Základy managementu - Výpis přednášek 2011
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4 důvody plánování
plány poskytují směr, jsou- li sdíleny pracovníky, umožňují koordinaci
snižují dopad změn – díky tomu, že se dívají dopředu, snižují nejistotu
zmenšují plýtvání, plány redukují překrývající se činnosti, eliminují se zbytečné
umožňují efektivní kontrolování – víme, čeho chceme dosáhnout a můžeme si to zkontrolovat a případně napravit
Priorita plánování
plánování bývá též nazýváno jako hlavní funkce managementu
vytváří základ pro všechny další manažerské funkce
bez plánování by manažeři neměli co organizovat, vést a kontrolovat
Koontz, UPOL: Druhy plánů
obsahem plánů je postup budoucích činností
plány mohou mít obecně různé podoby
vrcholoví manažeři plánují hlavní směry vývoje
manažeři na všech ostatních úrovních zpracovávají své plány tak, aby přispívaly k celkovému úsilí organizace
plán je možné klasifikovat jako:
poslání (i vize)
identifikuje základní úkoly (funkci) dané organizace, respektive jakékoliv její části
říká, proč zde organizace je
každý druh organizovaných činností by měl mít nějaký smysl či poslání
úkoly (cíle)
představují metu, ke které směřujeme, koncový bod plánování, konec, ke kterému směřuje organizování, vedení a kontrolování
cíle představují základní plán firmy
jednotlivé její útvary mají také své vlastní cíle, které však přispívají k dosažení firemních cílů
cíle v organizaci musí být konzistentní
cíle mohou mít různé priority
časová dimenze cílů – chce-li firma dlouhodobě prosperovat, musí dosahovat dlouhodobé cíle
náročné cíle vedou snáze k vyšší výkonnosti než cíle snadno dosažitelné
strategie
= určení základních dlouhodobých cílů firmy a stanovení nezbytných činností a zdrojů pro dosažení těchto cílů. Někdy jsou tedy dlouhodobé cíle považovány za součást strategie
účelem strategie je určit a prostřednictvím hlavních cílů a cest jejich dosažení vyjádřit předvídaný obraz firmy
není tedy jejím účelem přesně určit, jak firma dosáhne svých cílů, protože to je úkolem dalších – hlavních a vedlejších – podpůrných programů
strategie vytváří rámec pro uvažování a činnost
taktiky
= forma plánů, které všeobecně určují či objasňují postupy nebo způsoby uvažování při rozhodování, taktiky však nejsou vždy obecně platné
taktika definuje rámec pro rozhodování, aby byla jistota konzistentnosti
existují na všech organizačních úrovních a to v rozsahu od hlavních taktik firmy přes hlavní taktiky oddělení až k vedlejším taktikám používaným v menších segmentech organizace
mohou být povahy funkční (prodej, financování apod.), mohou se týkat vývoje nového výrobku (projektu) apod.
rozhodování ovlivňuje taktika a ta musí mít jistou volnost, jinak se jedná o předpis. Taktika tedy znamená podporu volnosti jednání a iniciativy, avšak v rámci určitých limitů.