Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Týmová práce

Tým versus skupina:

  • skupina = několik jednotlivců, kteří se při práci a dosahování cílů navzájem ovlivňují

  • tým = relativně stabilní pracovní skupina, jejíž členové mají společný cíl a koordinují své aktivity. Dovednosti každého člena na sebe navazují. Charakteristická pro tým je spolupráce, společné cíle a koordinované vazby.

Role manažera týmu

  • Leaer:

    • určuje cíle

    • řídí a kontroluje

    • deleguje

    • vyzývá k následování

  • Administrátor:

    • zpracovává plán

    • organizuje zdroje

    • koordinuje činnosti

    • vede záznamy

    • distribuuje informace

  • Trenér:

    • zajišťuje trénink a rozvoj

    • sleduje vývoj zaměstnanců

    • podporuje členy týmu

    • poskytuje zpětnou vazbu

  • Rádce:

    • volí osobní přístup

    • vede ostatní k tomu, aby byli schopni poradit

    • pomáhá řešit problémy týmu

Role člena týmu

Je více způsobů, jak charakterizovat role člena týmu. Často se hovoří o třech kategoriích chování:

  • vzhledem k úkolu – přispívají k plnění úkolu: iniciátor, vyhledavač informací, vyhledavač názorů, poskytovatel informace, poskytovatel názoru, koordinátor, člen identifikující stav vzhledem k cíli, hodnotitel a kritik (srovnává stav se standardy a normami), dodavatel energie, procedurální technik (zajišťuje práce podle způsobů), zapisovatel

  • vzhledem k udržování týmu: povzbuzovatel, harmonizátor (snižuje napětí), hledač kompromisů (navrhuje, zprostředkovává), urychlovač a usnadňovatel komunikace, určovatel standardů (též je aplikuje), pozorovatel skupiny, komentátor, pasivní posluchač

  • individuální negativní role: agresor, blokující, negativistický, hledající uznání (snaží se upoutat pozornost), sebezpovědník (vyjadřuje své nesouvisející pocity a názory), playboy (nezájem o tým, cynismus, vtipkování), vládce (vynucuje si autoritu, přikazuje, přerušuje), hledač pomoci (hledá pochopení a politování, ukazuje slabost)

Etapy budování týmu

Autoři se principiálně shodují na čtyřech základních etapách procesu tvorby týmu (různě se prolínají a nejdou přísně za sebou):

  1. Formování

    • probíhá při vzniku nových týmů nebo při rekonstrukci stávajících

    • dochází k jasné definici toho, kdo a proč je členem týmu

    • vedoucí vysvětluje, co je úlohou týmu a co se od něj očekává

  2. Krystalizace (kvašení)

    • například vyjasňování mocenských pozic

    • ujasňování vzájemných vztahů

    • odhalování rozporů

    • vzájemné zvykání členů týmu

    • vedoucí musí zabránit destrukcím ve vztazích

    • bližší poznávání

  3. Normování (usazování)

    • pokračuje definování rolí a principů

    • nejde jen o jejich akceptování, ale o skutečné jednání v souladu s nimi, jejich oživení

    • ustálení vykvašených (vykrystalizovaných) vztahů

    • vedoucí aktivně směřuje vývoj týmu tam, kam je potřeba

    • zajišťuje odpovídající rozvoj pracovníků

  4. Výkon (provádění)

    • k této etapě směřují všechny předchozí

    • etapa, kdy může dojít k ostré akci, tým je připraven

    • hlavním úkolem vedení je zajistit, aby tým měl odpovídající podmínky (informace, zdroje zázemí)

    • vedoucí chrání tým před rušivými vlivy zvenčí

Témata, do kterých materiál patří