Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • dodávání mentální energie

  • odstraňování vnitřních překážek

  • objevování a zvyšování potenciálu lidí

  • uplatňování vlivu jednoho člověka na druhé

V širším významu slova jej lze chápat jako manažerskou funkci, která kromě výše uvedeného zahrnuje kompletní personální práci

Gibson: Co je to vedení?

  • někteří autoři se domnívají, že je to synonymum pro řízení, management, což není správně

  • vedení je součást řízení, ale ne celým řízením

  • vůdcové se nacházejí nejenom na manažerských postech, ale i v neformálních strukturách

  • Keith Davis: Manažerské aktivity jako plánování, organizování, rozhodování jsou věci bez života, dokud vedoucí neotevře u lidí stavidla motivace a nevede je ke splnění cílů

  • Vedení je proces, v němž se jeden jedinec snaží ovlivnit druhé jednice

  • Nelze říct, že existuje jedna správná definice leadershipu – v definicích se odráží subjektivní pohled autora na svět

Jak se stát leaderem?

  • někdo má předpoklady být dobrým leaderem v genech a někdo ne

  • každý, kdo má přání, vůli a odvahu se jím může stát

  • vedení lidí není dovednost, která přichází sama

  • dobří leadeři se o ni zasloužili svojí dlouhodobou a usilovnou prací

  • Mitzberg: Leadership je prosazování pozitivního vlivu na činnost lidí a podpora jejich růstu. Takové chování – vůdčí role – očekávají spolupracovníci od svého vedoucího

  • Bennis, Nanus: Leadership se lze učit spolu se získáváním zkušeností, je to dovednost, životní cíl

  • leadership je činnost, kdy ve vzájemném vztahu vedoucího (leadera) s vedenými je dosahováno nějakého nového cíle, jehož dosažení je v přímém a vlastním zájmu jak vedoucího, tak vedených

  • vztah vzájemné sounáležitosti mezi vedoucím a vedenými neexistuje vždy, je ale velmi důležitý, podstatný

  • osobní závazek a pocit odpovědnosti odlišuje rádoby vedoucího od skutečného

Proto, abyste byli dobrými manažery, musíte:

  • něco umět

  • něco dělat

  • v něco věřit

  • někým být

  • něco s ostatními lidmi sdílet

Jinak práce s lidmi nefunguje

Řízení versus vedení lidí

  • Řízení je zaměřeno na ovlivňování zejména onoho „dělat“ a „umět“ lidí, částečně se dotýká i hodnot a přesvědčení (věřit).

  • Vedení je naopak zaměřeno na vztah sounáležitosti – „sdílet“, na identitu – „být“ a přesvědčení a hodnoty – „věřit“ lidí

  • V managementu se tento rozdíl popisuje tak, že řízení lidí je spíše o plánování, organizování, kontrole a vyhodnocení, zatímco při vedení jde o stanovení směru (vize a strategie), inspiraci, motivaci, delegování a komunikaci.

  • Vedení a řízení jsou dvě vzájemně se doplňující činnosti – manažerská osobnost by měla provádět oboje

  • dnes většinou převládá řízení nad vedením

  • se změnou makroekonomických podmínek, globálním konkurenčním prostředím a v souvislosti s rychlostí změn doba řízení lidí končí

Témata, do kterých materiál patří