Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • cíle písemně formalizovat, zajistit jejich dobrou vizualizaci

  • důsledně komunikovat všem relevantním pracovníkům

  • Správně definovaný cíl by měl být (klíč SMART):

    • S – specific: specifický (stanovený cíl přesně a konkrétně popsán)

    • M – measurable: měřitelný (najít odpověď na otázku, jak poznáme, že jsme cíl splnili)

    • A – aligned: vyrovnaný, vyvážený (odpovídá potřebám organizace), ale také akceptovatelný či ambiciózní)

    • R – realistic – reálný (přiměřený možnostem)

    • T – timed – termínovaný (stanovený časový rámec, kdy má být měřitelný parametr dosažen

  • Nereálné, nesplnitelné, přehnaně ambiciózní cíle přinášejí demotivaci, snižování výkonnosti

  • Gibson: 8 konfliktů mezi cíli

    Manažeři běžně dělají rozhodnutí mezi protichůdnými alternativami (vyplývajícími ze záznamů zainteresovaných stran):

    1. krátkodobý zisk versus dlouhodobý růst

    2. zisk versus konkurenční postavení na trhu

    3. silná propagace versus intenzivní rozvoj výrobku

    4. větší proniknutí stávajících trhů versus rozvoj nových trhů

    5. rozvoj stávajících podnikatelských aktivit versus jejich diverzifikace

    6. ziskové cíle versus neziskové cíle (např. sociálního charakteru)

    7. růst versus stabilita

    8. malé riziko versus vysoké riziko

    Drucker: Oblasti pro určování cílů

    • postavení na trhu

    • inovace

    • produktivita

    • materiální a finanční zdroje

    • rentabilita

    • manažerská výkonnost a zodpovědnost

    • výkonnost pracovníků a jejich postoje

    • sociální odpovědnost

    Robbins: 3 podmiňující faktory plánování

    • úroveň v hierarchii organizační struktury: nižší úrovně – operativní plánování, vyšší úrovně – strategické plánování

    • stupeň nejistoty vnějšího prostředí: vysoká nejistota – flexibilní plány, možnost jejich korekce, změny (vytrvat, pozitivní dopad plánování na výkonnost se dostaví minimálně za 4 roky)

    • délka závazků do budoucnosti: plány tvořit minimálně na tak dlouhé období, aby mohl být splněn závazek, pro který vznikly (smlouvy versus plány)

    Robbins: plánování za měnících se podmínek

    • turbulentní prostředí je stále více pravidlem než výjimkou

    • cíle a plány musí být specifické, ale ne neměnné

    • plánování je tedy trvalý proces, směr se mění podle měnících se tržních podmínek

    • schopnost měnit směr je potřeba udržovat nejen při formulování plánů, ale i při jejich implementaci

    • plány je potřeba formalizovat, i když dopad na zvýšení výkonnosti organizace se dostaví se zpožděním

    • vytrvalou tvorbou plánů, jejich implementací a vyhodnocováním se učí manažeři umění plánovat

    Donnelly, Gibson, Ivancevich: Prvky plánování

    • Cíle – viz výše

    • Akce:

      • plánované průběhy akcí jsou některými autory nazývány jako strategie, případně taktiky, podle toho, jaký je jejich rozsah a důležitost

      • bez ohledu na název jsou zaměřeny na dosažení změn, na dosažení cílů

      • vhodný průběh akce umožní dosáhnutí cíle

      • příklady (oblast prodeje) – cenové změny, vývoj stávajících produktů, …

    Témata, do kterých materiál patří