Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jakost v podniku RJPP - Vypracované otázky ke zkoušce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (128.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

7 – Popisná statistika – nejčastěji používá charakteristiky polohy (např. aritmetický průměr) a variability (např. variační rozpětí se směrodatnou odchylkou).

6. Uveďte, které metody užívané v ŘJ znáte.

1 – Metoda FMEA

2 – Metoda QFD

3 – Cyklus P – D – C – A

4 – Deník kvality – je zápis postupu (včetně naměřených hodnot) cyklu P – D – C – A

7. Vysvětlete podstatu metody FMEA.

Metoda FMEA – je analýza možností vzniku vad a jejich následků. Cílem je rozeznat v různých stádiích tvorby výrobku nebo procesu co nejdříve možnosti vzniku vad, určit jejich možné následky, ohodnotit rizika a bezpečně jim předejít. Použité druhy FMEA spolu souvisejí a vycházejí jeden z druhého. Formy – konstrukčního provedení, výrobního procesu nebo analýzy výrobku.

8. Vysvětlete podstatu metody QFD

2 – Metoda QFD – Quality Function Deployment (jakost – funkce – vývoj, seskupení) – je to systém opatření, která zajišťují, aby byly známy zákazníkovy požadavky a přání, aby byly skutečně respektovány ve všech fázích procesu tvorby výrobku (vývoj, konstrukce, výrobní postupy). Cílem je systematické poznávání a transformace přání a požadavků zákazníka do specifikací výrobků. Stanovení cílů pro všechny fáze procesu tvorby výrobku. Z dosavadních zkušeností (ve Švédsku) vyplývá, že největší uplatnění má metoda na počátku vývojového procesu (identifikace požadavků a zpracování specifikací). Centrální myšlenkou QFD je matice – tzv. dům jakosti – je to velká matice, která obsahuje základní elementy tj.: 1) požadavky zákazníka – CO, 2) vlastnosti výrobku – JAK, 3) důležitost požadavků (váha), 4) vztah mezi požadavky zákazníka a vlastnostmi – CO x JAK.

9. Vysvětlete systém P – D – C – A.

Je to systematické a dvojí zlepšování založené na statistických údajích.

Plan – Do – Check – Action (plánuj – jednej – kontroluj – zlepši), jednotlivé etapy se skládají z následujících kroků:

Plánování – 1)zhodnoť současnou situaci, 2)urči, jakých změn je zapotřebí, 3)počítej nejprve s malou změnou, 4)stanov si cíle, 5)rozhodni: CO, KDO, KDY, 6)sepiš překážky, které případně bude třeba odstranit při provedení změny, 7)plánuj postup k dosažení změny.

Jednání (provedení) - 1)proveď plán malé změny, 2)zaznamenej výsledky.

Kontrola – 1)pozoruj a změř výsledky změny, 2)analyzuj výsledky změny, 3)Klaď si otázky jako: Čím jsme se poučili? Jak to můžeme udělat lépe?, 4)rozhodni, co je třeba dále zlepšit.

Zlepšení – 1)uskutečni kroky ke zlepšení, 2)plánuj další změnu.

Kapitola 4: Úloha lidského činitele v řízení kvality

1. Vyjmenujte a vysvětlete úkoly vrcholového vedení firmy v oblasti ŘJ.

Systém ŘJ dané firmy je vlastně tou částí firemního řídícího systému, která ovlivňuje jakost výrobků. Norma ČSN-ISO 9004: „Prvky systému ŘJ“, tuto situaci charakterizuje tak, že vedení firmy: 1)stanovuje a prosazuje strategii jakosti, která je odrazem celkové strategie firmy v dané oblasti, 2)v rámci této strategie stanovuje cíle jakosti týkající se výrobků, případně služeb, 3)připravuje, zavádí a používá systém ŘJ jako prostředek k realizaci strategie a dosahování cílů jakosti, 4)ustanovuje představitele vedení pro jakost, 5)zabezpečuje přezkoumání.

Témata, do kterých materiál patří