Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Teorie ekvity (rovnosti, spravedlivé odměny)
formuloval J. Stancy Adams
vztahuje se k subjektivnímu úsudku jednotlivce o tom, zda v porovnání s ostatními pracovníky obdržel odměnu úměrnou vstupům (úsilí, zkušenost, vzdělání, …)
$\frac{výsledky\ sledované\ osoby}{vstupy\ sledované\ osoby} = \ \frac{výsledky\ jiné\ osoby}{vstupy\ jiné\ osoby}$
Slovně: Rozdílné výsledky práce dvou pracovníků by měly znamenat úměrně rozdílnou odměnu pro tyto pracovníky
Kontrola
Robbins, Gibson: Co je to kontrola
proces monitorování činností, jehož cílem je zjistit, zda byly provedeny podle plánu a opravit závažné odchylky
manažeři nemohou vědět, jak řízený úsek funguje, dokud nezhodnotí, co bylo skutečně vykonáno a neporovnají to se stanoveným standardem
čím více kontrolní systém napomáhá dosahování cílů, tím je lepší
Proč je kontrola důležitá
obsahuje konečné propojení manažerských funkcí
umožňuje zjistit, zda byly naplněny cíle a případně proč nebyly naplněny
pokud manažer nekontroluje, nemá možnost zjistit, zda byl cíl naplněn a jaké kroky má podniknout dále
neustále roste rozsah delegování
manažeři mají obavy z delegování, proto dělají zbytečně moc věcí
efektivní kontrolní systém jim pomůže lépe delegovat
kontrolní systém umožňuje manažerům zpětnou vazbu, kterou potřebují pro nesení odpovědnosti za činnost svých podřízených
3 kroky kontrolního procesu
Měření skutečné výkonnosti
Jak měřit
osobní pozorování
statistické informace: tabulky, grafy, další vizualizace
ústní sdělení (nestrukturované)
písemné zprávy
Co měřit
univerzální kontrolní měřítka (spokojenost, absence, …)
další kontrolní měřítka jsou závislá na oblasti, kterou řídíme (obrat, pohledávky, náklady na reklamace, vadné díly, …)
volit vhodná, i nefinanční měřítka
obtížná měřitelnost v oblastech pracujících se znalostmi (právní služby, výzkum, HR, …)
„neměřitelné“ veličiny škálovat
„Vše je měřitelné“
Porovnání výkonnosti se standardem
určuje se odchýlení skutečného výkonu od standardu
důležité je určit přijatelnou míru odchylky
standardy musí odrážet stanovené firemní cíle, je to forma cílů
standardy = cílové hodnoty měřitelných ukazatelů (metrik)
měřím především to, co mě zajímá a co je problematické
provedení korektivního opatření v případě odchylek od standardů
například změna strategie, struktury, způsobu odměňování, …
Typy kontrol
Předběná (preventivní)
zaměřena na budoucnost, může předcházet problémům
zaměřena na zjišťování odchylek zdrojů používaných organizací (lidské zdroje, materiály, infrastruktura, finanční zdroje, informace)
Souběžná (průběžná)
provádí se v průběhu realizace aktivit
může okamžitě reagovat na vzniklé problémy
umožňuje přijímání korektiv. opatření dříve, než narostou nežádoucí náklady