Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
cíle písemně formalizovat, zajistit jejich dobrou vizualizaci
důsledně komunikovat všem relevantním pracovníkům
Správně definovaný cíl by měl být (klíč SMART):
S – specific: specifický (stanovený cíl přesně a konkrétně popsán)
M – measurable: měřitelný (najít odpověď na otázku, jak poznáme, že jsme cíl splnili)
A – aligned: vyrovnaný, vyvážený (odpovídá potřebám organizace), ale také akceptovatelný či ambiciózní)
R – realistic – reálný (přiměřený možnostem)
T – timed – termínovaný (stanovený časový rámec, kdy má být měřitelný parametr dosažen
Nereálné, nesplnitelné, přehnaně ambiciózní cíle přinášejí demotivaci, snižování výkonnosti
Gibson: 8 konfliktů mezi cíli
Manažeři běžně dělají rozhodnutí mezi protichůdnými alternativami (vyplývajícími ze záznamů zainteresovaných stran):
krátkodobý zisk versus dlouhodobý růst
zisk versus konkurenční postavení na trhu
silná propagace versus intenzivní rozvoj výrobku
větší proniknutí stávajících trhů versus rozvoj nových trhů
rozvoj stávajících podnikatelských aktivit versus jejich diverzifikace
ziskové cíle versus neziskové cíle (např. sociálního charakteru)
růst versus stabilita
malé riziko versus vysoké riziko
Drucker: Oblasti pro určování cílů
postavení na trhu
inovace
produktivita
materiální a finanční zdroje
rentabilita
manažerská výkonnost a zodpovědnost
výkonnost pracovníků a jejich postoje
sociální odpovědnost
Robbins: 3 podmiňující faktory plánování
úroveň v hierarchii organizační struktury: nižší úrovně – operativní plánování, vyšší úrovně – strategické plánování
stupeň nejistoty vnějšího prostředí: vysoká nejistota – flexibilní plány, možnost jejich korekce, změny (vytrvat, pozitivní dopad plánování na výkonnost se dostaví minimálně za 4 roky)
délka závazků do budoucnosti: plány tvořit minimálně na tak dlouhé období, aby mohl být splněn závazek, pro který vznikly (smlouvy versus plány)
Robbins: plánování za měnících se podmínek
turbulentní prostředí je stále více pravidlem než výjimkou
cíle a plány musí být specifické, ale ne neměnné
plánování je tedy trvalý proces, směr se mění podle měnících se tržních podmínek
schopnost měnit směr je potřeba udržovat nejen při formulování plánů, ale i při jejich implementaci
plány je potřeba formalizovat, i když dopad na zvýšení výkonnosti organizace se dostaví se zpožděním
vytrvalou tvorbou plánů, jejich implementací a vyhodnocováním se učí manažeři umění plánovat
Donnelly, Gibson, Ivancevich: Prvky plánování
Cíle – viz výše
Akce:
plánované průběhy akcí jsou některými autory nazývány jako strategie, případně taktiky, podle toho, jaký je jejich rozsah a důležitost
bez ohledu na název jsou zaměřeny na dosažení změn, na dosažení cílů
vhodný průběh akce umožní dosáhnutí cíle
příklady (oblast prodeje) – cenové změny, vývoj stávajících produktů, …