Jakost v podniku RJPP - Vypracované otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4. Vysvětlete pojem znaky jakosti na výrobku a uveďte příklady.
Pod pojmem znak jakosti se dle ČSN EN ISO 9000:2001 rozumí „inherentní znak (rozlišující vlastnost) produktu, procesu nebo systému týkající se požadavku“.
Ve své podstatě jde o dílčí vlastnosti produktu, které se podílejí na jeho celkové jakosti. Je možno je dělit do následujících skupin:
1. Technické – vlastnosti fyzikální, chemické, technické parametry, výrobnost, přesnost, atd.
2. Provozní – působící při užívání (spolehlivost, životnost)
3. Ekonomické – náklady, cena, množství, apod.
4. Estetické – módnost, konečná úprava, apod.
5. Ekologické – životní prostředí, recykláž, apod.
Tyto dílčí vlastnosti produktů jsou u jejich jednotlivých podob odlišné. Jiné jsou u hmotných výrobků, jiné u služeb a jiné u procesů.
5. Jaké jsou důvody, které nutí firmy věnovat pozornost problematice ŘJ.
Jakost v současné době sehrává stále důležitější roli v zostřující se konkurenci na světovém trhu. Produkt, aby byl na trhu opravdu úspěšný, musí splňovat spoustu požadavků, z nichž některé jsou dokonce navzájem protichůdné. K nejdůležitějším z těchto požadavků patří tzv. konkurenční faktory, tj.: Cena – Qualita – Termíny. Má-li být firma úspěšná na náročném trhu, musí být schopna optimálně zvládnout sladění těchto tří faktorů. Hovoří se o tzv. „koncepci C-Q-T“.
6. Jaké jsou základní cíle Národní politiky podpory jakosti ČR?
Základní cíle Národní politiky podpory jakosti ČR na období do r. 2005 byly:
- vytvořit prostředí v němž je jakost přirozenou součástí života,
- realizovat principy podpory jakosti v souladu s evropskou politikou,
- šířit povědomí o jakosti včetně jejích přínosů v celé společnosti,
- podporovat vzdělávání.
Kapitola 2: Smyčka jakosti
1. Definujte jednotlivé činnosti na smyčce jakosti.
Smyčka jakosti řeší návaznost a zpětnou vazbu působení následujících činnosti: marketing, navrhování výrobku (služby), vývoj, zásobování, výroba, kontrola, balení a skladování, prodej a distribuce.
2. Vysvětlete základní filosofie zabezpečování jakosti v jednotlivých činnostech smyčky jakosti. (odpovědi obsahují obě otázky)
Marketing – úkoly: 1) identifikace skrytých potřeb zákazníka – vytvoření nabídky na tyto potřeby, 2) monitorování konkurence.
Navrhování výrobku (služby) – tato etapa si klade za cíl, zajistit převod zákazníkových potřeb ze zadání výrobku do technických specifikací materiálů, výrobků a procesů.
Vývoj - je obvykle prvním stadiem výroby a je imperativem, aby se ŘJ, kontrola nákladů a řízení objemu výroby zaváděly jako integrovaný systém, i když se s nimi v konkrétním stadiu výroby může zacházet jako s mezi divizními systémy křížově funkčního vedení. Objem nákladů a výroby je při plánování nového výrobku právě tak důležitý, jako typ a jakost výrobku.