Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Teorie ekvity (rovnosti, spravedlivé odměny)

  • formuloval J. Stancy Adams

  • vztahuje se k subjektivnímu úsudku jednotlivce o tom, zda v porovnání s ostatními pracovníky obdržel odměnu úměrnou vstupům (úsilí, zkušenost, vzdělání, …)

  • $\frac{výsledky\ sledované\ osoby}{vstupy\ sledované\ osoby} = \ \frac{výsledky\ jiné\ osoby}{vstupy\ jiné\ osoby}$

  • Slovně: Rozdílné výsledky práce dvou pracovníků by měly znamenat úměrně rozdílnou odměnu pro tyto pracovníky

Kontrola

Robbins, Gibson: Co je to kontrola

  • proces monitorování činností, jehož cílem je zjistit, zda byly provedeny podle plánu a opravit závažné odchylky

  • manažeři nemohou vědět, jak řízený úsek funguje, dokud nezhodnotí, co bylo skutečně vykonáno a neporovnají to se stanoveným standardem

  • čím více kontrolní systém napomáhá dosahování cílů, tím je lepší

Proč je kontrola důležitá

  • obsahuje konečné propojení manažerských funkcí

  • umožňuje zjistit, zda byly naplněny cíle a případně proč nebyly naplněny

  • pokud manažer nekontroluje, nemá možnost zjistit, zda byl cíl naplněn a jaké kroky má podniknout dále

  • neustále roste rozsah delegování

  • manažeři mají obavy z delegování, proto dělají zbytečně moc věcí

  • efektivní kontrolní systém jim pomůže lépe delegovat

  • kontrolní systém umožňuje manažerům zpětnou vazbu, kterou potřebují pro nesení odpovědnosti za činnost svých podřízených

3 kroky kontrolního procesu

  1. Měření skutečné výkonnosti

    1. Jak měřit

      • osobní pozorování

      • statistické informace: tabulky, grafy, další vizualizace

      • ústní sdělení (nestrukturované)

      • písemné zprávy

    • Co měřit

      • univerzální kontrolní měřítka (spokojenost, absence, …)

      • další kontrolní měřítka jsou závislá na oblasti, kterou řídíme (obrat, pohledávky, náklady na reklamace, vadné díly, …)

      • volit vhodná, i nefinanční měřítka

      • obtížná měřitelnost v oblastech pracujících se znalostmi (právní služby, výzkum, HR, …)

      • „neměřitelné“ veličiny škálovat

      • „Vše je měřitelné“

  2. Porovnání výkonnosti se standardem

    1. určuje se odchýlení skutečného výkonu od standardu

    2. důležité je určit přijatelnou míru odchylky

    3. standardy musí odrážet stanovené firemní cíle, je to forma cílů

    4. standardy = cílové hodnoty měřitelných ukazatelů (metrik)

    5. měřím především to, co mě zajímá a co je problematické

  3. provedení korektivního opatření v případě odchylek od standardů

    1. například změna strategie, struktury, způsobu odměňování, …

Typy kontrol

  • Předběná (preventivní)

    • zaměřena na budoucnost, může předcházet problémům

    • zaměřena na zjišťování odchylek zdrojů používaných organizací (lidské zdroje, materiály, infrastruktura, finanční zdroje, informace)

  • Souběžná (průběžná)

    • provádí se v průběhu realizace aktivit

    • může okamžitě reagovat na vzniklé problémy

    • umožňuje přijímání korektiv. opatření dříve, než narostou nežádoucí náklady

Témata, do kterých materiál patří