Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pravomoc

  • je pojivem organizační struktury, vláknem, které ji činí funkční

  • za její pomoci mohou být skupiny činností ovládány manažerem a prosazována koordinace organizačních jednotek

  • je nástrojem, který manažerovi pomáhá, aby mohl volně jednat a vytvářet prostředí pro jednotlivé aktivity

s pravomocí těsně souvisí některé další velmi užitečné principy organizování:

  • princip jednoznačného přiřazení: čím je v podniku jasnější linie pravomoci vedoucí od vrcholové pozice managementu k jakékoliv podřízené pozici, tím je jasnější odpovědnost za rozhodování a tím je také komunikace v podniku efektivnější

  • princip delegování podle očekávaných výsledků: pravomoc delegovaná jednotlivým manažerům by měla výt úměrná jejich schopnostem dosáhnout očekávaných výsledků

  • princip absolutní odpovědnosti: podřízení jsou odpovědni za své činnosti svému nadřízenému a vedoucí nesou plnou odpovědnost za činnost svých podřízených

  • princip rovnosti pravomocí a odpovědností: odpovědnost za činnost nesmí být větší a neměla by být ani menší než delegovaná pravomoc

  • princip jednoty vedení: čím více podléhají jednotlivci pouze jednomu nadřízenému, tím je menší možnost vzniku problémů a tím větší pocit odpovědnosti za dosahované výsledky

  • princip úrovně pravomoci: udržování delegace pravomoci vyžaduje, aby byla jednotlivými manažery v rámci pravomoci uskutečňována veškerá příslušná rozhodnutí a ne aby byla postupována na vyšší organizační úroveň

  • princip funkcionální definice: čím jasněji jsou definovány očekávané výsledky, činnosti a delegované pravomoci pro jednotlivé pozice či organizační jednotky a čím jasnější jsou vztahy pravomocí a informační vazby k ostatním pozicím, tím odpovědněji mohou jednotlivci přispívat k dosažení podnikových cílů

  • princip vyváženosti: každá struktura vyžaduje vyváženost. Aby struktura vytvářela podmínky pro efektivní dosahování podnikových cílů, musí být aplikování principů a technik vyvážené. Princip vyváženosti je společný pro všechny oblasti vědy i pro všechny manažerské funkce

  • princip pružnosti: čím více opatření pro zvýšení pružnosti je zabudováno do organizační struktury, tím lépe může organizační struktura plnit svůj účel. Každá struktura by měla obsahovat zařízení a techniky předvídání změn a reagování na ně. Podniky, které nejsou pružné, mají odpor vůči změnám, složité procesy a množství řídících linií riskují neschopnost reagovat na výzvy různých druhů

  • princip usnadnění vedení: čím více organizační struktura a její delegování pravomocí usnadňuje manažerům vytvářet a udržovat prostředí pro činnost, tím více bude posilovat jejich schopnost vést podřízené

Leadership (vůdcovství, vedení)

Leadership lze v užším významu slova chápat jako:

Témata, do kterých materiál patří