Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PN – motivace a stimulace

  • ovlivňuje pracovní chování lidí

  • motivace se v činnosti člověka projevuje jako vnitřní popud působící směrem k vytyčenému cíli

  • motivem je každá vnitřní pohnutka, která podceňuje jednání člověka

  • stimulace přestavuje soubor vnějších incentivů (podnětů, pobídek), usměrňujících jednání pracovníků a působících na jejich motivaci

  • smyslem používání stimulů je podnítit u pracovníku určitou aktivitu nebo ji omezit

  • stimul má žádoucí účinek pouze tehdy, když je v souladu s motivačním profilem člověka a jeho aktuální situací

Teorie motivace

PN – motivace „cukr a bič“

  • Cukr = např. finanční prémie

  • Bič = jakýkoliv postih (například odejmutí služebních výhod)

  • I když je tato motivace lidí tvrdá, je účinná. Odměny a tresty jsou prostředkem k tomu, aby se zaměstnanci chovali žádoucím způsobem. Na mzdu ale nemůže manažer sáhnout kdykoli – srážky mají svá pravidla.

  • ne vždy je strach z „biče“ dostatečným motivem, aby se pracovník svým výkonem dostal k „cukru“

Koontz – Teorie X a Y: (autor je Douglas McGregor) – dva krajní pohledy na přístupy lidí k práci. Podle toho, jak manažer vidí své podřízené, též vykonává své manažerské funkce a činnosti.

  • Teorie X – pesimistický pohled:

    • člověk má odpor k práci, proto se jí vyhýbá

    • lidé musí být kontrolováni a musí se jim hrozit postihy

    • průměrný člověk chce, aby byl usměrňován, nechce odpovědnost, chce jistotu

  • Teorie Y – optimistický pohled:

    • lidé jsou ochotni vynakládat úsilí

    • vnější hrozba není jediným prostředkem pro vynaložení úsilí

    • lidé jsou sami schopni se řídit a kontrolovat

    • stupeň ztotožnění s cíli organizace je úměrný odměně

    • člověk je ochoten odpovědnost nejen přijímat, ale taky vyhledávat

    • lidé mají schopnost využívat důvtip, představivost a tvořivost

  • Manažer s pohledem teorie X používá spíše autoritativní styl vedení, s pohledem Y podřízené vede liberálním stylem, dává jím volnost, nepotřebuje příliš kontrolovat.

Maslowova teorie potřeb:

  • pyramida rozvrstvená podle potřeb

  • od vrcholu: seberealizace, společenské uznání, přátelství a přijetí, jistota a bezpečnost, fyziologické potřeby

Koontz in PN – Dvoufaktorová teorie: motivačně-higienický přístup

  • Frederick Herzberg rozděluje motivy do dvou skupin

  • 1. skupina potřeb – udržovací (hygienické) faktory – tzv. dissatisfaktory (pracovní podmínky, kvalita řízení, pracovní jistota, životní styl, …). Pokud jsou naplněny, nevyvolávají nespokojenost. Když ne, vyvolávají značnou nespokojenost. Mohou tedy vyvolávat pouze nespokojenost.

  • 2. skupina potřeb – motivační faktory – tzv. satisfaktory – souvisí přímo s obsahem práce (úspěch, uznání, podněcující práce, povýšení, pracovní výsledky). Ovlivňují spokojenost. Pokud jsou naplněny, pracovníci jsou spokojeni, pokud ne, nejsou příliš nespokojeni

Témata, do kterých materiál patří