Gibson, Ivancevich: Proč je plánování užitečné?

    • plánování způsobuje koordinaci úsilí

    • plánování připravuje změny – čím je žádaná změna náročnější a její dosažení časově vzdálenější, o to víc je plánování potřebnější

    • plány jsou standardy výkonnosti – hodnocení se odvíjí od toho, do jaké míry se podařilo plány naplnit

    • plánování umožňuje dělat složité věci jednoduše, je to významná intelektuální aktivita

    • plánování rozvíjí schopnosti manažerů

    Organizování

    Týká se manažerských rozhodnutí o:

    • specializování prací

    • delegování pravomocí

    • vytváření organizačních jednotek (oddělení)

    • velikosti organizačních jednotek

    PN: vztahy nadřízenosti a podřízenosti

    • jsou to základní organizační vztahy

    • činí organizační strukturu funkční

    • usnadňují organizačním jednotkám vykonávání činnosti

    • vnášejí do firmy koordinaci

    PN: Pravomoc

    • je to právo příslušející dané pozici používat volnost k rozhodování, které ovlivňuje ostatní

    • osoba, která zastává danou pozici, disponuje tímto právem

    • pravomoc lze chápat jako oprávnění činit vše potřebné ke splnění určitého úkolu

    PN: Odpovědnost

    • s převzetím úkolu je přejímána též odpovědnost za jeho splnění

    • každý úkol musí mít stanovenou odpovědnost

    • s odpovědností bývá též spojena hmotná odpovědnost

    Úkol, pravomoc a odpovědnost pracovníka musí vzájemně odpovídat – tvoří nedělitelnou jednotku.

    PN: Delegování pravomoci

    • = vedoucí dává svému podřízenému definovanou volnost k rozhodování

    • pokud není pravomoc delegována, je centralizována

    • Proces delegování zahrnuje:

      • určení výsledků, které jsou na určité pozici (na kterou je pravomoc delegována) očekávány

      • určení úkolů pro tuto pozici

      • delegování pravomoci pro splnění těchto úkolů

      • určení osoby, která odpovídá za splnění úkolů na dané pozici

    Organizační struktura

    Odráží výsledky manažerských rozhodnutí o:

    • specifikaci prací a požadavku na ně kladených

    • uspořádání organizačních jednotek, které zabezpečují specifické pracovní úkoly

    UPOL: Vznik organizací

    • organizace vznikají jako prostředek koordinace aktivit většího počtu lidí

    • z koordinace plynou výhody, proto stále větší oblast lidských aktivit je provozována organizovaně

    • formálnost organizací spočívá v tom, že principy jejich fungování jsou podobné pro nejrůznější oblasti lidských činností

    • formální organizace vznikají jako pokusy řešení problému:

      • jak zajistit koordinaci společné akce

      • jak zajistit její stálost (opakovatelnost)

      • jak zajistit, aby byla nezávislá na náhodné výměně osob

    Témata, do kterých materiál patří