Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • taktika X strategie (válečnictví) – strategie určí, na koho udeřit a co dobýt a taktika určí, jak to udělat (hranice mezi těmito disciplínami je velmi neostrá

  • možné taktiky v oblasti vojenského útoku – frontální útok, křídelní útok, protiútok, blitzkrieg, přepad, infiltrační taktika

  • časté způsoby získání konkurenční výhody – taktiky: stanovení konkurenční ceny, lepší dodací podmínky, užitkové odlišení, maximalizace hodnoty produktu/služby pro zákazníka

  • postupy

    • určují a vyžadují metody provádění budoucích činností

    • mají zpravidla podobu chronologické posloupnosti požadovaných činností, představují návody, které podrobně a přesně určují, jakým způsobem mají být určité činnosti provedeny

    • druhy postupů – technologický, kontrolní, zkušební, kalibrační, postup měření, postup nakupování, návod k použití, harmonogram

  • pravidla

    • určují specifické požadavky na činnosti, které vylučují jakoukoli volnost, obvykle je to nejjednodušší typ plánu

    • nejsou to však nějaké tabulky či postupy, pravidla nemají časovou posloupnost

    • postup lze chápat jako posloupnost pravidel

    • například „Zákaz kouření“ je pravidlo, které nemá vztah k žádnému postupu, avšak postup vyřizování objednávek může zahrnovat pravidlo, že všechny musí být evidovány na jednom místě ve firmě a to v den jejich přijetí

  • programy

    • jsou souborem cílů, taktik, postupů, pravidel, přidělených úkolů, potřebných kroků, využívání zdrojů a dalších prvků potřebných k provádění dané posloupnosti činností

    • obvykle bývají podporovány rozpočtem

    • základní program může být podporován řadou dílčích, respektive podpůrných programů

  • rozpočet

    • = numerické stanovení očekávaných výsledků

    • může být vyjádřen ve finančních jednotkách, v pracovních jednotkách, v jednotkách produkce, v provozních hodinách, v jakýchkoli jiných měřitelných veličinách

    • může se týkat provozu (rozpočet nákladů), kapitálových výdajů (rozpočet kapitálových nákladů), toku hotovosti (rozpočet hotovosti), atd.

    • slouží také jako prostředek kontroly, sestavování rozpočtu je však součástí plánování a většinou (v mnoha firmách) představuje základní plánovací nástroj

  • Koontz: Postup plánování (těch slavných 8 kroků, na který se tak často ptá)

    1. Identifikace příležitostí

      • zdroje příležitostí se nacházejí v různých oblastech (trh, konkurence, partneři, silné a slabé stránky firmy, …, STEP, SWOT)

      • jde o výchozí bod plánování

      • bez identifikované příležitosti, kterou chceme realizovat (uchopit) není co plánovat

      • příležitost je impulzem pro plánování

    2. Stanovení cílů

      • viz zásady plánování a MBO později

      • hierarchie cílů

      • role času v plánování cílů (dlouhodobé, krátkodobé, návaznost mezi nimi)

    3. Specifikace (analýza) prostředí pro plánování

      • analýza podmínek – předpokladů pro realizaci plánu

      • atmosféra ve firmě, motivace, přítomnost aktivních spojenců

      • disponibilní prostředky (zdroje) všeho druhu (včetně informací)

      • existence rizik spojených s realizací plánů

      • při analýze využívat dostupné nástroje – manažerské přístupy z oblasti strategického řízení, marketingu, finančního managementu, …

      • při analýze sledovat jak vnitřní, tak vnější prostředí

    4. Stanovení alternativ pro dosažení cílů

      • zabývat se způsobem, jak dosáhnout cílů (postupy)

      • identifikovat variantní možnosti, jak dosáhnout stanovených cílů

      • nejde o množství alternativ, ale o alternativy reálné

      • alternativy navrhovat v souvislostech, respektovat adresáta plánu a důvody jeho vytváření

    5. Porovnání alternativ

      • jedná se o zhodnocení jednotlivých alternativ

      • prioritizace postupů dosažení cílů

      • identifikace silných a slabých stránek jednotlivých alternativ

      • vyhodnocení jejich přínosů

    6. Výběr alternativy

      • rozhodovací postup, který má své podmínky

      • riziko špatného rozhodnutí nelze vyloučit

      • důležitý je dostatek informací

      • aplikace zásad managementu rizik

    7. Sestavení podpůrných plánů

      • s plánem hlavní činnosti firmy (výroba, prodej, …) souvisí celá řada podpůrných plánů pro činnosti (procesy), které s hlavní činností nezbytně souvisí (plán investic, oprav, výcviku pracovníků, vývoje, nákupu, …)

    8. Kvantifikace plánů – rozpočty

      • vše je o penězích – důležité je kvantifikovat plánované položky ve finančních objemech

      • některé položky je ale vhodné plánovat v nefinančních ukazatelích (kusy, tuny, hodiny, metry, …)

    Témata, do kterých materiál patří