Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Keller: Řešení nevzniklo najednou, rozvíjí se pracnou cestou pokusů a omylů a ani jeho dnešní podobu nelze považovat za ideální.

  • Byrokratická správa

    • hraje významnou roli při vzniku a fungování formálních organizací (není chápána v pejorativním významu zbytečného úřednického papírování, ale jako komplex pravidel organizace práce)

    • základy stanovil Max Weber – podle něj musí být byrokratická organizace založena na těchto pravidlech:

      • veškeré rozhodování se děje podle pevných a víceméně vyčerpávajících obecných pravidel

      • jsou jasně stanovené kompetence jednotlivých pracovníků

      • organizace je koncipována hierarchicky, což umožňuje kontrolu podřízených ze strany nadřízených a tím také možnost odvolání se vůči jednotlivým rozhodnutím

      • pracovníci musí mít specializovanou kvalifikaci

      • písemná forma je základním způsobem komunikace uvnitř i vně organizace

      • pracovní prostor je přísně oddělen od prostoru soukromého tak, aby pracovníci nebyli emotivně angažováni ve svých rozhodnutích

    Analýza specifik organizačních struktur

    • mezi jednotlivými organizacemi existují rozdíly a je proto obtížné vytvořit jednotný způsob analýzy organizačních struktur

    • Donnely: zaměřit se na 3 organizační dimenze (jsou na sobě nezávislé):

      • stupeň formalizace:

        • vyjadřuje způsob, jakým jsou stanoveny, dodržovány a vynucovány pravidla a postupy konkrétních činností (organizační řád, profesiogram)

        • míra, nakolik jsou standardy pracovních operací dokumentovány

        • vysoký stupeň formalizace není vždy žádoucí

        • důležitá jsou nepsaná pravidla chování

        • při vysokém stupni formalizace má pracovník minimální volnost v tom, jak bude práce udělána

        • míra formalizace může být různá i v rámci jedné organizace, některé činnosti jsou přesně předepsány, u jiných mají pracov. relativní volnost

      • stupeň centralizace:

        • týká se způsobů delegování pravomocí k rozhodování

        • vyjadřuje, kdo je způsobilý k přijímání zejména těch rozhodnutí, které mají vliv na celou organizaci

        • strategická rozhodnutí – TOP management, rutinní rozhodování – delegovat níže

        • paradox – nižší manažer může mít větší pravomoce něž vyšší

        • v některých organizacích rozhodují pouze vrcholoví manažeři, ti ostatní pouze vykonávají příkazy – centralizace

        • v jiných je rozhodování delegováno na manažery, kteří jsou nejblíže k provedení výkonu – decentralizace

        • oba pojmy jsou relativní – záleží na typu činností a oboru působnosti, nakolik je centralizaci či decentralizaci nutné vyhrocovat

        • Robbins: faktory směřující k

          • centralizaci: stabilní prostředí, méně schopní manažeři na nižších úrovních, neochota rozhodovat u nižších manažerů, rozhodnutí jsou závažná, organizace v ohrožení, nebezpečí krize či úpadku, organizace je rozsáhlá

          • decentralizaci: nejisté prostředí, schopní manažeři na nižších úrovních, ochota nižších manažerů k rozhodování, není mnoho věcí k rozhodování, otevřenost firemní kultury, zavedená svoboda projevu, firma působí na rozlehlém teritoriu

    Témata, do kterých materiál patří