Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
stupeň složitosti (stupeň diferenciace):
závisí na počtu specifických operací (druhů práce) a na počtu organizačních jednotek
náročnost vedoucí práce stoupá s počtem druhů práce a organizačních jednotek
horizontální diferenciace – počet odlišných operací na jednom stupni řízení
vertikální diferenciace – počet stupňů řízení
Robbins: specializace práce
míra, s jakou jsou rozděleny úkoly organizace do samostatných činností
má svoji mez, kdy její negativní důsledky (nuda, stres, nemocnost, …) spíše škodí, než prospívají
v takových případech je lepší rozsah pracovních činností rozšířit
důsledky:
čím méně je práce specializovaná, tím více úkonů zahrnuje a tím vyšší kvalifikaci vyžaduje a tím větší soustředění vyžaduje
čím jsou práce méně specializované, tím více je zapotřebí kontrolovat tempo jejich provádění
Vysoká specializace: tempo není potřeba kontrolovat, vysoká organizovanost práce, nízké požadavky na kvalifikaci, používání specifických metod, není potřeba velké soustředění na práci
Nízká specializace: tempo práce je potřeba kontrolovat, proměnlivý charakter práce, vysoké požadavky na kvalifikaci, používání univerzálních metod, je potřeba velké soustředění na práci
Gibson: Dělba práce
jako první identifikoval dělbu práce a její vliv na růst produktivity Adam Smith
manažeři rozdělují úkoly organizace do specifických prací
manažeři se snaží dosáhnout co největšího stupně specializace (a z ní vyplývající dělby práce)
stanovení vhodného stupně specializace je základním rozhodnutím manažera
výhody:
je-li práce složena z jednoduchých úkolů, lze snadno pracovníka nahradit
vysoká specializace vyžaduje nízké náklady na zapracování
pracovníci brzy dosahují plné výkonnosti a zručnosti
vysoká zručnost je podmínkou dobré jakosti
Robbins: Rozsah řízení
hovoří o tom, kolik lidí může manažer efektivně řídit
od toho se odvíjí, kolik bude mít organizace úrovní managementu
rozsah řízení je ovlivněn mnoha faktory:
dovednostmi a schopnosti manažera
dovednostmi a schopnostmi zaměstnanců (kvalifikace, samostatnost, …)
charakterem práce
vybaveností IT, IS, CT
Organizace s úzkým rozpětím managementu:
výhody – těsné vedení, těsná kontrola, rychlá komunikace mezi podřízenými a vedoucím
nevýhody – vedoucí mají tendenci se angažovat přímo v práci podřízených, velký počet organizačních úrovní, vyšší náklady vzhledem k velkému počtu řídících úrovní
Organizace s širokým rozpětím managementu:
výhody – vedoucí jsou nucení delegovat pravomoci, musí být k dispozici jasná taktika, podřízení musí být pečlivě vybráni
nevýhody – přetížení vedoucí mají tendenci k odkládání rozhodnutí, nebezpečí, že vedoucí ztratí přehled, vyžaduje mimořádně kvalitní manažery