Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • v rámci organizace jsou koncipovány týmy zabývající se projektem, zakázkou nebo skupinou zakázek, tyto týmy čerpají pracovníky podle svých potřeb z jednotlivých funkčních útvarů

  • to umožňuje dynamicky reagovat na potřeby trhu, přitom je podporována schopnost pracovníků kooperovat, komunikovat a rozvíjet své znalosti a dovednosti, což funguje jako významný motivační faktor

  • zdrojem problémů může být nejasnost vedení, neboť pracovník má dva nadřízené. To na něj klade významné nároky zejména v oblasti organizace pracovních aktivit, schopnosti komunikace a týmové práce

  • neformální struktury:

    • formální jsou dány managementem, vedle nich ale vznikají další interpersonální vztahy, které nemají předem daná schémata

    • do styku spolu přicházejí osoby, které se věnují obdobným mimopracovním aktivitám či koníčkům (fotbal, hokej, …) nebo osoby s obdobnými pracovními zvyky (ranní kafíčko, cigárko, …)

    • přinášení jak pozitivní, tak negativní prvky a to hlavně proto, že vznikají nové komunikační kanály pro organizaci

    • na jednu stranu mohou zefektivnit řešení některých problémů, na druhou stranu vytvářejí prostor pro mocenský boj uvnitř organizace

  • Donnelly, Gibson, Ivancevich: Delegování

    • pravomoc = právo jednotlivce učinit určitá rozhodnutí, aniž by si musel vyžádat souhlas nadřízeného

    • manažeři rozhodují o tom, jak velkou pravomoc přidělit

    • delegování pravomocí se týká výhradně rozhodování, nikoliv práva provádět určité práce

    • rozdíly ve stupni delegované pravomoci

    • Proč delegovat pravomoc?

      • vysoký stupeň vede k vytváření konkurenčního prostředí mezi manažery – to vede k celkové prosperitě organizace

      • vysoká pravomoc motivuje manažery k tomu, aby ukázali, jaké jsou jejich schopnosti při dosahování vytyčených cílů

    • Proč pravomoc nedelegovat?

      • vyžaduje, aby manažeři byli dostatečně kvalifikování

      • musí být provázeno určitými změnami v toku informací (zajištění kontroly vyššími stupni řízení)

      • s rostoucí decentralizací roste i počet duplicitně prováděných činností (analýza tvorba variant, rozhodování, …)

      • s rostoucí duplicitou rostou i náklady organizace

      • volit takový stupeň decentralizace, který je pro organizaci výhodný

    • S rostoucí specializací klesá možnost delegování

    • Výhody poskytování vyšších pravomocí:

      • roste vztah pracovníků k firmě

      • roste jakost produkce

      • vede k lepšímu uspokojování požadavků zákazníků

      • čím větší pravomoc je delegována na nižší stupně řízení, tím méně je organizace centralizována

    Koontz: Principy organizování

    • účelem organizování je pomoci při vytváření smysluplných cílů a přispět k efektivnosti organizace

    • princip jednoty cílů: organizační struktura je efektivní jen tehdy, umožňuje-li jednotlivcům přispívat k dosažení podnikových cílů

    • princip organizační efektivnosti: organizační struktura je efektivní, když při dosahování podnikových cílů dochází k minimálním nežádoucím důsledkům nebo nákladům

    • princip rozpětí managementu: v každé manažerské pozici existuje omezení počtu osob, které je možno efektivně řídit, na velikost tohoto omezení působí řada faktorů

    Témata, do kterých materiál patří