Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pravomoc
je pojivem organizační struktury, vláknem, které ji činí funkční
za její pomoci mohou být skupiny činností ovládány manažerem a prosazována koordinace organizačních jednotek
je nástrojem, který manažerovi pomáhá, aby mohl volně jednat a vytvářet prostředí pro jednotlivé aktivity
s pravomocí těsně souvisí některé další velmi užitečné principy organizování:
princip jednoznačného přiřazení: čím je v podniku jasnější linie pravomoci vedoucí od vrcholové pozice managementu k jakékoliv podřízené pozici, tím je jasnější odpovědnost za rozhodování a tím je také komunikace v podniku efektivnější
princip delegování podle očekávaných výsledků: pravomoc delegovaná jednotlivým manažerům by měla výt úměrná jejich schopnostem dosáhnout očekávaných výsledků
princip absolutní odpovědnosti: podřízení jsou odpovědni za své činnosti svému nadřízenému a vedoucí nesou plnou odpovědnost za činnost svých podřízených
princip rovnosti pravomocí a odpovědností: odpovědnost za činnost nesmí být větší a neměla by být ani menší než delegovaná pravomoc
princip jednoty vedení: čím více podléhají jednotlivci pouze jednomu nadřízenému, tím je menší možnost vzniku problémů a tím větší pocit odpovědnosti za dosahované výsledky
princip úrovně pravomoci: udržování delegace pravomoci vyžaduje, aby byla jednotlivými manažery v rámci pravomoci uskutečňována veškerá příslušná rozhodnutí a ne aby byla postupována na vyšší organizační úroveň
princip funkcionální definice: čím jasněji jsou definovány očekávané výsledky, činnosti a delegované pravomoci pro jednotlivé pozice či organizační jednotky a čím jasnější jsou vztahy pravomocí a informační vazby k ostatním pozicím, tím odpovědněji mohou jednotlivci přispívat k dosažení podnikových cílů
princip vyváženosti: každá struktura vyžaduje vyváženost. Aby struktura vytvářela podmínky pro efektivní dosahování podnikových cílů, musí být aplikování principů a technik vyvážené. Princip vyváženosti je společný pro všechny oblasti vědy i pro všechny manažerské funkce
princip pružnosti: čím více opatření pro zvýšení pružnosti je zabudováno do organizační struktury, tím lépe může organizační struktura plnit svůj účel. Každá struktura by měla obsahovat zařízení a techniky předvídání změn a reagování na ně. Podniky, které nejsou pružné, mají odpor vůči změnám, složité procesy a množství řídících linií riskují neschopnost reagovat na výzvy různých druhů
princip usnadnění vedení: čím více organizační struktura a její delegování pravomocí usnadňuje manažerům vytvářet a udržovat prostředí pro činnost, tím více bude posilovat jejich schopnost vést podřízené
Leadership (vůdcovství, vedení)
Leadership lze v užším významu slova chápat jako: