Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
dodávání mentální energie
odstraňování vnitřních překážek
objevování a zvyšování potenciálu lidí
uplatňování vlivu jednoho člověka na druhé
V širším významu slova jej lze chápat jako manažerskou funkci, která kromě výše uvedeného zahrnuje kompletní personální práci
Gibson: Co je to vedení?
někteří autoři se domnívají, že je to synonymum pro řízení, management, což není správně
vedení je součást řízení, ale ne celým řízením
vůdcové se nacházejí nejenom na manažerských postech, ale i v neformálních strukturách
Keith Davis: Manažerské aktivity jako plánování, organizování, rozhodování jsou věci bez života, dokud vedoucí neotevře u lidí stavidla motivace a nevede je ke splnění cílů
Vedení je proces, v němž se jeden jedinec snaží ovlivnit druhé jednice
Nelze říct, že existuje jedna správná definice leadershipu – v definicích se odráží subjektivní pohled autora na svět
Jak se stát leaderem?
někdo má předpoklady být dobrým leaderem v genech a někdo ne
každý, kdo má přání, vůli a odvahu se jím může stát
vedení lidí není dovednost, která přichází sama
dobří leadeři se o ni zasloužili svojí dlouhodobou a usilovnou prací
Mitzberg: Leadership je prosazování pozitivního vlivu na činnost lidí a podpora jejich růstu. Takové chování – vůdčí role – očekávají spolupracovníci od svého vedoucího
Bennis, Nanus: Leadership se lze učit spolu se získáváním zkušeností, je to dovednost, životní cíl
leadership je činnost, kdy ve vzájemném vztahu vedoucího (leadera) s vedenými je dosahováno nějakého nového cíle, jehož dosažení je v přímém a vlastním zájmu jak vedoucího, tak vedených
vztah vzájemné sounáležitosti mezi vedoucím a vedenými neexistuje vždy, je ale velmi důležitý, podstatný
osobní závazek a pocit odpovědnosti odlišuje rádoby vedoucího od skutečného
Proto, abyste byli dobrými manažery, musíte:
něco umět
něco dělat
v něco věřit
někým být
něco s ostatními lidmi sdílet
Jinak práce s lidmi nefunguje
Řízení versus vedení lidí
Řízení je zaměřeno na ovlivňování zejména onoho „dělat“ a „umět“ lidí, částečně se dotýká i hodnot a přesvědčení (věřit).
Vedení je naopak zaměřeno na vztah sounáležitosti – „sdílet“, na identitu – „být“ a přesvědčení a hodnoty – „věřit“ lidí
V managementu se tento rozdíl popisuje tak, že řízení lidí je spíše o plánování, organizování, kontrole a vyhodnocení, zatímco při vedení jde o stanovení směru (vize a strategie), inspiraci, motivaci, delegování a komunikaci.
Vedení a řízení jsou dvě vzájemně se doplňující činnosti – manažerská osobnost by měla provádět oboje
dnes většinou převládá řízení nad vedením
se změnou makroekonomických podmínek, globálním konkurenčním prostředím a v souvislosti s rychlostí změn doba řízení lidí končí