Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
taktika X strategie (válečnictví) – strategie určí, na koho udeřit a co dobýt a taktika určí, jak to udělat (hranice mezi těmito disciplínami je velmi neostrá
možné taktiky v oblasti vojenského útoku – frontální útok, křídelní útok, protiútok, blitzkrieg, přepad, infiltrační taktika
časté způsoby získání konkurenční výhody – taktiky: stanovení konkurenční ceny, lepší dodací podmínky, užitkové odlišení, maximalizace hodnoty produktu/služby pro zákazníka
postupy
určují a vyžadují metody provádění budoucích činností
mají zpravidla podobu chronologické posloupnosti požadovaných činností, představují návody, které podrobně a přesně určují, jakým způsobem mají být určité činnosti provedeny
druhy postupů – technologický, kontrolní, zkušební, kalibrační, postup měření, postup nakupování, návod k použití, harmonogram
pravidla
určují specifické požadavky na činnosti, které vylučují jakoukoli volnost, obvykle je to nejjednodušší typ plánu
nejsou to však nějaké tabulky či postupy, pravidla nemají časovou posloupnost
postup lze chápat jako posloupnost pravidel
například „Zákaz kouření“ je pravidlo, které nemá vztah k žádnému postupu, avšak postup vyřizování objednávek může zahrnovat pravidlo, že všechny musí být evidovány na jednom místě ve firmě a to v den jejich přijetí
programy
jsou souborem cílů, taktik, postupů, pravidel, přidělených úkolů, potřebných kroků, využívání zdrojů a dalších prvků potřebných k provádění dané posloupnosti činností
obvykle bývají podporovány rozpočtem
základní program může být podporován řadou dílčích, respektive podpůrných programů
rozpočet
= numerické stanovení očekávaných výsledků
může být vyjádřen ve finančních jednotkách, v pracovních jednotkách, v jednotkách produkce, v provozních hodinách, v jakýchkoli jiných měřitelných veličinách
může se týkat provozu (rozpočet nákladů), kapitálových výdajů (rozpočet kapitálových nákladů), toku hotovosti (rozpočet hotovosti), atd.
slouží také jako prostředek kontroly, sestavování rozpočtu je však součástí plánování a většinou (v mnoha firmách) představuje základní plánovací nástroj
Koontz: Postup plánování (těch slavných 8 kroků, na který se tak často ptá)
Identifikace příležitostí
zdroje příležitostí se nacházejí v různých oblastech (trh, konkurence, partneři, silné a slabé stránky firmy, …, STEP, SWOT)
jde o výchozí bod plánování
bez identifikované příležitosti, kterou chceme realizovat (uchopit) není co plánovat
příležitost je impulzem pro plánování
Stanovení cílů
viz zásady plánování a MBO později
hierarchie cílů
role času v plánování cílů (dlouhodobé, krátkodobé, návaznost mezi nimi)
Specifikace (analýza) prostředí pro plánování
analýza podmínek – předpokladů pro realizaci plánu
atmosféra ve firmě, motivace, přítomnost aktivních spojenců
disponibilní prostředky (zdroje) všeho druhu (včetně informací)
existence rizik spojených s realizací plánů
při analýze využívat dostupné nástroje – manažerské přístupy z oblasti strategického řízení, marketingu, finančního managementu, …
při analýze sledovat jak vnitřní, tak vnější prostředí
Stanovení alternativ pro dosažení cílů
zabývat se způsobem, jak dosáhnout cílů (postupy)
identifikovat variantní možnosti, jak dosáhnout stanovených cílů
nejde o množství alternativ, ale o alternativy reálné
alternativy navrhovat v souvislostech, respektovat adresáta plánu a důvody jeho vytváření
Porovnání alternativ
jedná se o zhodnocení jednotlivých alternativ
prioritizace postupů dosažení cílů
identifikace silných a slabých stránek jednotlivých alternativ
vyhodnocení jejich přínosů
Výběr alternativy
rozhodovací postup, který má své podmínky
riziko špatného rozhodnutí nelze vyloučit
důležitý je dostatek informací
aplikace zásad managementu rizik
Sestavení podpůrných plánů
s plánem hlavní činnosti firmy (výroba, prodej, …) souvisí celá řada podpůrných plánů pro činnosti (procesy), které s hlavní činností nezbytně souvisí (plán investic, oprav, výcviku pracovníků, vývoje, nákupu, …)
Kvantifikace plánů – rozpočty
vše je o penězích – důležité je kvantifikovat plánované položky ve finančních objemech
některé položky je ale vhodné plánovat v nefinančních ukazatelích (kusy, tuny, hodiny, metry, …)