Podnikový management RPM2P - Zápisky z přednášek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
procesy hlavní × podpůrné (podpůrné negenerují tržby → nemají externí zákazníky)
Pozn.: vedle nich existují ještě řídící procesy, které prostupují celou organizací
Pozn.: podpůrné procesy se často outsourcují → ze začátku je outsourcing nákladově výhodný,
postupně se potvrdila tendence dlouhodobého partnera nehlídat tolik své náklady a ceny
outsourcingu rostou, proto se doporučuje občas, pokud je to možné, změnit outsourcingovou firmu.
Z hlediska dlouhodobé úspěšnosti jsou důležité tři základní procesy:
1. strategické řízení2. proces řízení změn – change management: 8 doporučených kroků podle Johna Kottera:
1. vyvolat vědomí naléhavosti
2. sestavení koalice schopné prosadit
a realizovat změny
3. vytvoření vize a strategie
4. komunikace transformační vize
5. delegování v širokém měřítku
6. vytváření krátkodobých vítězství
7. využití výsledků a podpora dalších
změn
8. zakotvení nových přístupů
do organizační kultury
3. strategické řízení lidských zdrojů – zapojení pracovníků do procesů → nástroje:
▪
vlastnictví procesů
▪
vyhledávání příležitostí
ke zlepšení
▪
úsilí o inovace
▪
vyhledávání příležitostí
k profesnímu růstu
▪
volné sdílení znalostí a zkušeností
(otevřenost)
▪
soustředit se na hodnoty
pro zákazníka
▪
úsilí o zlepšení image
vlastní organizace
Pozn.: je nutné vyvolat v pracovnících profesní čest, musí být na svojí práci hrdí
5 hlavních procesů, které chceme mít pod kontrolou:
1. získání zákazníka
2. návrh a vývoj
3. příprava výroby
4. realizace
5. expedice
Efektivitu a účinnost procesů měříme sledováním těchto veličin:
•
náklady
•
objem produkce
•
rychlost (doba průběhu/ čekání)
•
jakost (nakolik vyhovuje specifikacím)
•
spokojenost pracovníků
•
spokojenost zákazníků
Měřitelné ukazatele:
•
CSF (Critical success factors) – kritické faktory úspěchu → předstižená – kolik čeho je
třeba udělat, aby byl dosažen výsledek (např. udělat 5 nových obchodních kontaktů za den)