Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Procesní řízení
Procesní přístup by měl zprůhlednit pohled na věci, měl by usnadnit jejich pochopení, zvládnout jejich efektivní usměrňování a umožnit vidět příležitosti pro zlepšování a tyto využívat ve prospěch organizace a všech zainteresovaných stran
Co je to proces
Norma ISO 9000 definuje proces jako soubor vzájemně souvisejících nebo se vzájemně ovlivňujících činností, které přeměňují vstupy na výstupy.
Pojem proces úzce souvisí s pojmem systém – proces vždy probíhá v nějakém systému
V řízení firem hovoříme o manažerských procesech, které jsou vázány na systém organizace, systém managementu a jeho jednotlivé subsystémy.
Procesní řízení pomáhá dělat správné věci správně
Systém managementu (dle ISO 9000:2000)
systém pro stanovení politiky a cílů a k dosažení těchto cílů
Prvky: organizační struktura, postupy, procesy, zdroje
Firma a procesy
Předpokladem pro dobré fungování systému managementu založeném na procesním řízení je existence osmi principů managementu
Osm principů managementu je základem, bez kterého jsou snahy o zavedení procesního přístupu korunovány pouze formálním „zavedením procesů“
Zaměření na zákazníka:
pochopení úplného rozsahu zákaznických požadavků
zajištění vyváženého chodu firmy s ohledem na požadavky zákazníků
sdílení identifikace těchto potřeb uvnitř firmy
měření spokojenosti zákazníků
řízení vztahů se zákazníky
Vedení:
být sám aktivní a vzorem kreativity
být chápavý a reagovat na změny v okolí
neustále zohledňovat potřeby všech zúčastněných stran
stanovovat jasné vize a podnětné cíle
definovat sdílené hodnoty
budovat důvěru a eliminovat strach
vybavit zaměstnance zdroji
inspirovat, dodávat odvahu zaměstnancům
rozvíjet otevřenou a důstojnou komunikaci
vzdělávat, trénovat a vést lidi
využívat strategických nástrojů k dosahování cílů
Zapojení pracovníků:
vlastnictví procesů
vyhledávání příležitostí ke zlepšování a profesnímu růstu
volné sdílení znalostí a zkušeností
soustředění se na vyhledávání hodnot pro zákazníky
úsilí o inovace
úsilí o zlepšování reprezentování vlastní organizace
uspokojení z vlastní práce
hrdost být součástí organizace
Procesní přístup:
definování procesů
identifikování a měření vstupů a výstupů
definování rozhraní procesů
optimalizace průběhu procesů
vyhodnocení rizik
stanovení jasných odpovědností a pravomocí pro řízení procesů
identifikování vnitřních a vnějších zákazníků
plánování: kroky, činnosti, toky, vybavení, potřeby výcviku
metody, informace, materiály
Systémový přístup k managementu:
definování systému
strukturování systému
pochopení vzájemných vazeb
kontinuální zlepšování
stanovení priorit čerpání zdrojů
Kontinuální zlepšování:
kontinuální zlepšování procesů a produktů