Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Týmová práce
Tým versus skupina:
skupina = několik jednotlivců, kteří se při práci a dosahování cílů navzájem ovlivňují
tým = relativně stabilní pracovní skupina, jejíž členové mají společný cíl a koordinují své aktivity. Dovednosti každého člena na sebe navazují. Charakteristická pro tým je spolupráce, společné cíle a koordinované vazby.
Role manažera týmu
Leaer:
určuje cíle
řídí a kontroluje
deleguje
vyzývá k následování
Administrátor:
zpracovává plán
organizuje zdroje
koordinuje činnosti
vede záznamy
distribuuje informace
Trenér:
zajišťuje trénink a rozvoj
sleduje vývoj zaměstnanců
podporuje členy týmu
poskytuje zpětnou vazbu
Rádce:
volí osobní přístup
vede ostatní k tomu, aby byli schopni poradit
pomáhá řešit problémy týmu
Role člena týmu
Je více způsobů, jak charakterizovat role člena týmu. Často se hovoří o třech kategoriích chování:
vzhledem k úkolu – přispívají k plnění úkolu: iniciátor, vyhledavač informací, vyhledavač názorů, poskytovatel informace, poskytovatel názoru, koordinátor, člen identifikující stav vzhledem k cíli, hodnotitel a kritik (srovnává stav se standardy a normami), dodavatel energie, procedurální technik (zajišťuje práce podle způsobů), zapisovatel
vzhledem k udržování týmu: povzbuzovatel, harmonizátor (snižuje napětí), hledač kompromisů (navrhuje, zprostředkovává), urychlovač a usnadňovatel komunikace, určovatel standardů (též je aplikuje), pozorovatel skupiny, komentátor, pasivní posluchač
individuální negativní role: agresor, blokující, negativistický, hledající uznání (snaží se upoutat pozornost), sebezpovědník (vyjadřuje své nesouvisející pocity a názory), playboy (nezájem o tým, cynismus, vtipkování), vládce (vynucuje si autoritu, přikazuje, přerušuje), hledač pomoci (hledá pochopení a politování, ukazuje slabost)
Etapy budování týmu
Autoři se principiálně shodují na čtyřech základních etapách procesu tvorby týmu (různě se prolínají a nejdou přísně za sebou):
Formování
probíhá při vzniku nových týmů nebo při rekonstrukci stávajících
dochází k jasné definici toho, kdo a proč je členem týmu
vedoucí vysvětluje, co je úlohou týmu a co se od něj očekává
Krystalizace (kvašení)
například vyjasňování mocenských pozic
ujasňování vzájemných vztahů
odhalování rozporů
vzájemné zvykání členů týmu
vedoucí musí zabránit destrukcím ve vztazích
bližší poznávání
Normování (usazování)
pokračuje definování rolí a principů
nejde jen o jejich akceptování, ale o skutečné jednání v souladu s nimi, jejich oživení
ustálení vykvašených (vykrystalizovaných) vztahů
vedoucí aktivně směřuje vývoj týmu tam, kam je potřeba
zajišťuje odpovídající rozvoj pracovníků
Výkon (provádění)
k této etapě směřují všechny předchozí
etapa, kdy může dojít k ostré akci, tým je připraven
hlavním úkolem vedení je zajistit, aby tým měl odpovídající podmínky (informace, zdroje zázemí)
vedoucí chrání tým před rušivými vlivy zvenčí