Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • stupeň složitosti (stupeň diferenciace):

    • závisí na počtu specifických operací (druhů práce) a na počtu organizačních jednotek

    • náročnost vedoucí práce stoupá s počtem druhů práce a organizačních jednotek

    • horizontální diferenciace – počet odlišných operací na jednom stupni řízení

    • vertikální diferenciace – počet stupňů řízení

  • Robbins: specializace práce

    • míra, s jakou jsou rozděleny úkoly organizace do samostatných činností

    • má svoji mez, kdy její negativní důsledky (nuda, stres, nemocnost, …) spíše škodí, než prospívají

    • v takových případech je lepší rozsah pracovních činností rozšířit

    • důsledky:

      • čím méně je práce specializovaná, tím více úkonů zahrnuje a tím vyšší kvalifikaci vyžaduje a tím větší soustředění vyžaduje

      • čím jsou práce méně specializované, tím více je zapotřebí kontrolovat tempo jejich provádění

    • Vysoká specializace: tempo není potřeba kontrolovat, vysoká organizovanost práce, nízké požadavky na kvalifikaci, používání specifických metod, není potřeba velké soustředění na práci

    • Nízká specializace: tempo práce je potřeba kontrolovat, proměnlivý charakter práce, vysoké požadavky na kvalifikaci, používání univerzálních metod, je potřeba velké soustředění na práci

    Gibson: Dělba práce

    • jako první identifikoval dělbu práce a její vliv na růst produktivity Adam Smith

    • manažeři rozdělují úkoly organizace do specifických prací

    • manažeři se snaží dosáhnout co největšího stupně specializace (a z ní vyplývající dělby práce)

    • stanovení vhodného stupně specializace je základním rozhodnutím manažera

    • výhody:

      • je-li práce složena z jednoduchých úkolů, lze snadno pracovníka nahradit

      • vysoká specializace vyžaduje nízké náklady na zapracování

      • pracovníci brzy dosahují plné výkonnosti a zručnosti

      • vysoká zručnost je podmínkou dobré jakosti

    Robbins: Rozsah řízení

    • hovoří o tom, kolik lidí může manažer efektivně řídit

    • od toho se odvíjí, kolik bude mít organizace úrovní managementu

    • rozsah řízení je ovlivněn mnoha faktory:

      • dovednostmi a schopnosti manažera

      • dovednostmi a schopnostmi zaměstnanců (kvalifikace, samostatnost, …)

      • charakterem práce

      • vybaveností IT, IS, CT

    • Organizace s úzkým rozpětím managementu:

      • výhody – těsné vedení, těsná kontrola, rychlá komunikace mezi podřízenými a vedoucím

      • nevýhody – vedoucí mají tendenci se angažovat přímo v práci podřízených, velký počet organizačních úrovní, vyšší náklady vzhledem k velkému počtu řídících úrovní

    • Organizace s širokým rozpětím managementu:

      • výhody – vedoucí jsou nucení delegovat pravomoci, musí být k dispozici jasná taktika, podřízení musí být pečlivě vybráni

      • nevýhody – přetížení vedoucí mají tendenci k odkládání rozhodnutí, nebezpečí, že vedoucí ztratí přehled, vyžaduje mimořádně kvalitní manažery

    Témata, do kterých materiál patří