Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PN – motivace a stimulace
ovlivňuje pracovní chování lidí
motivace se v činnosti člověka projevuje jako vnitřní popud působící směrem k vytyčenému cíli
motivem je každá vnitřní pohnutka, která podceňuje jednání člověka
stimulace přestavuje soubor vnějších incentivů (podnětů, pobídek), usměrňujících jednání pracovníků a působících na jejich motivaci
smyslem používání stimulů je podnítit u pracovníku určitou aktivitu nebo ji omezit
stimul má žádoucí účinek pouze tehdy, když je v souladu s motivačním profilem člověka a jeho aktuální situací
Teorie motivace
PN – motivace „cukr a bič“
Cukr = např. finanční prémie
Bič = jakýkoliv postih (například odejmutí služebních výhod)
I když je tato motivace lidí tvrdá, je účinná. Odměny a tresty jsou prostředkem k tomu, aby se zaměstnanci chovali žádoucím způsobem. Na mzdu ale nemůže manažer sáhnout kdykoli – srážky mají svá pravidla.
ne vždy je strach z „biče“ dostatečným motivem, aby se pracovník svým výkonem dostal k „cukru“
Koontz – Teorie X a Y: (autor je Douglas McGregor) – dva krajní pohledy na přístupy lidí k práci. Podle toho, jak manažer vidí své podřízené, též vykonává své manažerské funkce a činnosti.
Teorie X – pesimistický pohled:
člověk má odpor k práci, proto se jí vyhýbá
lidé musí být kontrolováni a musí se jim hrozit postihy
průměrný člověk chce, aby byl usměrňován, nechce odpovědnost, chce jistotu
Teorie Y – optimistický pohled:
lidé jsou ochotni vynakládat úsilí
vnější hrozba není jediným prostředkem pro vynaložení úsilí
lidé jsou sami schopni se řídit a kontrolovat
stupeň ztotožnění s cíli organizace je úměrný odměně
člověk je ochoten odpovědnost nejen přijímat, ale taky vyhledávat
lidé mají schopnost využívat důvtip, představivost a tvořivost
Manažer s pohledem teorie X používá spíše autoritativní styl vedení, s pohledem Y podřízené vede liberálním stylem, dává jím volnost, nepotřebuje příliš kontrolovat.
Maslowova teorie potřeb:
pyramida rozvrstvená podle potřeb
od vrcholu: seberealizace, společenské uznání, přátelství a přijetí, jistota a bezpečnost, fyziologické potřeby
Koontz in PN – Dvoufaktorová teorie: motivačně-higienický přístup
Frederick Herzberg rozděluje motivy do dvou skupin
1. skupina potřeb – udržovací (hygienické) faktory – tzv. dissatisfaktory (pracovní podmínky, kvalita řízení, pracovní jistota, životní styl, …). Pokud jsou naplněny, nevyvolávají nespokojenost. Když ne, vyvolávají značnou nespokojenost. Mohou tedy vyvolávat pouze nespokojenost.
2. skupina potřeb – motivační faktory – tzv. satisfaktory – souvisí přímo s obsahem práce (úspěch, uznání, podněcující práce, povýšení, pracovní výsledky). Ovlivňují spokojenost. Pokud jsou naplněny, pracovníci jsou spokojeni, pokud ne, nejsou příliš nespokojeni