Makroekonomie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Faktory ovlivňující agregátní nabídku
AS je funkcí disponibilních vstupů, technologie a cenové hladiny.
V krátkém období:
ceny výrobních faktorů ovlivňují náklady podniků, avšak agregátní nabídku ovlivňují pouze krátkodobě.
Krátké i dlouhé období:
množství výrobních faktorů,
produktivita výrobních faktorů,
zdroje surovin a energií,
přírodní podmínky (klima),
podnikatelské prostředí (legislativa, instituce).
Agregátní nabídka
Růst agregátní nabídky (posun křivky doprava) může být stimulován:
poklesem výrobních nákladů v ekonomice jako celku (např. levnější suroviny, nižší úroveň nominálních mezd);
technickými, technologickými a inovačními změnami s dopadem na růst celkové produktivity práce a kapitálu;
dovozem kapitálu;
nižší úrovní úrokových sazeb;
větším počtem obyvatel v produktivním věku;
nižší úrovní sociálních dávek (a větší motivací k práci).
Pokles krátkodobé agregátní nabídky (posun křivky doleva) může být vyvolán:
růstem výrobních nákladů (růst cen vstupů);
stagnací produktivity práce a kapitálu;
zásahy státu.
Neoklasický (monetaristický) pohled → AS je v grafickém vyjádření svislicí → cenová hladina neovlivňuje reálný výstup ekonomiky → jakékoliv zvýšení agregátní poptávky zvýší cenovou hladinu, nikoliv objem výroby a zaměstnanost → zvýšení objemu výroby a zaměstnanosti vyžaduje opatření na straně nabídky.
Keynesiánský pohled → až do bodu plné zaměstnanosti má křivka AS vodorovný průběh (je dokonale elastická) → předpokládá se nepružnost cen → ceny neklesají, i když ekonomické zdroje nejsou využívány → zvýšení agregátní poptávky zvýší objem výroby, nikoliv ceny → ceny rostou až v případě, kdy se dosáhne hladiny plné zaměstnanosti → vláda by měla kontrolovat agregátní nabídku, aby zajistila, že při stavu plné zaměstnanosti nastane rovnováha.
Agregátní poptávka
Agregátní poptávka je součtem poptávky (výdajů) jednotlivých spotřebitelů (domácností, domácích a zahraničních podniků, státu) po zboží a službách.
Celková suma výdajů za statky a služby v ekonomice:
Y = C + I + G + X
Křivka agregátní poptávky (AD, angl. Aggregate Demand) vyjadřuje, jaké množství spotřebních a investičních statků jsou domácnosti a podniky ochotny kupovat při určité cenové hladině.
Předmětem tržní poptávky jsou spotřební statky a statky investiční.
Agregátní poptávka vyjadřuje vztah mezi cenovou hladinou a sumou statků, které spotřebitelé chtějí nakupovat.
Průběh křivky agregátní poptávky odvozujeme od poptávky po reálných peněžních zůstatcích – nikoliv jako „součet“ poptávkových křivek individuálních statků.
Průběh křivky agregátní poptávky je klesající vlivem působení:
efektu reálných peněžních zůstatků – růst cenové hladiny snižuje reálnou hodnotu peněžních aktiv → omezování výdajů,