Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
nejčastěji aplikována provozními manažery
velký význam tzv. samokontroly jednotlivých výkonných pracovníků
Následná (kontrola zpětnou vazbou)
provádí se po skončení aktivity, nejznámější forma kontroly
informace jsou získány následně až po vynaložených nákladech
zabývá se především
analýzou finančních výkazů
analýzou nákladů
kontrolou jakosti
výkonností pracovníků
Kontrola jakosti
metriky při kontrole jakosti těsně souvisejí s požadavky zákazníků
kontrola jakosti zajišťuje parametry výstupů a z toho dedukuje, nakolik je celý proces pod kontrolou
historicky byla prováděna u hotových výrobků, bouřlivé změny v posledních třech dekádách – jakost produkce při současných přístupech není otázkou kontroly závěrečných fází procesu
na jakosti produkce se podílejí všechny činnosti produkčních procesů
některé zásady:
je třeba bránit vzniku vad a tím i poklesu produktivity
všechny práce je potřeba provádět správně napoprvé, zabránit vzniku víceprací
jsou-li všichni odpovědní za jakost, je možné minimalizovat operace zaměřené na kontrolu
aplikací těchto zásad dochází ke zvýšení jakosti a snížení nákladů
„Jakost se nedá kontrolovat, musí se vyrobit“
TQM
O definici se pokouší celá řada autorů, lepší uchopení tohoto pojmu umožní popis EFQM.
Pro podnik, který aplikuje proces TQM je charakteristické:
trvalé zlepšování schopností plnit požadavky zákazníků, vlastníků, zaměstnanců i okolní společnosti s cílem zajistit prosperitu organizace
jakost se stává otázkou každého pracovníka
firemní kultura vytváří klima pro dosažení strategických cílů, spojeno se změnou myšlení lidí
pružné organizační struktury
uplatnění marketingu v plném smyslu tohoto slova
vývoj nejen podle zadané specifikace, ale zaměření firmy na inovační schopnosti
partnerství s dodavateli
řízení lidských zdrojů včetně hodnocení a motivace
sledování spokojenosti zákazníků, zaměstnanců, okolních obyvatel
procesní parametry, hospodářské výsledky, sleduje pozitivní tendence trendů
péče o všechny podnikové procesy
porovnává se s nejlepšími (benchmarking)
Co znamená být excelentní v oblasti předpokladů?
Mít v organizaci vypracované solidní přístupy (postupy, metodiky, praktiky), které:
jsou jasně zdůvodněny
mají definované procesy
jsou zaměřeny na potřeby zainteresovaných stran
přístupy jsou rovněž integrované, což znamená, že podporují politiku a strategii a jsou propojeny s jinými přístupy
přístupy jsou uplatněny ve všech příslušných relevantních oblastech, jsou uplatněny systematicky, použití metod pro aplikaci je plánováno a řádně prováděno
je prováděno přezkoumávání efektivnosti jednotlivých přístupů
pro učení se a další zlepšování jsou používány nejlepší praktiky získané benchmarkingem
výstupy z přezkoumávání a učení jsou analyzovány a používány pro zlepšování