vypisky-za-cely-semestr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sociální kategorie – věk, barva pleti, národnost, profese, náboženství…
Stereotyp - jednotvárný, ustálený, navyklý vzorec chování
Chyby v posuzování druhých
Implicitní teorie osobnosti - tvoříme si celkový obraz o osobnosti člověka na základě málo vlastností
Haló-efekt (efekt prvního dojmu)- první dojem o člověku. Zakládá se na pocitech, stereotypech a úsudcích bez racionálního charakteru (vzhled).
Efekt posledního dojmu
Sebe-naplňující se proroctví- prohlášení či přesvědčení, která se uskuteční jen díky své existenci
Efekt pořadí (efekt primarity)- záleží na pořadí, v jakém se dozvíme jednotlivé údaje, podle toho budeme na danou osobu, či věc pohlížet a hodnotit ji.
Efekt mírnosti a shovívavosti (sympatické lidi a jejich chování máme tendenci hodnotit mírněji a shovívavěji než lidi nesympatické)
Efekt projekce (své vlastnosti připisujeme jiným lidem)
Zásady efektivní prezentace
kvalitní příprava
trénink
schopnost být sám sebou (sebedůvěra, sebevědomí)
Struktura prezentace:
Hlavní část prezentace
vybrat jen to podstatné
postupovat přehledně
uvádět příklady
udržovat oční kontakt s posluchači
Shrnutí
krátké a výstižné
prostor pro dotazy
poděkování
5.Osobnost manažera
Management
proces rozhodování co dělat efektivním využitím zdrojů
definuje cíle
určuje zdroje (lidi, finance..)
Vedení = proces dovedení lidí k nejlepšímu požadovanému výsledku, jakého jsou schopni
Význam vedení: vedení z padesáti procent ovlivňuje to, jestli se společnosti daří dobře nebo je neúspěšná.
způsob vedení ovlivňoval více rozdílů ve výkonnosti než jakákoliv jiná proměnná.
Teorie vedení
Kontingenční vedení: typ vedení zavisí na konkrétní situaci (iniciační vedení a ohleduplnost)
Model cesta-cíl: Rolí vedoucího je pomáhat členům svého týmu vybrat tu nejlepší cestu k dosažení jejich cílů i cílů celé skupiny.
Osobnost manažera
Osobnost je jednota v mnohosti a rozmanitosti
V osobnosti je možno rozlišit látku, formu a obsah
Látka osobnosti zahrnuje vlohy a temperament. Je ovlivňována dědičností a přírodními vlivy.
Forma osobnosti představuje utvářecí vlivy, mezi nimiž jsou rozhodující socializace, výchova, sebeutváření, hodnoty a smysl.
Obsah osobnosti je vyjádřen v charakteru a životní dráze či údělu člověka.
Složky osobnosti
Chceme-li člověku porozumět, je nutné vědět:
Jak člověk vypadá? - Tělesná stavba – konstituce
Jaká je jeho dynamika? – Temperament
Co chce a nechce? – Zaměřenost, motivace
Jak si ví rady s úkoly života? – Styly zvládání
Co umí a dovede? – Schopnosti a znalosti
Jaký je, jakou má morálku? – Charakter
Součástí osobnosti jsou:
vědomosti, dovednosti a zkušenosti
MOTIVACE PRACOVNÍKŮ:
Pracovní motivace je předmětem trvalé pozornosti a efektivní manažeři věnují značný čas zkoumání a zlepšování motivace svých pracovníků.