Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy managementu - Výpis přednášek 2011

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

4 důvody plánování

  • plány poskytují směr, jsou- li sdíleny pracovníky, umožňují koordinaci

  • snižují dopad změn – díky tomu, že se dívají dopředu, snižují nejistotu

  • zmenšují plýtvání, plány redukují překrývající se činnosti, eliminují se zbytečné

  • umožňují efektivní kontrolování – víme, čeho chceme dosáhnout a můžeme si to zkontrolovat a případně napravit

Priorita plánování

  • plánování bývá též nazýváno jako hlavní funkce managementu

  • vytváří základ pro všechny další manažerské funkce

  • bez plánování by manažeři neměli co organizovat, vést a kontrolovat

Koontz, UPOL: Druhy plánů

  • obsahem plánů je postup budoucích činností

  • plány mohou mít obecně různé podoby

  • vrcholoví manažeři plánují hlavní směry vývoje

  • manažeři na všech ostatních úrovních zpracovávají své plány tak, aby přispívaly k celkovému úsilí organizace

  • plán je možné klasifikovat jako:

    1. poslání (i vize)

      • identifikuje základní úkoly (funkci) dané organizace, respektive jakékoliv její části

      • říká, proč zde organizace je

      • každý druh organizovaných činností by měl mít nějaký smysl či poslání

    2. úkoly (cíle)

      • představují metu, ke které směřujeme, koncový bod plánování, konec, ke kterému směřuje organizování, vedení a kontrolování

      • cíle představují základní plán firmy

      • jednotlivé její útvary mají také své vlastní cíle, které však přispívají k dosažení firemních cílů

      • cíle v organizaci musí být konzistentní

      • cíle mohou mít různé priority

      • časová dimenze cílů – chce-li firma dlouhodobě prosperovat, musí dosahovat dlouhodobé cíle

      • náročné cíle vedou snáze k vyšší výkonnosti než cíle snadno dosažitelné

    3. strategie

      • = určení základních dlouhodobých cílů firmy a stanovení nezbytných činností a zdrojů pro dosažení těchto cílů. Někdy jsou tedy dlouhodobé cíle považovány za součást strategie

      • účelem strategie je určit a prostřednictvím hlavních cílů a cest jejich dosažení vyjádřit předvídaný obraz firmy

      • není tedy jejím účelem přesně určit, jak firma dosáhne svých cílů, protože to je úkolem dalších – hlavních a vedlejších – podpůrných programů

      • strategie vytváří rámec pro uvažování a činnost

    4. taktiky

      • = forma plánů, které všeobecně určují či objasňují postupy nebo způsoby uvažování při rozhodování, taktiky však nejsou vždy obecně platné

      • taktika definuje rámec pro rozhodování, aby byla jistota konzistentnosti

      • existují na všech organizačních úrovních a to v rozsahu od hlavních taktik firmy přes hlavní taktiky oddělení až k vedlejším taktikám používaným v menších segmentech organizace

      • mohou být povahy funkční (prodej, financování apod.), mohou se týkat vývoje nového výrobku (projektu) apod.

      • rozhodování ovlivňuje taktika a ta musí mít jistou volnost, jinak se jedná o předpis. Taktika tedy znamená podporu volnosti jednání a iniciativy, avšak v rámci určitých limitů.

Témata, do kterých materiál patří